Gå til innhold

Kommentar: ? Lag appene til iOS først


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hva er argumentasjonen din basert på, hvilke mobilplatformer tilbyr web-applikasjoner? Jeg tror ikke web-apps vil endre på så mye. Tror du?
Jeg har ikke presentert noen argumentasjon som jeg kan huske. Du sa at webapplikasjoner krever internettilgang, jeg fortalte deg at dette er feil.

 

Hvilke platformer som tilbyr webapplikasjoner? Hvertfall iOS, Android og WebOS. En stor rekke iOS-applikasjoner fra App Store er webapplikasjoner.

 

Det jeg vet webapplikasjoner gjør er å redusere prisen på utvikling for bred tilgjengelighet. Det er signifikant.

Lenke til kommentar

Ut i fra det jeg har forstått mener du at web-applikasjoner ikke trenger nett og at man kan betale for dem slik at man unngår reklamer.

Da kommer vi tilbake til vanlig apper (last ned fra market osv) bare at det fremstilles av script.

Jeg finner ikke mening i å fortsette med dette her, du vil ikke gi deg, ikke jeg heller- så jeg tenker vi setter punktum her.

Lenke til kommentar
Ut i fra det jeg har forstått mener du at web-applikasjoner ikke trenger nett

Korrekt. Det er en del av HTML5-spesifikasjonen og kalles Application Cache. Det fungerer ved at du definerer et cache manifest som er en liste over ressursene som skal være tilgjengelig offline. Nettleseren (omtrent alle nettlesere har støttet det i et par år) sørger for at alle ressurser blir lastet ned og cacher disse lokalt basert på headere mottatt av hver ressurs. Dersom nettleseren merker at den er offline vil den benytte seg av ressursene cachet lokalt. Du kan med andre ord sørge for at hele databasen og alt av stilsett og scripter blir cachet hos brukeren samt ved å bruke local storage kan du også lagre endringer brukeren gjør offline og sørge for at de blir synkronisert når brukeren går online. Dette er ikke noe begrenset til mobiltelefoner eller apper, men alle plasser hvor du har en moderne nettlesermotor.

 

http://www.w3.org/TR/html5/offline.html

 

og at man kan betale for dem slik at man unngår reklamer.

Korrekt. Et eksempel er VG's VG+ Applikasjon for iOS. Det er en webapplikasjon skrevet i HTML, CSS og JS og fungerer offline.

 

Da kommer vi tilbake til vanlig apper (last ned fra market osv) bare at det fremstilles av script.

En webview applikasjon er fortsatt en webapplikasjon.

 

http://developer.apple.com/library/ios/#documentation/uikit/reference/UIWebView_Class/Reference/Reference.html

Lenke til kommentar

Glemte å nevne at det er flere som bruker Android-appen til Facebook enn som bruker iOS-appen: http://www.readwriteweb.com/archives/facebook_has_more_android_than_ios_mobile_users.php.

 

Ble en feil ovenfor: Det skal være: "De jeg kjenner som har iOS, som har oppdaget at det går an å laste ned apper, bruker telefonen til SMS og Facebook, kanskje Twitter. Så brukes den til å lese epost, og til tider surfe. "

Lenke til kommentar

Apropos Geeluyden...Kiese, så hadde det vært interessant å vite hvem som er oppdragsgiver her. Apple? Da tror jeg Apple kommer til å angre seg, slik som Microsoft når de benyttet Geeeelmuyden....Kiese og sistnevnte skryter av arbeidet med å illustrere med en bilde av en Mac! Microsoft er selvsagt ikke spesielt happy (her kan man ikke engang bruke iphone). Men GK forstår ikke såpass av teknologi at de fjerner bildet en gang: http://www.geelmuyden-kiese.no/resultater/arbeide-hjemmefra-dagen/.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

1: Størst kundebase... Dette er løgn. Det som står i avsnittet endrr ikke på dette. Størst potensiell kundebase har appen din på Android.

 

2. Billigere og enklere. Billigere er en løgn. Det er langt flere og større kostnader med utvikling til iOS. Det er gratis å utvikle til Android. Arbedstiden er selvfølgelig betalt, men Android bruker Java. "Alle" (ok da, svært mange :p) kan java. "Ingen" kan Objective-C med mindre de har lært det FOR å lage iPhone-apps. Oppstartskostnaden er mao. langt høyere.

 

Enklere? Tja, det spørs. Lager du en app til android 2.3, vil den fungere på 80% av androidenehetene som finnes. Denne markedsføringskisen må gjerne fortelle meg hvilke store problemer han har hatt med manglende funksjonalitet i SDKen til 2.3... Du kan selvfølgelig kompilere akkurat samme koden til 4 eller 4.1 uten noe mer arbeid, og så evt. inkludere ekstrafunkskjonalitet som NFC i den versjonen. Det er det eneste je kommer på i farten du ville trengt å gjøre det for - pg det er noe som ikke finne spå iOS i det hele tatt, så der ville jobben blitt langt større. :p

 

Det eneste merarbeidet med Android er egentlig å tenke "hva trenger jeg å inkludere" og "hva trenger je ikke å inkludere", akkurat som når du lager alle andre apps. Og så være bevisst på bruke skalerbart UI underveis (det må du på iOS og - iphone vs. ipad) Om det tar så lang tid at det blir dyrre og vanskeligere enn påiOS totalt sett, ja da har du virkelig bæsjet på leggen et sted, og burde kanskje tjene til livets opphold på annet vis.

 

3:Bedre markedsføringseffekt: Mulig du får god reklameeffekt i iOS-land. Men har han virkelig ikke fått med seg hvor mange negative tilbakemeldinger alle som lager iOS-apps til tjenestene sine uten å ha Android-apps klare til samme tid får? Det er et PR-selvmord! Du ser jo Android-fanaikerne strømme tilpå Faebook og kommentarfeltet på nettsidene så fort noen lager en iOS-app uten å tlby Android-apps. Og tro meg: Flere av dem ringer inn og klager også. Jeg har hatt "gleden" av å snakke med dem.

 

4: iOS-brukere bruker mer penger på apps: Sant!

 

Men de fleste norske appsene e ikke laget for å tjene penger - de er gratis, og laget for å gjør det enklere å bruke en tjeneste, få tilbud, etc. DnB, Skandiabanken (banker generelt) 7.11 osv., osv. Da er det meningsløst å gi ut en apps til iOS først. For det første er det færre som kan bruke den. For et andre får du en massiv negativ PR-storm.

 

Hvis du i tillegg er et offentlig organ eller en offentlig tjenesteyter, begår du lovbrudd (eller i beste fall bryter interne instukser) ved å lage appen først til iPhone. Siden flere har Android enn iOS, vil appen nemlig være tilgjengelig for for færre mennesker på iOS enn Android, helt uavhengig av hvor mange som faktisk laster den ned og bruke den. Og fokus på størst mulig tigjengelighet ved utikling av tjenester er stort sett enten et krav i lov/forskrift, eller et krav som følge av innstruks i statlige enheter.

 

Men skal du lage et norsk spill og tjene penger på det, direkte ved salg, for all del: Lag apps il iOS. Eller lag dem med reklame tl Android, noe som vil gi det deg langt mer inntekter på sikt... Åja, det var kanskje ikke interesant nok il å nevnes..

 

5: iOS-brukere mer aktive..

-Totalt? LØGN.

-Totalt i Norge? Sant enn så lenge. Men du trenger ikke være Enstein for å se hvilken retning utviklingen går i: http://gs.statcounte...y-201201-201207

 

I tillegg inkluderer dette iPad OG iPhone OG iPod under iOS. Med tanke på det relativ lave anallet androidtableter, ser du her stot sett brukere av ANdroidtelefoner.

 

Må si jeg synes det er ganske spesielt å persentere statestikk fra en spesiell side som man VET ikke svarer til virkeligheten. Noen ville kanskje til og med kalle det... uredelig? Menmed tanke på en elendie kvaliteten på resten av innleget, og "forfatterens" noe brokete lefling med Apple fra før, overrasker det vel ingen.

Endret av NgZ
  • Liker 1
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...