Gå til innhold

Ny Mac-bruker: Div. spørsmål, samt tips og triks?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har bestilt min aller første Mac, etter å ha eid utallige bærbare PC-er. Hovedgrunnen er at jeg kan ha den med meg for å få unna "papirarbeid", men jeg kjøpte den også av ren nysgjerrighet. Dette er en 2012-modell 13" MacBook Pro, med Core i7-3520M/8 GB RAM/1 TB HDD. Har i den forbindelse en god del spørsmål (post gjerne dersom du bare har svar på ett spørsmål):

 

i) Hvordan er Keynote, Pages og Numbers (de som selges på Apple Store til drøye hundrelappen stykket) i forhold til MS Office-versjonene?

 

ii) Kan man bytte ut SuperDrive med en SSD?

 

iii) Stemmer det at denne massive aluminiumsblokken overhodet ikke er resistent mot skrapemerker?

 

iv) Leser at batteriet har en brikke som skal sørge for optimal batterilevetid. Hvordan er batterilevetiden? (Altså ikke hvor lenge jeg kan bruke batteriet etter hver lading, men om maskinen kan brukes uten strømadapter etter måneder eller år.) Er dette lett å bytte selv?

 

v) Har folk ellers noen tips til best mulig OS X-opplevelse for en Windows-bruker? Er det for eksempel noe jeg kan gjøre for å gjøre maskinen raskere (annet enn å bytte til SSD)? Har noen eventuelt morsomme/nyttige tips en nybegynner lett kan gå glipp av?

 

Tusen takk! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

i) Jeg liker pages og keynote bedre enn MS office, synes de er enklere å bruke og har alt det man trenger. Synes at Office blir litt mer "klumpete" enn iWork (har begge deler siden det fulgte med skole data). Kan ikke gå god for Numbers siden det har jeg ikke prøvd.

 

ii) Ja det går fint ann, gjorde det nettopp meg selv med en 60 GB SSD. Fungerer optimalt og Superdriven sitter nå i et case med en USB tilkobling.

 

iii) Den er ganske resistent mot skrapemerker, men min har fått seg noen små under maskinen. Men de er bittesmå og ser dem nesten ikke når du har maskinen opp ned. Noe jeg ikke har ofte :p

 

iv) Har hatt min i et år nå, batteriet fungerer fortsatt utrolig bra. Bytting tror jeg ikke er så utrolig vanskelig, har ikke gjort det men du må inni selve maskinen. Det er ikke som på en windows PC.

 

v) Prøv den før du kritiserer den for å ikke være lik en PC :p

En ting jeg ville gjort er å gå til systemvalg -> sikkerhet -> avansert og skru på "Krev admin passord for å få tilgang til låste valg". Ellers er det farlig enkelt for andre å aktivere root brukeren på maskinen og andre må ha passordet ditt for å endre på større innstillinger på maskinen.

 

 

Du får kose deg med din nye Mac :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

i) Jeg liker pages og keynote bedre enn MS office, synes de er enklere å bruke og har alt det man trenger. Synes at Office blir litt mer "klumpete" enn iWork (har begge deler siden det fulgte med skole data). Kan ikke gå god for Numbers siden det har jeg ikke prøvd.

 

ii) Ja det går fint ann, gjorde det nettopp meg selv med en 60 GB SSD. Fungerer optimalt og Superdriven sitter nå i et case med en USB tilkobling.

 

iii) Den er ganske resistent mot skrapemerker, men min har fått seg noen små under maskinen. Men de er bittesmå og ser dem nesten ikke når du har maskinen opp ned. Noe jeg ikke har ofte :p

 

iv) Har hatt min i et år nå, batteriet fungerer fortsatt utrolig bra. Bytting tror jeg ikke er så utrolig vanskelig, har ikke gjort det men du må inni selve maskinen. Det er ikke som på en windows PC.

 

v) Prøv den før du kritiserer den for å ikke være lik en PC :p

En ting jeg ville gjort er å gå til systemvalg -> sikkerhet -> avansert og skru på "Krev admin passord for å få tilgang til låste valg". Ellers er det farlig enkelt for andre å aktivere root brukeren på maskinen og andre må ha passordet ditt for å endre på større innstillinger på maskinen.

 

 

Du får kose deg med din nye Mac :)

Tusen takk for gode svar! :) Venter å få den om drøye to uker, og gleder meg masse.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...