Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] Nabovarsel,gyldighet?


shozo

Anbefalte innlegg

hei!

 

kom inn i en diskusjon med min mor, det var en 40 års dag her i bygda sist helg, å vi bor 50-60 meter unna, da de bråkte en del, ikke det at det var et problem for meg, det var jo en 40 års dag å da er det jo berre rimelig at dem burde slippe seg litt løs.

 

vis man sender ut nabovarsel, er man da trygg fra loven om man bråker mye, f.eks vekker opp barn,baby'er?

ble diskutert at om man sender ut nabovarsel så kan man ikke ringe politiet i tilfelle det blir for mye bråk?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det følger av straffeloven § 390a at

Den som ved skremmende eller plagsom opptreden eller annen hensynsløs atferd krenker en annens fred eller som medvirker hertil straffes med bøter eller fengsel inntil 2 år.

Dette gjelder husbråk, og en nabovarsel gir selvsagt ingen immunitet mot dette budet. Noe av hensikten med en nabovarsel er vel uansett å gi et nummer man kan ringe dersom det blir for høyt, slik at man unngår unødvendig involvering av politi?

Endret av Pixma
Lenke til kommentar

nabovarsel er vel mer for å forbrede folk på at det kan bli litt bråk.

Fornuftige personer vil nok si det er greit, men gamle grinebitere har nok noe dem skulle sagt med tanke på jussen, uansett om det er et nabovarsel.

 

Hadde nabovarsel gitt imunitet hadde jeg hengt opp et slikt permanent

  • Liker 1
Lenke til kommentar

jaja klart det:) var bare spørsmål om immunitet ang nabovarsel:) for all del med sånne store begivenheter må det være låv å bråke litt:)

Loven tar ikke hensyn til om det er feiring i forbindelse med 40-årsdag, eller om naboen bare er tilhenger av death metal.

 

nabovarsel er vel mer for å forbrede folk på at det kan bli litt bråk.

Fornuftige personer vil nok si det er greit, men gamle grinebitere har nok noe dem skulle sagt med tanke på jussen, uansett om det er et nabovarsel.

Hadde nabovarsel gitt imunitet hadde jeg hengt opp et slikt permanent

Jeg er enig i at dette er noe av hensikten, men fornuftige folk inkluderer også navn, samt et nummer man kan ringe, skulle det bli for høyt. Endret av Pixma
Lenke til kommentar

Eit nabovarsel er berre meint for å legge lista litt høgare enn vanlig av kva ein kan tollerere av bråk/støy.

 

Dette gjer at naboen som skal anmelde bråket må ha litt sterkare argumenter for kvifor støyen er plagsom. Dersom naboen har fått eit nabovarsel så kunne naboen ha tatt enkelte forhåndsregler, den vanligaste forhåndsregelen er at ein f.eks lukker soveromsvinduet akkurat denne kvelden.

Enkelte naboer har kanskje andre ting dei kan gjere for å unngå å bli plaga.

 

 

Men er støyen plagsom så er den ulovleg uansett om det er sent ut nabovarsel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...