Gå til innhold

For mye tvang i psykiatrien?


Er det for mye bruk av tvang innen psykiatrien?  

12 stemmer

  1. 1. Er det for mye bruk av tvang innen psykiatrien?

    • Ja. Det brukes alt for mye tvang.
      2
    • Nei. Ikke noe mer enn nødvendig.
      6
    • Vet ikke/ingen mening
      4


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Og du tror vi lever i 1968?

Juklerød-historien er jo minst halvparten av grunnen til at det i dag er såpass store forandringer!

Jeg tror vi lever i 2012 :)

Men du sa at det "knapt er mulig". Dette motbeviser imidlertid Juklerød-saken; Den viser at det faktisk er mulig.

 

Det er fortsatt mennesker som mener det er for mye tvang innen helsevesenet.

 

Men så er jo også spørsmålet hva vi kan tillate av tvang, og i hvilke tilfeller vi kan tillate det?

Endret av turbonello
Lenke til kommentar

Juklerød-saken er i fortiden. Jeg snakker om nåtiden. Finn en Juklerød-sak fra 2012, så skal du få et poeng.

Hva om man på enkelte anstalter er flinkere til å holde ting skjult?

 

Finnes det maktmissbruk? Folk som bryter reglene etc?

 

 

Man har jo tvangsinnleggelser i dag også. Jeg vet ikke hvor grensene går for å kunne tvangsinnlegge folk. Dette er jeg interessert i å vite litt om.

 

Man låser jo folk inne mot sin vilje, så hvordan skal vi vite det?

 

Juklerød ble kjent. Om jeg husker riktig så klarte han å komme i kontakt med media. Er jo ikke sikkert at alle har samme mulighet.

Endret av turbonello
Lenke til kommentar

Kom over denne;

 

Sitat: At det er for mye tvang i Norge, det er det stor enighet om. Hvis du bor i Bærum så er sjansen for å bli tvangsinnlagt fem ganger så stor som i Horten. Det som forundrer oss i Venstre er at ikke flere politikere synes det er et problem at praksis for tvang er så forskjellige rundt om i landet, sier Ludvigsen."

 

Dette ble skrevet i 2008. Er det blitt noe bedre i dag? :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er ikke uten videre enig i Ludvigsens utsagn og jeg synes det er litt skuffende at en fra partiet jeg har stemt på de siste ti årene kommer med en såpass populistisk uttalelse der jeg får følelsen av at han ikke helt vet hva han snakker om. Tallene for tvang i Norge er noe misvisende i og med at man i Norge, i motsetning til en rekke andre land ikke kan omgjøre en frivillig innleggelse til en tvangsinnleggelse, og derfor "tvangsinnlegger" en hel del selv om de kommer frivillig. Dette innebærer at de reelle tvangsinnleggelsene er lavere enn det tallene indikerer.

 

Det er noen ganske strenge krav som må være oppfyll for å kunne tvangsinnlegge noen. Du finner kriteriene blant annet her. Utfordringen er jo selvfølgelig at man ikke observerer disse kriteriene perfekt, det er alltid en vurdering inne i bildet og alltid en usikkerhet. Da får man i det ene øyeblikket klager over hvor slemme norske psykiatere er som sperrer folk inne og i det andre øyeblikket skandaleoppslag fordi en som ble sluppet ut stakk ned noen med kniv. I og med at observasjonene er usikre må man altså akseptere "det marginale mord", noen vil bli sluppet ut som ikke burde bli det og noen vil ble dessverre holdt innlagt med tvang uten at det er nødvendig. Alt i alt er mitt inntrykk at norsk bruk av tvang er på et akseptabelt nivå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og du tror vi lever i 1968? Juklerød-historien er jo minst halvparten av grunnen til at det i dag er såpass store forandringer!

 

Psykiatrien er fortsatt i tidligere barndomsfase som vitenskap. Så som vitenskap er den ikke håndfast til å være verdt noe som helst.

Før Juklerød så var det jo Hamsun, og etter Juklerød? Vel vi kommer sikkert til å se noe til dette igjen, før eller senere. Spesielt vis psykiatrien faktisk blir en handfast vitenskap. Det kommer nesten garantert til å bli noe ala når man endelig fant ut at man skal sterilisere hender og utstyr i nærheten av pasienter.

Og selv etter dette punktet er det langt fra en handfast vitenskap og til en robust og håndfast vitenskap, så feilgrep vil fortsatt blir begått pga "skjønn".

Per dags dato er det kun snakk om små livsforbedringer som er mulig, resten er mer eller mindre tilfeldig.

 

For å være helt ærlig skulle jeg ønske det blir gjort mer for at psykiatrien skal bli etterprøvd. Har fortsatt en sterk mistanke om at faget er svakt nok til at det kan fritt misbrukes av folk med nok forbindelser. Breiviksaken er alene et veldig godt eksempel. I en mindre kjent sak er det godt mulig mangel på ekstern press hadde ledet til at man f.eks godtok en mindre gjennomført diagnose, for å så hive personen inn på permanent tvangsinnleggelse etterfylt med medisiner.

Lenke til kommentar

Og du tror vi lever i 1968? Juklerød-historien er jo minst halvparten av grunnen til at det i dag er såpass store forandringer!

 

Psykiatrien er fortsatt i tidligere barndomsfase som vitenskap. Så som vitenskap er den ikke håndfast til å være verdt noe som helst.

Før Juklerød så var det jo Hamsun, og etter Juklerød? Vel vi kommer sikkert til å se noe til dette igjen, før eller senere. Spesielt vis psykiatrien faktisk blir en handfast vitenskap. Det kommer nesten garantert til å bli noe ala når man endelig fant ut at man skal sterilisere hender og utstyr i nærheten av pasienter.

Og selv etter dette punktet er det langt fra en handfast vitenskap og til en robust og håndfast vitenskap, så feilgrep vil fortsatt blir begått pga "skjønn".

Per dags dato er det kun snakk om små livsforbedringer som er mulig, resten er mer eller mindre tilfeldig.

 

For å være helt ærlig skulle jeg ønske det blir gjort mer for at psykiatrien skal bli etterprøvd. Har fortsatt en sterk mistanke om at faget er svakt nok til at det kan fritt misbrukes av folk med nok forbindelser. Breiviksaken er alene et veldig godt eksempel. I en mindre kjent sak er det godt mulig mangel på ekstern press hadde ledet til at man f.eks godtok en mindre gjennomført diagnose, for å så hive personen inn på permanent tvangsinnleggelse etterfylt med medisiner.

 

 

Dette er ikke et spørsmål om psykiatri, men et spørsmål om lover. Og igjen: VIS MEG et tilfelle av Juklerød-kvalitet i 2012 så får dere poeng. Hint til at det kan eksistere uten å ha noe å vise til, så får dere hånlig latter.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke uten videre enig i Ludvigsens utsagn og jeg synes det er litt skuffende at en fra partiet jeg har stemt på de siste ti årene kommer med en såpass populistisk uttalelse der jeg får følelsen av at han ikke helt vet hva han snakker om. Tallene for tvang i Norge er noe misvisende i og med at man i Norge, i motsetning til en rekke andre land ikke kan omgjøre en frivillig innleggelse til en tvangsinnleggelse, og derfor "tvangsinnlegger" en hel del selv om de kommer frivillig. Dette innebærer at de reelle tvangsinnleggelsene er lavere enn det tallene indikerer.

Ja. Det stemmer det. Det kalles "frivillig tvang" =P

 

Det er noen ganske strenge krav som må være oppfyll for å kunne tvangsinnlegge noen. Du finner kriteriene blant annet her. Utfordringen er jo selvfølgelig at man ikke observerer disse kriteriene perfekt, det er alltid en vurdering inne i bildet og alltid en usikkerhet. Da får man i det ene øyeblikket klager over hvor slemme norske psykiatere er som sperrer folk inne og i det andre øyeblikket skandaleoppslag fordi en som ble sluppet ut stakk ned noen med kniv. I og med at observasjonene er usikre må man altså akseptere "det marginale mord", noen vil bli sluppet ut som ikke burde bli det og noen vil ble dessverre holdt innlagt med tvang uten at det er nødvendig. Alt i alt er mitt inntrykk at norsk bruk av tvang er på et akseptabelt nivå.

Okei =)

Skal lese på siden nå.

Endret av turbonello
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...