Gå til innhold

Ta opp igjen fag som privatist?


Micius

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg går i møte et år med jobbing og selvstudier, ettersom jeg ikke kom inn på det studiet jeg ville og takket nei til studieplassen som ble tilbudt. Jeg har i den forbindelse en del spørsmål angående fag og arbeidsbelastning som privatist.

 

1. Hvor mange fag kan jeg beregne å ta i halvåret? Ser for meg at 2 fag sikkert holder, hvis man tar med en jobb ved siden av i betraktningen.

 

2. I hvilke fag er det gode muligheter for å arbeide seg til en 5'er eller 6'er? Vurderer psykologi 1, da dette er et fag jeg kan få bruk for i senere studier (vurderer psykologiutdanning). Har også sett litt på IT 1, ettersom dette er et fagområde jeg kunne tenke meg å lære mer om.

 

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Velg strategisk og fokuser på å forbedre vitnemålet mest mulig. Gå etter å forbedre de fagene du gjorde det dårligst på, da du har mest å hente i disse fagene. Hva som er lette fag varierer individuelt, men mange anser lesefag (som psykologi 1) som lette fag. Det er ikke et krav å ha psykologi på VGS for å bli psykolog, så med mindre det virkelig er strategisk, så bør du kanskje velge noe annet.

Lenke til kommentar

Velg strategisk og fokuser på å forbedre vitnemålet mest mulig. Gå etter å forbedre de fagene du gjorde det dårligst på, da du har mest å hente i disse fagene. Hva som er lette fag varierer individuelt, men mange anser lesefag (som psykologi 1) som lette fag. Det er ikke et krav å ha psykologi på VGS for å bli psykolog, så med mindre det virkelig er strategisk, så bør du kanskje velge noe annet.

 

Gode poeng du trekker frem her, men en av forutsetningene for at jeg skal ta opp igjen fag, er at motivasjonen må være til stede. De dårligste karakterene jeg har er fra matte-fagene (S1 og S2, samt eksamen), som blant annet kan forklares med at det er de fagene jeg trives minst med. Risikoen ved å ta opp igjen disse fagene vil da være at jeg ikke evner å få bedre karakter i de, og at jeg kanskje derfor burde se til andre fag som er mulig å prestere bedre i. Men nå er jeg ingen ekspert på dette, men dersom man tar opp igjen totalt 4 fag som man ikke har hatt tidligere, vil disse da kunne erstatte fag som allerede står på vitnemålet eller legges de bare til? For jeg forstår jo "Gå etter å forbedre de fagene du gjorde det dårligst på, da du har mest å hente i disse fagene." som at innvirkningen på snittet vil være større dersom man forbedrer et allerede eksisterende fag på vitnemålet - ettersom antall fag som man deler den totale poengsummen på da ikke øker.

Lenke til kommentar

Velg strategisk og fokuser på å forbedre vitnemålet mest mulig. Gå etter å forbedre de fagene du gjorde det dårligst på, da du har mest å hente i disse fagene. Hva som er lette fag varierer individuelt, men mange anser lesefag (som psykologi 1) som lette fag. Det er ikke et krav å ha psykologi på VGS for å bli psykolog, så med mindre det virkelig er strategisk, så bør du kanskje velge noe annet.

 

Gode poeng du trekker frem her, men en av forutsetningene for at jeg skal ta opp igjen fag, er at motivasjonen må være til stede. De dårligste karakterene jeg har er fra matte-fagene (S1 og S2, samt eksamen), som blant annet kan forklares med at det er de fagene jeg trives minst med. Risikoen ved å ta opp igjen disse fagene vil da være at jeg ikke evner å få bedre karakter i de, og at jeg kanskje derfor burde se til andre fag som er mulig å prestere bedre i. Men nå er jeg ingen ekspert på dette, men dersom man tar opp igjen totalt 4 fag som man ikke har hatt tidligere, vil disse da kunne erstatte fag som allerede står på vitnemålet eller legges de bare til? For jeg forstår jo "Gå etter å forbedre de fagene du gjorde det dårligst på, da du har mest å hente i disse fagene." som at innvirkningen på snittet vil være større dersom man forbedrer et allerede eksisterende fag på vitnemålet - ettersom antall fag som man deler den totale poengsummen på da ikke øker.

 

Jeg mener og tror at nye fag blir lagt til i tillegg til de gamle (unntak matte), siden det ikke er begrensninger til det maksimale antallet fag man kan ta. Fire nye fag vil ha en positiv virkning på vitnemålet så lenge du får høyere karakterer i disse enn snittet ditt. Likevel er det bedre å forbedre fag du allerede har tatt, da du vet fra før hvordan faget er. Forbedringene i disse fagene vil også ha større virkning på den totale poengsummen (fordi det blir færre karakterer å dele på, som du påpeker).

Endret av ENY
Lenke til kommentar

Sjekket det opp litt nærmere, og fant ut at det er lov til å fjerne karakterer fra vitnemålet (så lenge du oppfyller kravene for å få vitnemål). Da tar du bare kontakt rektor, og skriver ut et nytt vitnemål.

Endret av ENY
Lenke til kommentar

Sjekket det opp litt nærmere, og fant ut at det er lov til å fjerne karakterer fra vitnemålet (så lenge du oppfyller kravene for å få vitnemål). Da tar du bare kontakt rektor, og skriver ut et nytt vitnemål.

 

Takker for at du tar deg tid til å researche videre! Har sett litt på det selv, og jeg forstår det slik at jeg kan erstatte eksisterende fag på vitnemålet med nye fag - dersom det er likt timetall i disse fagene? Så da lurer jeg på om P-matte kan erstatte standpunkt- og eksamenskarakter i S2 f.eks? Og om jeg kan erstatte standpunkt- og eksamenskarakter i politikk og menneskerettigheter med psykologi? Eller må S1 og S2 erstattes av henholdsvis P1 og P2, mens politikk og menneskerettigheter erstattes av sosiologi 2 (det som var alternativet på VGS'en jeg gikk på)?

 

*Hva tenker dere andre om antall fag i halvåret? Har en liten mistanke om at 3 fag kan bli i meste laget dersom jeg skal ha en jobb ved siden av.

Lenke til kommentar

I følge privatistweb kan ikke psykologi erstatte politikk og menneskerettigheter, da dette ikke er innenfor samme programområde. Kan jeg da spørre, hvilket programområde er psykologi innenfor? Og på hvilke fag som kunne erstatte S-matte fikk jeg denne linken i svar: http://www.udir.no/Upload/larerplaner/fagogtimefordelingen/Tabell_6.pdf?epslanguage=no

 

Så da lurer jeg på, kan ikke P-matte erstatte S-matte på vitnemålet? Og hvis dette har med programområde å gjøre, ja da burde jeg vel kunne erstatte det med biologi da?

Lenke til kommentar

I følge privatistweb kan ikke psykologi erstatte politikk og menneskerettigheter, da dette ikke er innenfor samme programområde. Kan jeg da spørre, hvilket programområde er psykologi innenfor? Og på hvilke fag som kunne erstatte S-matte fikk jeg denne linken i svar: http://www.udir.no/Upload/larerplaner/fagogtimefordelingen/Tabell_6.pdf?epslanguage=no

 

Må si jeg stiller meg spørrende til spørsmålet ditt, da kilden din er klar på at både psykologi og politikk og menneskerettigheter kommer inn under programområdet "språk, samfunnsfag og økonomi".

Endret av ENY
Lenke til kommentar

I følge privatistweb kan ikke psykologi erstatte politikk og menneskerettigheter, da dette ikke er innenfor samme programområde. Kan jeg da spørre, hvilket programområde er psykologi innenfor? Og på hvilke fag som kunne erstatte S-matte fikk jeg denne linken i svar: http://www.udir.no/U...?epslanguage=no

 

Må si jeg stiller meg spørrende til spørsmålet ditt, da kilden din er klar på at både psykologi og politikk og menneskerettigheter kommer inn under programområdet "språk, samfunnsfag og økonomi".

 

La meg sitere svaret jeg fikk fra privatistweb:

 

"Du må ha fordjupning i to av programfaga. I dag har du fordjupning i Samf.øk 1 + samf.øk 2.

Du har og fordjupning i Sosiologi og sosialantropologi + . Psykologi er ikkje same programområde, difor kan Psykologi ikkje erstatta ein av desse to faga."

 

Selve biten med "fordyping i to av programfagene" er svar på spørsmålet mitt angående hvilke krav som stilles dersom man skal erstatte fag på vitnemålet og skaffe seg et "nytt" vitnemål.

Endret av Micius
Lenke til kommentar

En god pakke som anbefales til alle privatister. Informasjonen er ofte dårlig om hva som lønner seg eller ei:

Samfunnsfag gir lett 6er

Geografi gir lett 6er

Geofag (0,5 realfagspoeng) gir relativt lett 6er: er et prosjekt som må vises i tillegg, men som legges lite vekt på muntlig eksamen.

Sosiologi og Sosialantropologi gir lett 6er

Samfunnsgeografi gir lett 6er (kombineres ypperlig med geofag og særlig geografi)

Biologi gir relativt lett 6 er (men krever en del pugg)

 

Dette er mine erfaringer etter å ha vært på en del privatisteksamener. Jeg betrakter også dette ut i fra hva de andre fikk. Generelt er fagene ovenfor lette for de fleste med litt arbeidsinnsats.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Geofag (0,5 realfagspoeng) gir relativt lett 6er: er et prosjekt som må vises i tillegg, men som legges lite vekt på muntlig eksamen.

 

Liten rettelse: Det gis ikke realfagspoeng for "x-fag".

 

Dette ble feil! Glem det jeg sa:-)

 

Gis som sagt ikke poeng for x - fag. Er heller ikke mulig å ha både Geofag 1 og og Geofag x på et vitnemål.

Lenke til kommentar

Jeg skal ta opp to fag til høsten, engelsk og R1-matte. Problemet er at går i vgs 3, og har en deltidsjobb. Blir det veldig vanskelig for meg å gjøre det bra på privatisteksamenene? Engelsk er både muntlig og skriftlig, mens R1 er bare skriftlig. Jeg fikk 3 i begge fagene, og har som minstemål å gå opp en karakter i begge fagene.

 

Hvilke av fagene vil det være vanskeligst å gå opp en karakter?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...