Gå til innhold

Gå over til Leica M film kamera, hva trenger man ?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

leica ga 2 resultater. Søket tok 0,02 sekunder

Når jeg søkte fikk jeg dette:

leica ga 216 resultater. Søket tok 0,07 sekunder

- inklusiv denne tråden som jeg antar fo2re tenkte på: http://www.diskusjon...ic=1162088&st=0

 

Du får sikkert svar her også, men det er mye interessant i den andre tråden.

 

Hva du trenger avhenger av hva slags workflow du ønsker deg. Du kan jo sende inn film til fremkalling og eventuelt scanning også og slik sett trenger du ingenting ekstra. Andre ytterlighet er å gjøre alt selv. For å scanne 35mm film med best mulig kvalitet trenger du en god filmscanner som det ikke er så lett å få tak i lenger. Reduserer du litt på kvalitetskravene kan du bruke en scanner som Epson V700/V750 eller en av de enklere filmscannerene som det fortsatt er et bra utvalg av.

Endret av se#
Lenke til kommentar

leica ga 2 resultater. Søket tok 0,02 sekunder

Når jeg søkte fikk jeg dette:

leica ga 216 resultater. Søket tok 0,07 sekunder

- inklusiv denne tråden som jeg antar fo2re tenkte på: http://www.diskusjon...ic=1162088&st=0

 

Du får sikkert svar her også, men det er mye interessant i den andre tråden.

 

Hva du trenger avhenger av hva slags workflow du ønsker deg. Du kan jo sende inn film til fremkalling og eventuelt scanning også og slik sett trenger du ingenting ekstra. Andre ytterlighet er å gjøre alt selv. For å scanne 35mm film med best mulig kvalitet trenger du en god filmscanner som det ikke er så lett å få tak i lenger. Reduserer du litt på kvalitetskravene kan du bruke en scanner som Epson V700/V750 eller en av de enklere filmscannerene som det fortsatt er et bra utvalg av.

danke :) rart jeg kun fikk opp 2treff, aldri brukt søke funksjonen så mulig jeg gjorde noe feil.

Skal lese gjennom den tråden.

Lenke til kommentar

Når jeg fremkaller bruker jeg ganske enkelt en changning-bag til å få film fra holder over til en Paterson fremkaller-tank. Har en slik glass-måler for å måle mengde vann og fremkaller/stopp/fix. Bruker godt vasket cola-flasker for å oppbevare dette i. Kjøpte et flott og langt termometer laget for fremkalling til å sjekke temp. Og jeg investerte i noen oppbevaringsesker i plast fra biltema for å helle ut veske fra fremkallertanken når tiden er knapp. Også bruker jeg mobiltelefonens stoppeklokke.

 

For å åpne filmen bruker jeg en knipetang.

 

Så prosessen min blir å legge film i tank, måle ut væskene, gjøre klar tre oppbevaringskasser (4l hver) på et bord. Gjerne forran TVen. Så åpner jeg fremkallertanken, tar flasken med fremkaller, klasker den oppi og starter klokka. Snur den på hodet nå og da, lar den stå i så mange minutter jeg finner ut er nødvendig. Gjør også klar flasken med stopp. Så når tiden er inne, åpner jeg tanken og heller ut fremkalleren i ene oppbevaringsesken, og slikt går det til tanken er tom for fix. Da vasker jeg med vann. Ja, også bruker jeg en trakt for å få alt av kjemikaljer nedi flaskene igjen.

 

Dette er mitt setup for billig fremkalling. Funker godt!

 

 

 

Scanning sliter jeg med selv for øyeblikket, og lagde en egen tråd i scanner-delen av foto-seksjonen.

 

Håper dette hjelper!

Åh, ja, skal du gå over til Leica M trenger du.... penger.....

 

-Lasse

Lenke til kommentar

Neida, tar ikke store plassen. Oppbevaringseskene stables oppå hverandre, og i den øverste har jeg alle småting. Og med et lokk, vips! Changingbaggen er ganske kompakt også. Og alt samles i en flott pappeske som stables i kottet når det ikke er i bruk :)

 

Tar mye større plass å kun bruke proff-utstyr samt ha et dedikert mørkerom!

Lenke til kommentar

Spørmåler er:" Noen som har erfaringer dele ?"

Etter mer enn 50 år i mørkerom ser jeg på kopiene mine at det digitale ikke er i nærheten av "et tradisjonelt mørkerom" når vi snakker om B&W. Jeg bruker en Minolta Dimage scan multi pro for 6X9 og 2 Canon 9950F for å bygge meg et digitalt negativ mappe(album)

Det er uten tvil at jeg!!! virkelig elske det "tradisjonelt mørkerom"Her en noe av det mørkerommet jeg er"" heldig"" å kunne bruke.

http://foto.no/cgi-b...articleId=40757

Endret av 3G
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Spørmåler er:" Noen som har erfaringer dele ?"

Etter mer enn 50 år i mørkerom ser jeg på kopiene mine at det digitale ikke er i nærheten av "et tradisjonelt mørkerom" når vi snakker om B&W. Jeg bruker en Minolta Dimage scan multi pro for 6X9 og 2 Canon 9950F for å bygge meg et digitalt negativ mappe(album)

Det er uten tvil at jeg!!! virkelig elske det "tradisjonelt mørkerom"Her en noe av det mørkerommet jeg er"" heldig"" å kunne bruke.

http://foto.no/cgi-b...articleId=40757

Da er jeg snart stolt eier av et Leica M6 Classic :D måtte slå til på tilbudet, hyggelig selger også..

 

Kan du anbefale et objektiv i pris klassen 3-5000 som er et ekstremt godt start objektiv til kamerat helst 35 til 50mm 1.4 til 2.5 ? Film vet jeg for det meste hva som skal prøves ut :)

Nå er jeg virkelig motivert for å ta med kamera ut og "leke" igjen, herlig følelse lei av drasse med stort kamera med linse på str med en bazooka i viden..

Endret av DaniNichi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...