Gå til innhold

Ny gaming/alt mulig PC til rundt 20k. Ser dette bra ut? Bør jeg gå for SLI?


Anbefalte innlegg

Nå er det alt for lenge siden jeg bygde meg ny PC, så må nesten sløse litt penger på det igjen.

Jeg har egentlig ingen budsjett satt opp, men om jeg holder meg under 20k, så slipper det å bli alt for overkill. Går over om det er verdt det.

 

Jeg har satt sammen ei liste, men er noen småting jeg er usikker på.

 

- Første ting er hovedkort. Hva er egentlig bra der? Jeg vil ha noe som er veldig greit å ha til overklokking, siden jeg har planer om å overklokke, og må ellers ha støtte for kjapp RAM o.l.

 

- Neste ting på lista blir jo da RAM. Der blir jeg like forvirra hver gang. Jeg vet jeg skal ha DDR3 RAM, men etter det står jeg fast. Det er så sinnsyk stor prisforskjell, men jeg forstår ikke helt hva som er forskjell på selve brikkene.

Er 16gb passelig der? Jeg bruker mye tunge programmer og generellt krevende ting for PC'en. Kjappe bør disse brikkene være også.. Om det gjør noe forskjell.

 

- PSU.. Er den jeg har valgt bra? Er den kraftig nok? Hvor mange watterier jeg trenger avhenger vel av hva svaret på neste spørsmål blir vil jeg tro..

 

- GPU. Selveste skjermkortet. Den originale planen min var et GTX680. Men så ser jeg alle skriver at GTX670 gir nesten samme ytelse til mindre pris. Men på den annen side så frister jo egentlig GTX690 veldig mye og. Jeg har penger nok å sløse, så hvorfor ikke? Men vil 2x 670 TOP + ekstra hjemmebrygga overklokk bli bedre der? Dette er vel mer en e-penis sak enn noe annet.... Så.. 670, 2x670, 680, 2x680 eller 690. Hva går jeg for?

 

- CPU har jeg vel egentlig valgt noe som skal duge om jeg har lest rett rundt på nett. Jeg trenger mange ghz'er, og jeg trenger (vil ha?) HT (ja, det jeg bruker pc'en til vil utrolig nok yte bedre med HT, da det bruker den teknologien!) Overklokkings vennlig må den jo selvfølgelig også være.

 

- Kabinett og cpu kjøler bør vel duge. Med kabinett vil jeg ha noe stort, kjølig og rolig. Jeg har forstått at COSMOS II tilfredsstiller alle de krav. Jeg liker også veldig godt COSMOS II etter å ha beundra bilder og film. Men trenger jeg flere vifter, evt bytte ut noen av de originale? Noen som har erfaring med dette?

 

- HDD/Lagring! Jeg må jo nesten ha en sånn fancy SSD disk også. Hva er genianalt der? 128gb er vel egentlig nok der til Windows, så får jeg slenge ut litt større summer når jeg bytter ut noen av de gamle diskene mine en annen gang.

 

 

TL;DR

Hva må jeg skifte på dette oppsettet + sleng inn en SSD?

 

post-46850-0-31416600-1344981176_thumb.jpg

 

 

Tusen takk på forhånd til alle som gidder å sløse tid på å hjelpe en uvitende gjøk som meg!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest PingPangbv

Hovedkorte er ett av de beste du får tak i i middelklassen av hovedkort, burde gå greit og overklokke med asus sin enkle BIOS.

 

Hvis du ikke bruker PCen til mer enn litt nettsurfing og dataspill så kan du spare litt ved å velge en I5 3570k. egentlig samme prosessore som I7 3770k bare uten hyperthreading og med 2MB mindre cache.

 

Når det gjelder overklokking så kjøp heller en Noctua NH-d14 kjøler.

 

Strømforsyningen er litt i overkant, du kan klare deg med en 650W strømforsyning (har selv en I7 2600k overklokket til 4,7GHz ved 1,355V og to GTX 670 I SLI og klarer ikke å dra mer enn 590W ut av stikkontakten).

 

Når det gjelder grafikkort vil jeg si at to GTX 670 er nok det beste kjøpet hvis du ser på ytelse i forhold til pris. Jeg vil også si at noen får problemer med Asus sine TOP-serie kort (altså kortene er ikke stabilt overklokket) og jeg ville selv valgt MSI GTX 670 Power Edition med Twin Frozr-kjøler.

 

Når det gjelder RAM så vil jeg bare si at du vil aldri trenge 16GB ram, spar heller litt og kjøp et sett med to RAMsticks 4GBx2, noe som også vil hjelpe på overklokkingen.

 

Når det gjelder SSD så anbefaler jeg Kingston HyperX-serien med SSDer, de er raske og høyst pålitelige. For all del ikke bli fristet av OCZ-SSD. Mange blir plaget med systemstabilitet ved bruk av OCZ-SSDer(dette gjelder også de nye SSDene i Vertex4-serien).

Endret av PingPangbv
Lenke til kommentar

Riktig som PingPangbv sier. Trenger ikke i7 prosessor til gaming. Litt overkill på PSU. Det er riktig at 680 egentlig ikke gir så mye mer enn 670, og det er bedre å gå for 2x 670.

 

Men det er ikke gøy :p Har man 20k å bruke på PC, så ender man ikke opp med et system til 10k. Har lyst til å prøve å foreslå et kult design, så får du velge om du vil kjøpe det eller ikke.

 

 

 

Tenker meg noe svart/rødt. Finnes mange ulike PC-komponenter i de fargene, og jeg liker personlig den fargekombinasjonen godt.

 

Siden vi skal bygge et system med kult design, så anbefaler jeg et kabinett med vindu. Hvis jeg skal anbefale et spesifikt kabinett, så må nok det bli Corsair 800D. Kanskje vi kan prøve oss på et Corsair-sett, siden strømforsyningen og RAM-en du har valgt allerede er fra Corsair.

 

Hovedkortet blir utgangspunktet i designet, og her anbefaler jeg absolutt et i Asus Maximus serien. Nydelig svart/rødt touch på dem. Gå for de RAM-brikkene du har funnet. Selv om 16GB er litt overkill, så er ikke RAM det dyreste i maskinen, og det skader ikke å kjøre på litt ekstra der. Og kan evt bare bruke 2x4GB i stedet. Men de du har i handlelista har også en fin rødfarge, og er fra Corsair ;)

Skjermkort: 2x denne: http://www.dustinhome.no/product/5010637934/asus-geforce-gtx-670-top-2gb-pci-e-dvi-hdmi-dp/#intcmp=searchProvider_dacsa

PSU: Opp til deg

CPU og CPU-kjøler: Intel i5 3570k. Og hmm... Hadde du prøvd deg på vannkjøling, så kunne du ha lagt rød tubing, og svart pumpe og radiator?? Hvis ikke, så kan du kanskje gå for Corsair H100?

 

Du kan også legge på noen LED-vifter: http://www.dustinhome.no/product/5010618895/cooler-master-sickleflow-120mm-2000-rpm-red-led/#intcmp=searchProvider_dacsa

Og kaaanskje en LED-kabel som du fester rundt innsiden av vinduet. Men tror det blir litt for mye :/ http://www.dustinhome.no/product/5010619857/nzxt-sleeved-led-cable-kit-2m-red/#intcmp=searchProvider_dacsa

Kan fort bli litt for mye farge med de LED-kablene: http://www.dustinhome.no/image/1496670

Og til slutt, så anbefaler jeg på det sterkeste å sleeve PSU-kablene: http://www.dustinhome.no/product/5010622597/corsair-individually-sleeved-modular-cables-black-ax/#intcmp=searchProvider_dacsa

 

Tror det kunne ha blitt litt kult, men kanskje uten LED-kablene. Though, de kan jo selvfølgelig slås av og på, og når det er mørkt i rommet tror jeg det hadde sett veldig bra ut... Men det er uansett opp til deg :)

Lenke til kommentar

1x 120GB HyperX lagt til.

Kjøleren skifta til NH-d14.

Skjermkort nr2 lagt til.

i7'en beholder jeg nok, siden jeg som sagt trenger HT.

Jeg kommer ikke til å skifte til et kabinett med vindu og masse bling bling, da sånt slutta å interresere meg for 10 år siden, men takk for forslaget! :)

RAM holder jeg meg sikkert på 16GB, siden det er så ufattelig billig uansett.

Går ned til 8GB om alt blir for dyrt.

 

Men så kom jeg på at jeg trenger ny mus også. Hva er bra der egentlig?

Lenke til kommentar

Av skjerm, så bruker jeg 2x 24".

Skal skifte til 2-3x 27" litt senere.

Hvorfor bør jeg velge den PSU'en fremfor den jeg allerede har valgt? Hva er forskjell?

 

Jeg sitter også å tenker veldig på hovedkort.

Er det verdt det å skifte til et Maximus V Extreme?

Det blir 'bare' en 1000 lapp dyrere enn det jeg har valgt nå...

 

Jeg har råd, og jeg sitter med penger til over hver måned uansett...

Endret av KristianF
Lenke til kommentar

http://www.corsair.c...n/blog/hx-gold/

 

Forklarer litt om forskjellen. Stort sett en refresha HX.

 

Dersom du skal skifte til 3x 27 skjermer etterhvert så er jo SLI/CFX faktisk verdt det. I tillegg skal du game i Nvidia Surround / Eyefinity så bør du vurdere kort med mer enn 2gb minne.

 

Feks 2x 670/680 4gb eller 2x HD 7970

 

Jeg synes personlig ikke det er verdt å legge en krone mer i hovedkort enn det du allerede har satt opp. Det klokker bra, og har alt av features man ønsker seg - pretty much.

Endret av fflex
Lenke til kommentar

Om du skal dra høyere oppløsning enn 1920x1080 er AMD et bedre valg, Nvidias toppkort denne generasjonen er enda mindre effektive på høyere oppløsninger enn de er vanligvis.

Dessuten hjelper den ekstra båndbredden AMD mer har når man kjører opp innstillinger som AntiAliasing, Ambient Occlusion, Anisotropic Filtering, Oppløsning, enkelte Shadere og Teksturkvalitet.

 

4GB GTX 670/680 er totalt meningsløst med bare 192GB/s med båndbredde innenfor 670/680s levetid i spill, samme som 6GB 7970 er totalt meningsløst.

Lenke til kommentar

Jeg har ingen planer om å kjøre høyere enn 1920x1080, siden de skjermene jeg har nå ikke støtter høyere.

 

Jeg vil nok også gå for vanlige 2gb 670 kort, da disse er mer vanlige, og ser ut til å være klokka litt bedre og.

 

Det fikk meg selvfølgelig til å tenke på en ny ting.

Et vanlig GPU vs et "fabrikkoverklokka" GPU. Kan de klokkes like høyt, eller vil du komme lengre med et "fabrikkoverklokka"?

Jeg tenker sånn at f.eks. et vanlig er på f.ex. 950mhz, mens noen fabrikkoverklokka er på f.ex. 1050. Vil begge ha ei grense på f.ex. 1200, eller klarer det ene 100 mer?

Lenke til kommentar

Jeg bruker aldri mer enn 1 skjerm når jeg spiller. Det høres egentlig nokså dumt ut imo..

Den andre skjermen brukes til IRC o.l., evt kobles ut når jeg spiller.

Jeg har 2 skjermer siden det gjør livet mitt lettere når jeg jobber på pc'en.

f.ex. 3d program på ene skjermen, referense pictures på den andre.

Lenke til kommentar

Jeg har ingen planer om å kjøre høyere enn 1920x1080, siden de skjermene jeg har nå ikke støtter høyere.

 

Jeg vil nok også gå for vanlige 2gb 670 kort, da disse er mer vanlige, og ser ut til å være klokka litt bedre og.

 

Det fikk meg selvfølgelig til å tenke på en ny ting.

Et vanlig GPU vs et "fabrikkoverklokka" GPU. Kan de klokkes like høyt, eller vil du komme lengre med et "fabrikkoverklokka"?

Jeg tenker sånn at f.eks. et vanlig er på f.ex. 950mhz, mens noen fabrikkoverklokka er på f.ex. 1050. Vil begge ha ei grense på f.ex. 1200, eller klarer det ene 100 mer?

Du vet disse nye kortene støtter å kjøre spill over tre skjermer? Altså en total oppløsning på 5760x1080, om dette er et ønske å få til bra er AMD-kortene et bedre valg. Virker jo også rart å kjøpe 2-3 27" om du ikke skal gå for 2560x1440 og IPS, og da kan du banne på at Nvidia-kortene vil slite litt.

 

Forskjellen på fabrikkoverklokk og standard er at et fabrikkoverklokket kort er garantert å kjøre på minst den frekvensen som er oppgitt, men med tanke på hvor tilfeldig Kepler Boost egentlig er skjønner jeg ikke helt poenget å bry seg med fabrikkoverklokk på Nvidia-kortene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...