Gå til innhold

Reperasjon hos Netshop


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg leverte min Logitech G930 den 23.5.2012 til Netshop fordi batteritiden er elendig, og ladeledning mister kontakten med headsettet etter ca 1 års bruk for andre gang. Den hadde fått en knekk på plasten i mikrofonen, og det har jo selvfølgelig de prøvd og legge skylden over på.

3 måneder har den vært inne og de har enda ikke funnet ut om det er en garantisak eller ikke. En hver med sunn fornuft skjønner vel at knekt plast har lite med dårlig batteritid og dårlig kontakt mellom ledning og apparat.

Har jeg noen rettigheter i forhold til dette. Virker litt som jeg detter mellom 2 ting da det ikke er sikkert det er garanti eller ikke.

Trenger litt hjelp da Netshop har vært særdeles lite behjelpelige og driter nærmest i at jeg spør om et avgjørelse etter så lang tid.

Endret av thyraven
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

Jeg leverte min Logitech G930 den 23.5.2012 til Netshop fordi batteritiden er elendig, og ladeledning mister kontakten med headsettet etter ca 1 års bruk for andre gang. Den hadde fått en knekk på plasten i mikrofonen, og det har jo selvfølgelig de prøvd og legge skylden over på.

3 måneder har den vært inne og de har enda ikke funnet ut om det er en garantisak eller ikke. En hver med sunn fornuft skjønner vel at knekt plast har lite med dårlig batteritid og dårlig kontakt mellom ledning og apparat.

Har jeg noen rettigheter i forhold til dette. Virker litt som jeg detter mellom 2 ting da det ikke er sikkert det er garanti eller ikke.

Trenger litt hjelp da Netshop har vært særdeles lite behjelpelige og driter nærmest i at jeg spør om et avgjørelse etter så lang tid.

Hei,

 

Hvorvidt det er en garantisak eller ikke, er irrelevant. Om det at batteritiden er elendig kan oppfattes som en mangel etter fkjl. § 16, har jeg ikke grunnlag for å si noe om, da jeg ikke vet mer om dette (hvor dårlig, blitt dårligere over tid, kan dette forventes ved kjøp av et slikt produkt etc.). Imidlertid høres det at ladeledningen mister kontakten med headsett ut som en mangel etter § 16 første ledd bokstav a, jf. § 15, dersom dette ikke er selvforskyldt (for eksempel at skaden på plasten ikke kan sees i sammenheng med dette). Du har i så fall rettigheter og plikter etter §§ 26 og 27. Du har sannsynligvis tatt kontakt med Netshop for å få utbedret mangelen, hvilket må regnes som reklamasjon, jf. § 27, med påfølgende avhjelpsforsøk for å få utbedret mangelen.

 

Så til saken: Det følger av § 30 første ledd at avhjelp skal skje

uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren

 

Hva "innen rimelig tid" angår, følger av Ot.prp. nr. 44 (2001-2002) s. 186 at kurante reparasjoner bør kunne utføres ganske omgående,

for eksempel innen noen dager

Ellers er rettspraksis at man her tar hensyn til bransjenormen, som for mobiltelefoner, for eksempel, kan være opptil 4-5 uker. 3 måneder er uansett, for alle tilfeller, altfor lang tid, og du kan således kreve heving av kjøpet etter § 32, jf § 31 første ledd. Fremlegg kravet skriftlig overfor Netshop.no, sett en frist på 7 dager, og opplys dem om at dersom fristen ikke overholdes, eller du får en tilbakemelding du ikke kan godta, vil du vurdere å klage saken inn for Forbrukerrådet (hvilket du selvsagt også gjør).

Lenke til kommentar

Hei.

Jeg leverte min Logitech G930 den 23.5.2012 til Netshop fordi batteritiden er elendig, og ladeledning mister kontakten med headsettet etter ca 1 års bruk for andre gang. Den hadde fått en knekk på plasten i mikrofonen, og det har jo selvfølgelig de prøvd og legge skylden over på.

3 måneder har den vært inne og de har enda ikke funnet ut om det er en garantisak eller ikke. En hver med sunn fornuft skjønner vel at knekt plast har lite med dårlig batteritid og dårlig kontakt mellom ledning og apparat.

Har jeg noen rettigheter i forhold til dette. Virker litt som jeg detter mellom 2 ting da det ikke er sikkert det er garanti eller ikke.

Trenger litt hjelp da Netshop har vært særdeles lite behjelpelige og driter nærmest i at jeg spør om et avgjørelse etter så lang tid.

Hei,

 

Hvorvidt det er en garantisak eller ikke, er irrelevant. Om det at batteritiden er elendig kan oppfattes som en mangel etter fkjl. § 16, har jeg ikke grunnlag for å si noe om, da jeg ikke vet mer om dette (hvor dårlig, blitt dårligere over tid, kan dette forventes ved kjøp av et slikt produkt etc.). Imidlertid høres det at ladeledningen mister kontakten med headsett ut som en mangel etter § 16 første ledd bokstav a, jf. § 15, dersom dette ikke er selvforskyldt (for eksempel at skaden på plasten ikke kan sees i sammenheng med dette). Du har i så fall rettigheter og plikter etter §§ 26 og 27. Du har sannsynligvis tatt kontakt med Netshop for å få utbedret mangelen, hvilket må regnes som reklamasjon, jf. § 27, med påfølgende avhjelpsforsøk for å få utbedret mangelen.

 

Så til saken: Det følger av § 30 første ledd at avhjelp skal skje

uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren

 

Hva "innen rimelig tid" angår, følger av Ot.prp. nr. 44 (2001-2002) s. 186 at kurante reparasjoner bør kunne utføres ganske omgående,

for eksempel innen noen dager

Ellers er rettspraksis at man her tar hensyn til bransjenormen, som for mobiltelefoner, for eksempel, kan være opptil 4-5 uker. 3 måneder er uansett, for alle tilfeller, altfor lang tid, og du kan således kreve heving av kjøpet etter § 32, jf § 31 første ledd. Fremlegg kravet skriftlig overfor Netshop.no, sett en frist på 7 dager, og opplys dem om at dersom fristen ikke overholdes, eller du får en tilbakemelding du ikke kan godta, vil du vurdere å klage saken inn for Forbrukerrådet (hvilket du selvsagt også gjør).

 

Tusen takk for svar, jeg prøver å referere det du har sagt til Netshop, og hvis det ikke går igjennom så for jeg ta det med forbrukerrådet.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

En av grunnene til at jeg byttet fra netshop til komplett.

Bare surr med RMA.

Med tanke på at jeg handler for 300K pr år i snitt og de jeg hjelper igjen som anbefaler det jeg har anbefalt så vil jeg si at Netshop har tapt millioner i omsetning samt 6-sifferet tall i BF siste 3 årene bare pga de ikke ville erstatte et skjermkort de leverte skadet.

Bygger også rundt 80-120 pcer i året hvor jeg setter opp handleliste på komplett som de bestiller, senest nå idag for 10.000kr, igjen hos komplett.

 

Eneste hevnen jeg kan ta er å la millionene gå til konkurrenten.

Lenke til kommentar

Hadde en maskin som Netshop bygde for meg, den kuttet og jeg kunne ikke finne feilen, men sjekket maskinen grundig visuelt og testet alt jeg kunne få testet, skrudde alt fra hverandre i hver minste del og sjekket, men nei. Sendte da maskinen til netshop for at de skulle si hva var feil.

 

Fikk maskinen tilbake med ett bilde av et brent Pci-spor, akkurat som jeg ikke skulle ha sett at det var feilen.

Netshop er den største lurendreieren av alle nettbutikker i Norge, burde jo jeg selvfølgelig ha tatt bilder av hver del før maskinen ble sent tilbake men det var før jeg viste hvordan de driver, alt av RMA saker som de tror de kan slippe unna med gjør de alt for å slippe unna.

 

Så lykke til og håper du har skaffet deg dokumentasjon av alt før ting ble sent til netshop, ellers :nei2:

Lenke til kommentar

komplett.no er like ille. kjøpte et sabertooth z77 kort der som ikke fungerte fra dag en, sendte det inn etter en uke da jeg hadde gjort ekstensiv feilsøking og fant ut at det var ramporten(e) som ikke fungerte. etter 1 måned fikk jeg regning for reparasjon(som ikke ble gjort btw) uten at de hadde kontaktet meg eller sendt det tilbake for det viste seg at en av cpu pinsa var skadet. når jeg sa jeg ville heve kjøp sa de at det var for sent fordi det hadde gått over en måned siden kjøp(den var hos dem på reparasjon 4 uker...) så skal aldri handle der igjen.

 

de bare lurer seg unna med at det er brukerfeil og lar det gå. jeg handler selv for rundt 100000 i året så der tapte de masse penger. god hevn.

Lenke til kommentar

En av grunnene til at jeg byttet fra netshop til komplett.

Bare surr med RMA.

Heldigvis virker Komplett å være ganske seriøse. For tiden er det den eneste nettbutikken for data jeg tør å handle større ting fra. Egentlig er det veldig trist, for da har jeg i realiteten bare én seriøs aktør å handle fra, og må godta både vareutvalg og pris fra den ene aktøren (Komplett er imidlertid gode på dette også).

 

Har handlet fra Netshop før, uten problemer. Har ikke noen erfaringer med RMA med de, men etter all negativ omtale, spesielt her på forumet, så er det for tiden kun Komplett som gjelder selv om de er dyrere.

Lenke til kommentar
etter 1 måned fikk jeg regning for reparasjon(som ikke ble gjort btw) uten at de hadde kontaktet meg eller sendt det tilbake for det viste seg at en av cpu pinsa var skadet. når jeg sa jeg ville heve kjøp sa de at det var for sent fordi det hadde gått over en måned siden kjøp(den var hos dem på reparasjon 4 uker...) så skal aldri handle der igjen.

Betaling for reparasjon som ikke er gjort, kalles regning for forundersøkelse, feilsøking og porto. De har funnet ut at feilen var en følge av brukerfeil, og da må du betale for forundersøkelse selv om du ikke ønsker reparasjon, eller at varen ikke lønner seg å reparere. I tillegg kan du ikke heve kjøpet på en gjenstand med selvforskyldt skade, det er jo innlysende.

 

Nå skal ikke jeg ta stilling til om det faktisk var selvforskyldt skade eller ikke, men det er i så fall første "kamp" du må ta om du skal få mulighet til å slippe å betale for forundersøkelse eller å heve kjøp. Du har begynt i feil ende.

Lenke til kommentar

Jeg har en lignende erfaring hos Netshop. Jeg sendte inn en defekt Intel SSD, og etter å ha ventet i to uker tar jeg kontakt med dem for å få vite status.

 

Da hevder Netshop at det er tydelige merker på skruene på SSDen og sier at det dermed er usikkert om denne blir dekket av garantien. De sender den inn til Intel for videre vurdering. Jeg venter fortsatt på svar fra dem, men jeg føler meg uansett snytt da jeg er 100% sikker på at SSDen ikke har vært åpnet. Hva som kan ha skjedd her kan gudene vite, men hvis resultatet blir at jeg ikke får dette igjen på garantien så kan Netshop seile sin egen sjø.

 

Jeg kan også legge til at jeg fikk en erstatningsSSD temmelig fort, men da med en hengende mulighet om at jeg må betale ekstra hvis garantien ikke dekker dette.

Lenke til kommentar

Det går jo ikke på netshop, de søker selv om å få det på garantien og intel kan si nei denne har noen skrudd på og da er hendene til netshop bundet.

Jobber selv litt i en el-kjede og det er ikke vi som bestemmer hva som dekkes av garanti eller om det skal dekkes.

 

Isåfall har du fått en demovare eller så har intel laget disse merkene og skylder på brukeren.

Desuten kan man skru opp alt som ikke har klistremerke over seg uten å bryte garantien.

Lenke til kommentar

Har handlet mye på Microplex som da var eid av Netshop. Synes de var super på service. Kjøpte feil nippler til vannkjøling og de sendte nye gratis på dagen uten å ta tilbake de gamle. Komplett derimot har jeg hatt mye problemer i det siste. De prøver stadig å gi meg dårligere vare en jeg sendte inn. De liker også å sende erstattningsprodukt uten å forhøre seg med meg først. Komplett har tapt seg veldig de siste par årene. Jeg for min del hopper til Dustinhome som min faste nettbutikk da de i tillegg til god service også betaler for frakt ved eventuel retur

Endret av Mr. A
Lenke til kommentar

Trenger litt hjelp da Netshop har vært særdeles lite behjelpelige og driter nærmest i at jeg spør om et avgjørelse etter så lang tid.

 

bare stå på. i mitt tilfelle leverte de flere ulike (bort) forklaringer og flere kontrabeskjeder., netshop er ikke, for mitt vedkommende en ærlig bedrift. jeg hadde rett og slett ikke tid til å ta saken til forbrukerrådet. men jeg sluttet å handle der.

Endret av (ODIN)
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Det er godt jeg ikke er alene om dette. Begynner og nærme seg ett år siden jeg sendte inn hodetlf mine, og har enda ikke fått noe tilbakemelding på om det er garanti eller ikke.

Det er jo helt horribelt dårlig service.

Uavhengig av om det er en garantisak eller ikke, så mener jeg du har rett på heving av kjøp etter så lang tid. Har du vært i kontakt med de i det siste? Vet de at du venter? Kan være en sak som har forsvunnet ut av systemet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...