Gå til innhold

Flash for Android er død


Anbefalte innlegg

Gjest medlem-82119

http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_HTML5_and_Flash

 

Jeg er ingen ekspert hverken på html5 eller flash, men wiki artikkelen påpeker jo endel forskjeller. Bl.a påstås det at html5 ikke takler interaktivitet med nettsiden. Dette vil jo være sentralt både om man skal spille eller chatte med elelr uten webcam.

 

Manglende DRM support på html5 er vel ingen krise, men kan bety noe for utviklerne?

 

Det påpekes også at flash virker på tvers av plattformene, men at html5 implementeres ulikt av hver enkelt nettleser.

 

Det hadde vært greit å få avklart slike ting.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+5132

http://en.wikipedia....HTML5_and_Flash

 

Jeg er ingen ekspert hverken på html5 eller flash, men wiki artikkelen påpeker jo endel forskjeller. Bl.a påstås det at html5 ikke takler interaktivitet med nettsiden. Dette vil jo være sentralt både om man skal spille eller chatte med elelr uten webcam.

 

Dette er en sannhet med modifikasjoner. HTML5 har ikke som mål å levere interaktivitet. HTML5 er et språk for å strukturere innhold. CSS er et språk for å gi stilendringer (farger, plassering, font, etc) til et HTML5-dokument, mens JavaScript brukes for å gi interaktivitet. JavaScript og HTML5 går hånd-i-hånd i nyere nettlesere. For å få interaktivitet vil jeg påstå det er helt uproblematisk å bruke JavaScript.

 

Nettlesere har brukt JavaScript for interaktivitet lenge. Det er det som gir deg automatiske forslag når du søker i google, det er JavaScript som gjør Facebook så fint og interaktivt, etc.

 

Chat ved bruk av kun HTML5/JavaScript er helt uproblematisk, og kan for eksempel implementeres ved hjelp av long polling eller websockets.

 

Når det gjelder webcamera er det foreløpig bare et forslag ute, men forhåpentligvis kommer dette til få skje raskt, da Microsoft arbeider med å få skype tilgjengelig i nettleseren (ved hjelp av standard html). Såvidt jeg vet er iallfall forslaget implementert i Android 3.0+ og Opera.

 

Dessuten finnes det allerede sofistikerte spill som er utelukkende laget i HTML5 ved hjelp av WebGL og javascript, se for eksempel CycleBob (dette bruker ikke flash).

 

Manglende DRM support på html5 er vel ingen krise, men kan bety noe for utviklerne?

Siden HTML5-spesifkasjonen ikke krever et spesifikt videoformat i video-taggen, kan man se for seg at nettleserne vil støtte et videoformat som har innebygget DRM.

 

Det påpekes også at flash virker på tvers av plattformene, men at html5 implementeres ulikt av hver enkelt nettleser.

 

Det stemmer til en viss grad. Men flash er fortsatt avhengig av litt samarbeidsvilje fra nettleseren for å fungere optimalt. Dessuten er det en stor kamp mellom nettleserne for å støtte HTML5/JavaScript/CSS best mulig (det er det alle de Acid-testene viser)

Lenke til kommentar
Jeg er ingen ekspert hverken på html5 eller flash, men wiki artikkelen påpeker jo endel forskjeller.
Det er fordi den er basert på et silly premiss. Den vurderer Flash mot HTML5 som er som å sammenligne et fly med et hjul og klage på at hjulet ikke har seter. Sammenligningen er Flash mot (HTML, JavaScript, standardiserte-APIerm tredjeparts-APIer, CSS, CSS2, CSS3, SVG, canvas, websockets, PNG/JPG/GIF, SSL/TLS, LZMA/deflate, SMIL, XML, JSON, WEBGL og native mediadekoder), en sammenligning hvor antall ting Flash kan gjøre som det andre alternativet ikke kan er begrenset og for de fleste irrelevant.

 

Du nevner ofte webcam, det er dekket av tredjeparts-APIer som vil etter hvert bli standardisert som en del av HTML.http://my.opera.com/core/blog/2011/03/23/webcam-orientation-preview

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Selvsagt, men når html5 omtales som en flash erstatter så er det naturlig at de sammenlignes. (Med flash erstatter mener jeg ikke addon eller flash i seg selv men at innhold som før ble laget i flash skal lages i html5). Det er f.eks intr. om wiki har rett når de sier at html5 ikke tilbyr interaktivitet med nettsiden og ihvertfall jeg leser det som om man med html5 ikke kan spille spill, chatte osv som ihvertfall jeg tenker på når jeg tenker på interaktivitet.

 

Noe av dette handler også om f.eks forumsoftwaren smf som jeg var litt borti for en stund siden. I jakten på et chatteprogram så var det endel som var basert på flash. Folk bruker jo også smartmobiler og ikke minst nettbrett, og har man brukt tid på å sette opp smf med flashbasert chat så hjelper det vel lite om nettbrettet støtter html5?

 

Det at folk gikk over til nettbrett og manglende støtte i dem (i forhold til pc) var en av hovedgrunnene til at hele smf forumet strandet med et brak. Vi gav oss før vi hadde investert for mye tid i det, men det sitter jo mange andre rundt om i lignende situasjoner.

 

Flash brukes i alle mulige situasjoner, fra powerpoint lignende programmer:

http://www.digitalofficepro.com/powerpoint/online-guide/powerflashpoint/why-flash-presentation.html

til nettsider:

http://www.pcworld.com/businesscenter/article/243549/need_to_redesign_your_flashbased_website_adobe_still_has_the_edge.html

Does your businesses website, like 85 percent of popular websites, include Flash? What will you use when Flash is gone?

 

http://hms.larvik.kommune.no/Flash-side/

Tenker også på at mange kommuner deler ut ipads for å kutte ned på saksdokumentene, samtidig som kommunenes egne sider inneholder flash.

 

Nå blir det vel ikke rush etter å få flash sertifisering på CVen....

http://www.adobe.com/no/education/resources/certificate-programs/flash-exam-objectives.html

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Det er så, men siden ikke alle kan alt om formatene så googler folk etter info og leser det som står her og der.

 

Såvidt jeg skjønner det, så er det ikke noe problem å gjøre det som flash gjør med html5, men det er mange sider og funksjoner som bruker flash og som neppe vil tilby samme funksjon på html5. Moduler til forumprogramvare og spill er eksempler. Forumprogrammet SMF som jeg var litt borti hadde ihvertfall slike problemer. Mange moduler var flashbasert, og da ble det kluss når folk kom med ipadene sine og ingenting virket.

 

Jeg snakker altså ikke spesifikt om at det ikke er mulig å bruke html5 til det man bruker flash til idag, men at det finnes en god del flash greier der ute som folk bruker og som det neppe kommer en erstatning for om man fjerner flash støtten.

Lenke til kommentar

Det er minst 6-7 år siden det ble allmennkjent at å bruke Flash til annet enn video, audio, real-time kommunikasjon, interaktivt innhold med synkronisert lyd, tung parallell-prosessering samt i tilfeller hvor IE5/6 måtte støttes og excanvas ikke var god nok ikke var en god idé og måtte unngås. At noen har gjort et dårlig teknologivalg og ikke fått med seg den generelle bransjeholdningen over så mange år til at plugins er en uting er ikke et problem for andre enn de som har valgt å ta slike løsninger i bruk. Kast det på sjøen og velg et alternativ basert på smartere teknologivalg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Det er så, men nå har nå engang mange tatt dårlige valg og gjort enkelte avhengige av de dårlige valgene.

Som sagt la jeg selv ned forumet når folk gikk over til apple sine produkter uten flash. Da var det umulig å bruke det. (Ja, jeg vet om vbulletin). Jeg har ikke noe problem selv med at flash legges ned, men jeg ser jo at mye rundt meg er flash basert og når folk mister muligheten til å bruke flash så stenges de ute fra endel nettsider. Så brutalt er det, om man liker det eller ei. Skal man velge IDAG og vet at flash dør ut, så er det mindre problem for da kan man velge løsninger som ikke bruker flash. Men mange har allerede valgt løsninger for årevis siden som bruker flash. De kommer til å slite.

Lenke til kommentar

Jeg har avinnstallert Flash på maskinen min for lenge siden og har tilnærmet null problemer.

Det lille Jeg kommer over av sider som krever Flash kan jeg åpne i en annen nettleser hvis det er viktig. Det skjer ca. fire til fem ganger i året vil jeg tippe.

På iPad har man alltids iSwifter som fungere greit.

Lenke til kommentar

Mange sider som bruker Flash ser at nettleseren ikke har det innstallert, og leverer automatisk HTML5 eller andre alternativer.

 

Nå vet jeg ikke hvilke sider du har brukt, men jeg har aldri opplevd det der.

 

Ikke nok med det, men Flash siden til YouTube er generasjoner bedre enn HTML5 siden til YouTube. HTML5 bruker mere ressurser enn Flash også.

Lenke til kommentar

På android kanskje, men YouTube html5 side fungerer veldig bra igjen ios og safari. Men på min galaxy nexus som ikke har flash installert så er den ikke like bra.

 

Jeg snakker i hovedsak om YouTube på en vanlig nettleser på en datamaskin. Flash fungerer utmerket fint på min Galaxy Note da. Så har aldri hatt noen problemer den veien.

Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke hvilke sider du har brukt, men jeg har aldri opplevd det der.

 

Ikke nok med det, men Flash siden til YouTube er generasjoner bedre enn HTML5 siden til YouTube. HTML5 bruker mere ressurser enn Flash også.

 

Det kommer an på om du har avinnstallert Flash eller ikke, det holder ikke å bruke f.eks Click to Flash, da registerer sidene at du har Flash innstallert og serverer ikke alternativer.

Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke hvilke sider du har brukt, men jeg har aldri opplevd det der.

 

Ikke nok med det, men Flash siden til YouTube er generasjoner bedre enn HTML5 siden til YouTube. HTML5 bruker mere ressurser enn Flash også.

 

Det kommer an på om du har avinnstallert Flash eller ikke, det holder ikke å bruke f.eks Click to Flash, da registerer sidene at du har Flash innstallert og serverer ikke alternativer.

 

Jeg har prøvd alle mulige veier jeg. Har prøvd på en totalt fresh Firefox installasjon uten flash og plugins installert og så bare gått inn på YouTube osv.

 

HTML5 er helt ok, men HTML5 har fortsatt lang vei igjen for å bli bedre enn Flash.

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar

Flash spiller vel bare av videofilen, så i såfall hvorfor bruke Flash for å spille av noe man kan spille av rett i nettleseren?

Youtube er litt spesielt da HTML5 ser ut til å lastes ned litt tregere enn hvis man bruker Flash, noe som ikke ser ut til å være tilfelle andre steder. I allefall var det slik sist jeg testet.

Kan Google ha lagt inn litt kode for å promotere Flash, eller det videoformatet de mente skulle ta tronen (Ogg Theroa?) mon tro?

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...