Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Rustflekking - tips om grunning, sparkel og lakk.


Anbefalte innlegg

Hei! Skal fjerne noe rust på en Passat 98 modell B5. Rusten befinner seg rundt takbøylene. Trenger derfor noen tips om grunning, sparkel og lakk.

 

Holder til i Stavanger. Vet noen om en plass som selger ferdigblandede spraybokser med lakk, og eventuelt grunning? Tips om grunningsprodukter og sparkel er ønskelig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

grunnen til at disse ruster er at takbøylene sitter ca en millimeter for lavt i festene innvendig i taket.

for å demontere disse må du ned med taktrekket. ett torks-sett og 13mm pipe på skralle er igrunn alt du trenger. Tror ikkje du trenger nye klips til taktrekket på den modellen.

taktrekket ''brekker'' lett. og man må være passe forsiktig. får det en knekk, får du en strek som om man bretter ett papir og retter det ut igjen.

 

anyways, for å forhindre at det ruster på nytt MÅ bøylene av, og festene innvendig demonteres for å ta rusten på innsiden også. Og du bør legge en helt vanlig skive i mellom festet og bøylene før du setter det på igjen, dekket i fks voks eller rutetettningsmiddel. -dette for å øke klaringen mellom bøylene og taket.

Du bør også bestille den skumgummien som ligger imellom bøylene og taket nytt.

 

 

Til slutt vil eg si at du kansje kan sjekke mulighetene for at dette er en reklamasjonssak hvis det gang på gang har kommet tilbake etter en garantireprasjon.

Lenke til kommentar

grunnen til at disse ruster er at takbøylene sitter ca en millimeter for lavt i festene innvendig i taket.

for å demontere disse må du ned med taktrekket. ett torks-sett og 13mm pipe på skralle er igrunn alt du trenger. Tror ikkje du trenger nye klips til taktrekket på den modellen.

taktrekket ''brekker'' lett. og man må være passe forsiktig. får det en knekk, får du en strek som om man bretter ett papir og retter det ut igjen.

 

anyways, for å forhindre at det ruster på nytt MÅ bøylene av, og festene innvendig demonteres for å ta rusten på innsiden også. Og du bør legge en helt vanlig skive i mellom festet og bøylene før du setter det på igjen, dekket i fks voks eller rutetettningsmiddel. -dette for å øke klaringen mellom bøylene og taket.

Du bør også bestille den skumgummien som ligger imellom bøylene og taket nytt.

 

 

Til slutt vil eg si at du kansje kan sjekke mulighetene for at dette er en reklamasjonssak hvis det gang på gang har kommet tilbake etter en garantireprasjon.

Takk for gode tips. Har du en enkel "walkthrough" for demontering av tak. Slik at jeg slipper å knekke ødlegge clips og tak :-)

 

Trenger også noen konkrete tips på komplett lakkeringsprodukter, altså grunning, sparkel og lakk. Og hvor dette eventuelt er mulig å få kjøpt i stavanger.

Endret av luckyme185
Lenke til kommentar

tja.. ta av alle trekka på takstolpene innvendig. de sitter som regel med en skrue og ett eller to klips.

du må som regel ta ned lys eller annet i taket framme, dette har som regel noen få skruer, og er også klipset i tilleg. for å finne skruene må du ofte ta ned ett deksel eller fler. vag har ofte skruer bak glasset foran eventuelle lys.

du må også demnotere alle håndtake i taket.

Med andre ord, demonter det meste av plastikk i taket:P du kan lett kjenne om det er skrudd ved å dra i det, om taket gir etter og kommer mot deg er det ikkje skrudd;)

Taket kan du med fordel la ligge oppa seteryggene, eventuelt med støtte framme på ratt/dasjbord. På mange biler er disse tatt inn ved frontruten, og blir fort ødelagt hvis du prøver å ta det ut bak.

 

Det å løsne plastikk som sitter med klips handler oftest om å vite hvor dekselet er klipset, og hvordan. Rett press på rett plass er avgjørende, og er bare en ''feel'' du får etterhvert.. -enten så går det, eller så går det ikkje. har ødelagt hundrevis av klips opp igjennom;) -mange lar seg ikkje demonteres uten at det blir ødelagt.

 

 

Når det gjelder lakk og grunningsprodukter ville eg stikket innom ett lokalt verksted, og spurt om å få kjøpe litt. eventuelt en Bilextra forhandler eller lignende.

Alt av en-komponent (spraybokser osv) duger ikkje.

Merkeverksted er ofte mindre behjelpelige en opene verksted med dette.

Du trenger ikkje en sprøyte til 5000 som profesjonelle bruker for å bruke disse produktene på egen bil, hvor finnishen aldri blir bra før du har fått mye trening uansett.

 

Sparkel er stort sett den samme suppa uansett hvor du kjøper den. kjøp multisparkel, den kan du bruke til hva som helst av sparkling. Finsparkel bruker eg som regel aldri på jobb selv en gang. multi holder lenge. eneste forskjellen er at finsparkelen er noe lettere å slipe, og fyller dårligere da den har en tynnere konsistens.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...