Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Har jeg brukket tå? Burde jeg tilkalle lege?


Fabiaan

Anbefalte innlegg

Hei :-)

Spilte fotball i hagen idag og ble uheldigvis sparket i lilletåa (barbeint). Gjorde vondt med engang, så etterhvert så jeg at den stod LITT ut til siden. Fulgte liksom ikke helt etter de andre tærne. Ble litt skremt og tok på bandasje/sportstape. Etter sånn ca. 10-15 min begynte det å værke, så tok en smertestillende. Nå er det nesten 2t siden det skjedde og det værker ikke så mye lenger (sikkert på grunn av smertestillende).

Burde jeg skaffe meg en røntgen av det? Er litt redd for at den skal gro feil vei..

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror ikke det er så mange her inne som har fjernrøntgensyn, så det er sikkert lurt å ta det opp med legen din. Det trenger nødvendigvis ikke være alvorlig, for en betennelse vil gjøre at området hovner opp og blir vondt. Da kan det godt se ut som tåa er brukket selv om den nødvendigvis ikke er det. Enkelte leger har DEXA scanning som viser benbygningen, og da får du gjort scanningen din på kontoret uten henvisning.

Lenke til kommentar

du børr dra til legen for å være sikker. Vis du har brukket tå og du ikke gjør noe med det så kan i værste fall dette skje:

  • Amputasjon
  • Redusert idrettslige prestasjoner
  • Misdannelse
  • Vanskeligheter med å gå
  • Alvorlig ubehag eller smerte

Det er bare lettere å dra til legen og få sjekket det så du er sikker : - )

Btw. kan være lurt og ha noe kaldt på tåa for å få ned hevelsen. ispose eller en pose med erter... husk og ha noe tøy i mellom tåa og isposen.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-zrvhadpo

Ææ! Hvis du mistenker at du har brukket tå må du komme deg til legen med en gang!

Dette skjedde med meg da jeg var 11 år, men jeg tenkte at den ikke var brukket. Nå er jeg 18 år, med skeiv lilletå, og det gjør fremdeles vondt. Så please, gå til legen og få sjekket om den er brukket, slik at den kan gro på riktig måte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...