Gå til innhold

MX-4 eller Arctic Silver Silver 5?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har ikke testet MX-4, men har testet Arctic Silver 5 og Noctua NT-H1, og jeg fikk ca 1-2 grader celsius lavere temp med Noctua NT-H1.

 

Nå skal det sies at Arctic Silver 5 har en curing time som det heter, altså det tar noen timer/dager med varme på og av før den blir litt tykkere og fungerer bedre(?)

Er ikke helt überpro på dette, så er usikker, men det er det jeg har lest i alle fall.

 

Testet dette med en H80 med 2x Noctua NF-F12 PWM vifter på en AMD Phenom II X6 1100T Black Edition (4.0Ghz OC) og en i7 3770k (4.5Ghz OC.)

Phenomen lå på rundt 60 grader med NT-H1, mens i7 3770k (som jeg bruker nå) ligger på ca 75 grader. (Ivy Bridge is hot + det er sommer, noe som påvirker romtemperaturen hos meg ganske mye.)

 

Helt ærlig ville jeg ikke tenkt så mye på akkurat hvilken kjølepasta man bør bruke da marginene er så små og mange andre ting spiller inn på temperaturen. Bare kjøp en av de du. Er sikker på at du blir fornøyd så lenge du kjøper en pasta av kvalitet. :)

Lenke til kommentar

Det var vel en som fant ut at tannkrem ga like gode resultater som kjølepasta ...

(I hvert fall på kort sikt.)

 

Det viktigste med kjølepasta er at du ikke bruker for mye - et 0,1 mm tykt lag holder i massevis.

(Kjølepasta er egentlig et dårlig ord. Det kjøler ikke ikke det hele tatt og det leder varme dårligere enn det meste. Men det er bedre enn luft, og det er det som teller.)

Lenke til kommentar

Det var vel en som fant ut at tannkrem ga like gode resultater som kjølepasta ...

(I hvert fall på kort sikt.)

 

Det viktigste med kjølepasta er at du ikke bruker for mye - et 0,1 mm tykt lag holder i massevis.

(Kjølepasta er egentlig et dårlig ord. Det kjøler ikke ikke det hele tatt og det leder varme dårligere enn det meste. Men det er bedre enn luft, og det er det som teller.)

 

Det stemmer at kjølepasta ikke nødvendigvis kjøler noe særlig ja.

Har også lest om en som har testet majones og Philadelphia-ish smøreost også. :p Det fungerte bedre enn luft selvsagt, men hvorvidt det holder lenge tør jeg ikke si. Tror majones og ost blir fort dårlig om du holder det på 50-60 grader over lengre tid.

 

Må også nevne at med en H100 som trådstarter har, så bør man få bedre temperaturer enn det jeg gjør med min H80 og vifter som performer noe dårligere. Byttet selvfølgelig vifter pga støyen som de grufulle stock-viftene leverer. Huff. De viftene alene i et vanlig ikke støydempet kabinett høres jo ut som et fullstappa serverrom.

I tillegg er det er Sandy Bridge CPU det er snakk om, altså overklokkes kjøligere enn Ivy.

Endret av pmLai
Lenke til kommentar

Det er gode pastaer begge to og de gjør det gjennomgående godt i tester. AS5 yter ikke topp før etter ca 200 timers bruk. Siden mengde påført pasta betyr mye for ytelsen, ser en at innbyrdes plassering varierer. MX-4 er den billigste, fås under kr. 40 fra bl.a. CDON.

 

http://wccftech.com/review/arctic-cooling-mx4-generation/

 

http://www.tweaktown.com/reviews/3383/arctic_cooling_mx_4_thermal_compound/index4.html

Lenke til kommentar

AS5 kan også være ledende og er dessuten seig som fy. Det var slettes ikke uvanlig at prosessoren hang fast i kjøleren ved demontering. På mine AMD-oppsett riktignok.

 

Jeg har konsekvent brukt MX-2 og MX-4 de siste årene. Førstnevnte synes jeg er hakket bedre pga. konsistensen/lavere viskositet.

Lenke til kommentar

har noen av dere prøvd ic diamond? driver å ser på forskjellige kjøle pastaer, og det står et par steder at folk heller ville ha valg ic diamond isteden for AS5. men har noen her som brukeer eller har testa det?

Endret av Shiv73
Lenke til kommentar

IC Diamond er veldig bra, bedre enn både mx og as. Funker best hvis du har en kjøler med høyt trykk på cpu.

letter litt mer til jeg gir opp. jeg har letet i en lang stund men kan ikke finne noen i norge/skandinavia som selger det :hm: du vet vel tilfeldig vis ikke om noen?
Lenke til kommentar

IC Diamond er veldig bra, bedre enn både mx og as. Funker best hvis du har en kjøler med høyt trykk på cpu.

letter litt mer til jeg gir opp. jeg har letet i en lang stund men kan ikke finne noen i norge/skandinavia som selger det :hm: du vet vel tilfeldig vis ikke om noen?

Det er så liten forskjell at det ikke er verdt store jakten. Hvis du vil ha noe som gir forskjell så kikk på flytende metall pads/pasta. Netshop har coolabaratories pads og liquid ultra, digital impuls har Indigo extreme.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...