Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Bærekraft trebjelker?


Anbefalte innlegg

Jeg skal snart montere en talje under taket i carporten som skal brukes til å løfte motorer og andre ting. Maks vekt blir rundt 300-400kg.

 

Under taket så er det bjelker som går tvers over, de er ganske stødige, og de er en del av tak konstruksjonen. Jeg tenkte å feste to bjelker som skal gå på langs under taket over alle de bjelkene som går på tvers slik at vekten blir fordelt over alle bjelkene.

 

De bjelkene som går på tvers tåler fint min vekt hver av de (100kg). Så de er jeg ikke særlig bekymret over siden det er en del av dem. Men det er de to som jeg skal sette på langs som jeg må sjekke.

 

Noen som vet hvor jeg kan finne en tabell over tykkelse/lengde/vekt kapasitet på visse trebjelker eller må man regne dette ut manuelt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du skal altså sette opp noen bjelker mellom takstolene? Er det oppå de tverrgående bjelkene?

 

Hadde hjulpet med bilde evt. tegning? her ja... :)

 

Fant opp denne tabellen i "trehus" fra byggforsk som vi brukte på skolen:

 

[Tabell ikke relevant]

 

Beklager dårlig bilde, håper det er leselig...

 

Evt, Hvis du gir meg litt mer info kan jeg regne det ut :)

Endret av Itek
Lenke til kommentar

Du skal altså sette opp noen bjelker mellom takstolene? Er det oppå de tverrgående bjelkene?

 

Hadde hjulpet med bilde evt. tegning? her ja... :)

 

Fant opp denne tabellen i "trehus" fra byggforsk som vi brukte på skolen:

 

1) Sperreavstand 600mm

 

Beklager dårlig bilde, håper det er leselig...

 

Evt, Hvis du gir meg litt mer info kan jeg regne det ut :)

Du har funnet frem en uegnet tabell (for taksperrer), i tillegg er den nok gammel.

 

Undrer på hvilke kompetanse du har! Og om du forstår det moralske ansvaret du får, hvis noe går galt. og han "står der" uten forsikring, som dekker bl.a. uførhet. Ennå værre hvis andre blir skadet/ufør, da spessielt et barn. Da kan erstattnings beløpet komme opp i 10 millioners klassen. Hvis et godkjet firma foretar beregningen og fagfolk monterer dette, vil en eventuell tabbe og skade på folk og matriell, dekkes av firmaets forsikring. Men det skjer sjelden feilberegninger, av kompetente folk.

Lenke til kommentar

Det er mulig jeg misforsto spørsmålet til trådstarter... Tabellen er hetet fra NS. Riktignok 1991, men læreboka som jeg tok bildet av er fra 2010...

 

Man kan ikke lese direkte ut av tabellen hvilken dimensjon, men trådstarter kan bruke denne som en veiledning :) - siden jeg trenger mer info for å finne det ut.

 

Hvis det er et større prosjekt har ikke trådstarter lov til å gjøre dette selv engang, men jeg forsto det slik at det var en liten talje el. som skulle opp?

 

btw. Jeg er nyutdannet byggingeniør.

Lenke til kommentar

Det er mulig jeg misforsto spørsmålet til trådstarter... Tabellen er hetet fra NS. Riktignok 1991, men læreboka som jeg tok bildet av er fra 2010...

 

Man kan ikke lese direkte ut av tabellen hvilken dimensjon, men trådstarter kan bruke denne som en veiledning :) - siden jeg trenger mer info for å finne det ut.

 

Hvis det er et større prosjekt har ikke trådstarter lov til å gjøre dette selv engang, men jeg forsto det slik at det var en liten talje el. som skulle opp?

 

btw. Jeg er nyutdannet byggingeniør.

Ennå værre, hvis du har bygningsteknisk utdanning! Jeg er enig med deg at TS er til å missforstå, han er upressis. Og i slike saker må "ting" skrives korrekt, eller kan slikt missforståes og i ytterste konsekvens - katastrofe. Slik jeg har tolket han, tror jeg han har et tak, med takstoler av Fagverk. Og at det snakk om å legge to avstivningsbjelker, oppå undergurtene. I så tilfelle har han tenkt rett, det er en måte å løse problemet på.

 

Men at du kopierer EN side fra en lærebok. Som kun skal brukes, i undervisningen, er horribelt. Tabellene er gamle og ikke lovlig å bruke, utenfor skolearbeid. Og grunnen er at tabellene er utdattert og ikke gyldige. Det er meningen at de som har nødvendig utdannelse, vet dette. Tabellene er forøvrig utarbeidet av Byggforsk og ikke NS. Og firmaer som har ansvarsrett for prosjektering, bruker oppdaterte tabeller fra Byggforsk katalogen, (bruker helst et dimensjonerings program). Samtidig så gjør du feilen å legge ut en tabell, uten å legge ved FORUTSETTNINGENE (m/ bl.a. når en skal bruke korreksjonsfaktor) og som er på en annen side. Jeg har sett at til og med tømerermestere, ikke forstår bruk av tabellen og ike forutsettningene. Hvordan skulle da en "ikke fagmann" kunne bruke slikt? Det er også flere enn TS, som leser slike tråder!

 

Større prosjekt? For det første, endring av bærekonstruksjoner, har han ikke lov til å utføre. Dette blir å betrake, som en endring. Du må heller ikke blande i sammen, hva som er søknadspliktig og det med forsikring! Skulle noe skje her, vil ikke hans forsikingsselskap dekke personskade, eller tingskade! Du skriver, "en liten talje". Tja, den skal jo holde 3 - 400 kg da! Nok til å knuse både voksne og barn!

 

Til slutt. Jeg ønsker ikke å fremstå som "surmaget" og folk får gjøre hva de vil. :) Men jeg fraråder på det sterkeste, at fagfolk er behjelpelig i slike saker, her på nettet. Vær heller behjelpelig i andre saker, der ikke konsekvensene kan bli så ille og fortrinnsvis lovlig arbeid.

Og for at forsikring skal kunne dekke skade, må det også være et firma, som er ansvarlig for jobben. Gjelder også vann og fuktskader.

Endret av geco5
Lenke til kommentar

Denne brosjyren/veiledningen fra TKS er nok en smule mer relevant. Viser spesielt til belastningstabellen på side 2 og nedbøyningstabellen på side 11. Gjør også spesielt oppmerksom på det som står om å halvere tillatt nedbøyning ved måling på fagverkskonstruksjoner.

 

En IPE 120 festet i hver takstol, enten med vaier fra overgurt, eller fagverksperrefeste som festes i både over- og undergurt,(oppheng kun i undergurter anbefales ikke) er solid nok i massevis til trådstarters nyttelast. Oppheng kun i hver ende med dobbel vaier tåler 420kg på 4 meter spennvidde med "mindre krav til stivhet", men da blir belastningen dårlig fordelt på takstolene -et feste i hver takstol er optimalt.

Det som er usikkert er bæreevnen til eksisterende konstruksjon, og der kommer prosedyren med prøvebelastning og nedbøyningsmåling inn.

 

TKS Kranutstyr.pdf

Lenke til kommentar

Wow, glemte denne tråden helt.

 

Slik tenkte jeg å feste dette: Talje.png

 

Uansett så tror jeg at jeg gjør det annerledes, det er to store bjelker som er ala den gule bjelken bare under takstolene og på hver side. Disse er ganske kraftige, 10x32cm (bxh). Så jeg kommer nok til å lage noe ala dette istedet:

 

Talje2.png

Talje3.png

 

Festet blir sveiset fast av stål, der taljen er plassert blir et øye skrudd fast gjennom metall festet slik at taljen kan bli festet med krok på den. Metallfestet mener jeg at jeg ikke trenger å skru fast, med tanke på at vekten på lasten vil skyve metallfestet inn på trebjelken.

 

Noe formeninger rundt dette?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...