Gå til innhold

Har du lest en bok mange ikke fullfører?


Anbefalte innlegg

Hei, er det noen her inne som har lest, har planer om å lese, holder på å lese, eller som ga opp en av følgende bøker:

 

Catch 22

Moby Dick

Ulysses

Krig og Fred

Anna Karena

Forbrytelse og straff

On the Road

Infinite Jest

A Brief History of Time

Mitt liv av Bill Clinton

Shantaram

Don Quiote

One Hundred Years of Solitude

Prosessen

Silmarillion

Stolthet og fordom

 

... og som vil svare på noen spørsmål om det? Send meg en PM eller svar her! På forhånd takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bestilte Moby Dick i fylla en gang. Etter litt for mange sider uten nevneverdig handling satte jeg den pent i bokhyllen, hvor den har stått siden. Prosessen er derimot en liten perle av en bok, som jeg slukte rått.

Silmarillion prøvde jeg meg på da jeg var liten. Lurer på om jeg tvang meg til å lese den for å kunne si at jeg hadde gjort det, men husker ikke en dritt, så den kan umulig ha vekket min interesse på den tiden.

Lenke til kommentar

Har gitt opp både Shantaram og Silmarillion. Førstnevnte falt jeg ut av og tok aldri opp igjen, men jeg så aldri på den som en tunglest bok. Silmarillion prøvde jeg å lese da jeg var liten, men det ble rett og slett for heavy. Tenker å prøve meg på den nå. Må bare huske å holde tunga rett i munnen med tanke på alle navnene.

Lenke til kommentar

Leste Ulysses, Krig og Fred, Anna Karena, Forbrytelse og straff, Don Quiote og Silmarillion i alderen 14 - 16. Et par av de var litt tunge å komme seg gjennom. Litt som da jeg prøvde å komme gjennom Brandt og Pan i en alder av 12 (ja, jeg var svært ambisiøs, og farfar ville så gjerne at jeg skulle lese de). Fantastiske bøker alle sammen. Burde ikke være noe problem å fullføre de i grunn. Bare sørg for å ha nok tid til å sette deg inn i de, og vips klarer du ikke å legge de fra deg.

 

Hadde det sånn da jeg skulle lese kongesagaene da jeg var 13. Utsatte det til året jeg fylte 15 i stedet, og da gikk det mye enklere. Det var Ynglingeætten som stoppa meg. Det var så kjedelig i de dager. :p

Lenke til kommentar

Les Miserables. Greven av Monte Cristo. Snorres kongesagaer. Beretningen om de tre kongedømmer.

 

Den neste mammuten på programmet er Edward Gibbons History of the Decline and Fall of the Roman Empire. Den er på noen tusen sider. Skal også komme meg gjennom Shahnameh i nærmeste fremtid og lese flere av de kinesiske klassikerne.

 

Silmarillion leste jeg rett etter LotR, tror jeg var 16-17. Jeg synes LotR var mye drygere enn Silmarillion, som tross alt er en samling historier og ikke en enkelt historie, så man kan fint lese den episodisk.

Lenke til kommentar

Her er ei side med "ultra-condensed books". Dessverre ser det ikke ut til at de heller har kommet seg gjennom så mange av bøkene du nevner. Bortsett fra Tolkien kanskje.

 

Denne er ganske god:

 

Journey To the Center of the Earth

By Jules Verne

Ultra-Condensed by David J. Parker

 

Professor Lidenbrock

Let's Journey to the Center of the Earth.

 

Axel

Don't wanna.

 

(They try to Journey to the Center of the Earth but FAIL.)

 

Professor Lidenbrock

Even though we failed in our Journey to the Center of the Earth, that was awesome.

 

Axel

Truth.

 

THE END

 

http://www.rinkworks.com/bookaminute/

 

 

Don Quixote

By Cervantes

Ultra-Condensed by Scott Kvizdos

 

Don Quixote

Chivalry demands I destroy that evil thing.

 

Sancho Panza

No, master. It is something ordinary and harmless.

 

Don Quixote

(falls down)

 

THE END

Endret av Frankline
Lenke til kommentar

Catch 22 gikk unna på ei natt. vanvittig!

Forbrytelse og straff hadde virkelig driv, selv om den foregår stort sett inni knotten på hovedpersonen.

Krig og fred bør også leses.

Prosessen er ei artig lita bok. Ikke tung å lese, men kanskje en del til ettertanke.

Anna Karenina, Moby Dick og On the road var overraskende nok litt langdryge.

Den eneste jeg kasta inn håndkle på, var faktisk don Quijote. Etter å ha lest noen hundre sider, ble man lei av "morsomme påfunn". Burde kanskje vært lest på originalspråket.

 

Dette var mine høyst personlige erfaringer :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...