Gå til innhold

Om det å kvitte seg med en uønsket katt


Anbefalte innlegg

Jeg har en katt som jeg er blitt glad i men som jeg desverre må begynne å se etter andre bomuligheter for.

Det er en hunkatt som jeg overtok rundt nyttår, da var katten rundt 0,5-1år gammel og veldig folkesky.

Hun har hele tiden vært en innekatt og er dermed ikke vant med å være ute.

 

Den gamle bokameraten min sa ingenting på katten, den er ikke helt husren men jeg tar meg av renhold og det som trengs. Han passet på å ha katten og småungen sin i forskjellige rom da katten freste og var veldig hissig mot ungen. Ellers er det ingen som får holde eller klappe på katten utenom meg som er matfar, og jeg må holde katten unna barn og gjester som er på besøk.

 

Nå er bokameraten flyttet ut og det er kommet inn en jente i stedet, hun hater katten og snakker om avliving mens huseier tar hennes parti.

 

Selv om jeg er glad i katten min så er det ikke aktuelt å finne meg et nytt sted å bo for dette dyret, hvis jeg ikke klarer å tilpasse katten tror jeg den blir kastet ut herifra.

 

Så jeg leter etter løsninger, hvordan kan jeg gjøre katten menneskevennlig? Kan jeg gi den bort? Kanskje til en gård hvor den kan leve i det fri og fange mus?

Hovedmålet mitt er å kunne beholde katten, men hvis det ikke blir mulig vil jeg prøve å finne et godt hjem til den. Hjelp og tips mottas med takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er nok ikke alltid like enkelt å bli kvitt en katt som er litt gammel. Regner med at mange faktisk vil ha kattunger, slik at de kan oppdra katten litt selv (i den forstand det er mulig). Snakk gjerne med dyrebeskyttelsen. Og hvis du ikke klarer å bli kvitt katten, og avliving er det eneste muligheten; gjør det humant. Ikke dump dyret til å overleve for seg selv, da er et skytevåpen bedre.

Lenke til kommentar

De har ingen rett til å kreve at du skal kvitte deg med katten. Du kan bli kastet ut for andre ymse grunner, men syns det er veldig rart at huseier plutselig ikke vil la deg ha pus lenger? Er den nye bokameraten din hot? :)

 

Forøvirg så er det slik at folk helst vil ha kattunger ja, og det er ikke på grunn av at de ønsker å oppdra den selv. Det henger veldig nært med det at når katter blir eldre og begynner å få sin ''voksne størrelse'' så vil disse samme menneskene som oftest dumpe katten /avlive den for så å skaffe seg en kattunge igjen.. for det er så kos med kattunger, vet du... Det er en stygg ukultur!

 

Ikke prøv å ta livet av katten selv hvis du ikke finner noe annet hjem til den, dra til en veterinær! Good luck hvis du prøver å holde katten stille lenge nok til å kunne utføre ett suksessfult headshot/beheading/eller lignende! Det som mest sannsynlig vil hende da er at du vil skade katten alvorlig mens den prøver å febrilsk og panisk komme seg bort fra deg for å holde seg i live. INGEN AV DERE ønsker det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...