Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvordan ta vare på moped? Hjelp


Anbefalte innlegg

Hei, akkurat kjøpt meg brukt moped, Yamaha tzr. Den går egentlig ganske greit bortsett fra at i dag når jeg testet den ble eksospotta så varm at jeg fikk brannsår ved å berøre den veldig raskt. Det fant jeg ut rett etter at motoren slo seg av på høyt turtall i femte gir.

 

Siden dette skjedde føler jeg at jeg trenger å vite litt mer enn at jeg bare må fylle bensin og olje på den. Hvordan tar jeg vare på moped (standarde ting) og evt. fikser det problemet jeg har. Kan noen av disse problemene bli fikset hos en MC forhandler?

 

Bare slik at det er sakt, det er en 2007 model, har gått 11000km og er trimmet.

Går litt over 80 i normale forhold på rettstrekning.

 

Takker veldig for hjelp! : )

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

 

ALDRI ta på potta etter at du har kjørt. Uansett. Har du effektanlegg vil du antageligvis kunne seg varmen i svanehalsen. (Den tynne delen av potteanlegget som er som en svanehals). Der vil det nok være lilla, og til og med svart. Sier litt om varmen det blir der :)

Kjenn heller på eksosen!

 

Potta kan lett gi deg 2. grads forbrenning, så ikke ta på den.

 

Bensin og olje:

Du kjører en trimmet moped, så ha alltid litt olje i bensintanken. Ca 2% av det du fyller. Jeg har en tank på 7 liter, og hvis jeg fyller helt fult har jeg ca. 100 ml olje i. Bruk også kvalitetsolje. Jeg bruker selv Castrol. Koster litt, men er vel også det beste.

 

Har du problemer kan du få fikset dette hos forhandler, men det er lurt at du lærer deg å skru ettersom du har trim. HUSK - trim er ulovlig, og dermed er det bare enda smartere at du lærer deg å skru.

 

Før du kjører:

La alltid mopeden gå i to-tre minutter før du kjører. Gi forsiktig gass et par ganger. Gå så LITE som mulig opp i toppfart og høyt turtall de første minuttene du kjører. Motoren trenger tid til å gå seg varm. Jo mer vennlig og forsiktig du er med mopeden, jo lengre varer den.

 

Under kjøring:

Kjør aldri i toppfart i over lang tid. Har mopeden en toppfart på 80, hold deg i 70-75 km/t. Helst 70 vil jeg si. Du piner motoren i å kjøre i lang tid på høyt turtall. Det kan være skadelig.

 

Etter kjøring:

La mopeden gå litt etter kjøring. Spesielt på turer hvor du har kjørt fort eller veldig langt. Har du kjørt en kort tur til butikken og tilbake er det ikke superviktig, men det er alltid greit å lå den gå i et minutt før du skrur den av. Gi også bittelitt gass når den står.

 

Her er en kjempe fin link til hvordan lagre og ta vare på peden:

Vinterklargjøring:

http://www.mopedport...r-klargjoering/

 

Starter den ikke?

http://www.mopedport...den-sjekkliste/

Endret av Vertical^
Lenke til kommentar

Tusen takk for svar kammerat, når det gjelder potta så merket jeg varmen med at jeg kom borti svanehalsen med beinet. Heldigvis ikke no stort : ), var bare ikke klar over at potta ble så varm.

 

Siden jeg har trimmet så skal jeg fylle litt olje i bensintanken i tillegg til å olje i oljetanken? Dette er bare fordi den er trimmet? Når du snakket om det å skru, mente du stramme kjedet?

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Hei!

ALDRI ta på potta etter at du har kjørt. Uansett. Har du effektanlegg vil du antageligvis kunne seg varmen i svanehalsen. (Den tynne delen av potteanlegget som er som en svanehals). Der vil det nok være lilla, og til og med svart. Sier litt om varmen det blir der

Kjenn heller på eksosen!

Potta kan lett gi deg 2. grads forbrenning, så ikke ta på den.

Bensin og olje:

Du kjører en trimmet moped, så ha alltid litt olje i bensintanken. Ca 2% av det du fyller. Jeg har en tank på 7 liter, og hvis jeg fyller helt fult har jeg ca. 100 ml olje i. Bruk også kvalitetsolje. Jeg bruker selv Castrol. Koster litt, men er vel også det beste.

Har du problemer kan du få fikset dette hos forhandler, men det er lurt at du lærer deg å skru ettersom du har trim. HUSK - trim er ulovlig, og dermed er det bare enda smartere at du lærer deg å skru.

Før du kjører:

La alltid mopeden gå i to-tre minutter før du kjører. Gi forsiktig gass et par ganger. Gå så LITE som mulig opp i toppfart og høyt turtall de første minuttene du kjører. Motoren trenger tid til å gå seg varm. Jo mer vennlig og forsiktig du er med mopeden, jo lengre varer den.

Under kjøring:

Kjør aldri i toppfart i over lang tid. Har mopeden en toppfart på 80, hold deg i 70-75 km/t. Helst 70 vil jeg si. Du piner motoren i å kjøre i lang tid på høyt turtall. Det kan være skadelig.

Etter kjøring:

La mopeden gå litt etter kjøring. Spesielt på turer hvor du har kjørt fort eller veldig langt. Har du kjørt en kort tur til butikken og tilbake er det ikke superviktig, men det er alltid greit å lå den gå i et minutt før du skrur den av. Gi også bittelitt gass når den står.

Her er en kjempe fin link til hvordan lagre og ta vare på peden:

Vinterklargjøring:

http://www.mopedport...r-klargjoering/

Starter den ikke?

http://www.mopedport...den-sjekkliste/

 

Gjelder tipsene dine også for 4-taktsmopeder, Vertical?

Endret av Spritty
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

jeg har eid min derbi senda 2007 siden ny, twin potter er montert med mk2 svanehals (plombe sitter i) ellers så er den orginal og går i 65, mere trenger jeg ikke.

jeg vasker den ofte når den blir møkette og skifter olje hvert år. filter hvert 2 år. etter bruk tar jeg med mopeden inn. aldri la den stå ute i lengre tid og ruste slik som mange gjør.

Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...

Her er selve oppskriften på og ta var på en moped/mc året rundt!

 

Potta er alltid varm uansett etter du har kjørt og det er helt normalt og det er heller ikke meningen at du skal ta på den, etter 10-15 min er potta lunka/kald igjen.

 

Rengjøring

1. Vask ofte kjøretøyet ditt. Hyppig og grundig rengjøring tar ikke bare vare på utseendet men også ytelsen og levetiden for mange av delene. Jeg selv vasker KTMen min hver andre uke, og hver gang jeg har kjørt i skogen med den.

Når du vasker den, blokker enden av eksosrøret for og unngå at vann kommer inn. Bruk avfettningsmiddel som først og skyll av med hageslange. Bruk tilstrekkelig trykk, for høyt trykk ødelegger bare skjermer og deksler. Klistermerker detter også av med høyt trykk. Når det meste av skitten er vekk, vasker du alle overflater med varmt og mildt såpte vann(zalo) skyll sykkelen umiddelbart med rent vann og tørk av sykkelen med et rent håndkle til slutt. Start motoren og la den gå 10 min på tomgang når du er ferdig.

 

2.

Olje kjedet og drev grundig med olje etter vask. Olje også alle bevegelige deler på sykkelen slik som wirer, nøkkelhull osv.. parker aldri mopeden ute. Jeg selv parker min mc inne i en garasje med jevn temperatur og med et spesial trekk over seg. Så mopeden skal alltid lagres på et tørt sted. Vist underlaget der sykkelen lagres er av betong/asfalt skal det plasseres en plankebit under støtten for og unngå slitasje.

 

3. Korriger ofte at det er riktig og likt luftrykk i dekkene. Jeg anbefaler også ved langtids lagring at du hever sykkelen over bakken, slik at dekkene ikke berører bakken. Det gjør du fordi det motvirker at det ikke trekkes fuktighet ut av hjulene og at dekkene ikke brytes ned på et bestemt punkt. Du beskytter også demperne på sykkelen din ved og heve den fra bakken. jeg selv gjør dette hver gang jeg parkerer.

 

4. For og beskytte sylinder og stempel mot korrosjon på du ta av tennpluggen og helle en teskje med motorolje inn i hullet til tennpluggen. Rengjør tennpluggen grundig før du setter den på plass igjen. Deretter gir du flere omdreininger med starteren for og dekke innsiden av sylinderen med smøring. Jeg selv gjør dette ca 2-3 ganger i året. Husk også og smør alle kontrollkabler og festepunkter til hendler og pedaler. Pass også grundig på at du har full olje tank og kjølevæske tank.

Om du fyller olje rett i tanken så er 2% vanlig for orginale mopeder. For lett trimmede mopeder slik som effektanlegg, drev, dyse, clutch så er 3% vanlig. For blodtrimmede mopeder (alt med trimsylinder) er 4% olje vanlig for og få god smøring. Er viktig at den ikke får for feit blanding gjentatte ganger da dette soter både tennplugg og effekt anlegg og det minsker effekten over tid. Får du får liten blanding med olje er det skjærings på stedet.

Skal du for eksempel på skolen en kald høst dag. Ville jeg latt mopeden stå i 5-10 minutter på tomgang før du kjører. Aldri kjør på kald sylinder! Du kjenner at motoren er kjørbar på radiatoren, slik som på crossere. Om du ikke er kjent på dette kan du også kjenne det om eksosen er varm/lunken, sylinderen er varm og god, eksos potta er god og varm.

jeg anbefaler også og la kjøretøyet stå 2-3 minutter på tomgang etter kjøring. Da roer du ned stempelet.

Aldri stopp mopeden med engang etter langkjøring. Det stikker meg i hjerter når jeg ser idioter kommer og slår av tenningen før sykkelen har stoppet og trille etter langkjøring. Dette er ikke bra for sylinder og stempel.

2 takts motorer må også rengjøre eksospotten innvending med jevne mellomrom, en gang annet vært år er vel rimelig. Slipper du og danne for mye sot i anlegget og mister effekten. Det er eksosen som puster for motoren.

Andre ting jeg ikke har nevnt her nå er basic vedlikehold slik som bytte tennplugg, plugghette, luftfilter,stramme kjede, bytte kjede når det er slitt, bytte drev, bytte stempel og stempel ringer. Mer info finner du nok i boken om mopeden din som du skulle fått når du kjøpte den, uansett om du kjøpte den ny eller brukt.

Lenke til kommentar
  • 5 år senere...

Jeg blir litt betenkt når vertical sier at siden trim er ulovlig er det ganske smart å lære seg å skru selv.

Men konsekvensene av trim kan bli veldig alvorlig.

For det første kan du kjøre på noe eller noen fordi bremselengden blir lengre med trim da produsenten ikke har giddet å gi den kraftigere bremser.

For det andre ved en ulykke vil det bli gjort tekniske undersøkelser og hvis du har trim må du personlig betale for skadene, og ikke forsikringsselskapet.

Så du risikerer altså å bli gjeldsslave eller leve med å ha skadet noen alvorlig, for en liten effektøkning. Høres det smart ut?

Lenke til kommentar

Jeg blir litt betenkt når vertical sier at siden trim er ulovlig er det ganske smart å lære seg å skru selv.

Men konsekvensene av trim kan bli veldig alvorlig.

For det første kan du kjøre på noe eller noen fordi bremselengden blir lengre med trim da produsenten ikke har giddet å gi den kraftigere bremser.

For det andre ved en ulykke vil det bli gjort tekniske undersøkelser og hvis du har trim må du personlig betale for skadene, og ikke forsikringsselskapet.

Så du risikerer altså å bli gjeldsslave eller leve med å ha skadet noen alvorlig, for en liten effektøkning. Høres det smart ut?

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...
Dt_50 skrev (19 minutter siden):

Hei eg har kjøpt en Yamaha dt 50 2009 som er trimmet og lurer på ka deler eg må bytte for og få den til orginal igjen?

Kommer jo an på hva som er gjort for å trimme den. Trim kan være alt fra bytting av drev og luftfilter, til større forgasser, sylinder, eller bytting av clutch.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...