Gå til innhold

Trøbbel med ASUS P9X79 Deluxe


FVH

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har laget et oppsett av et Asus P9X79 Deluxe, i7-3930K og 32Gb Corsair XMS3 1866Mhz Ram.

 

Dette er andre oppsett på denne maskinen. Det vil si at jeg begynte med to OCZ Agility 3 SSD'er i RAID 0. Det bli litt for lite lagringsplass, så jeg kjøpte to av de nye Agility 4 256Gb SSD'ene for å kjøre de i RAID 0.

 

Problemet mitt nå er at maskinen ikke vil boote uten at jeg har trykket endel ganger på MemOK-knappen. Da kommer det en melding om "failed overclocking" selv om jeg ikke har gjort noen overklokking.

Jeg går inn i BIOS og fastsetter ram-hastighet til 1333Mhz og lagrer.

Av en eller annen grunn vil ikke maskinen boote hvis jeg setter dette høyere - selv om ram'en er 1866.

Etter dette funker pc'en som den skal. Men når neste oppstart kommer, så er det samme greiene igjen. Det jeg lagret i BIOS er satt på auto, og jeg må begynne på nytt.

Jeg har siste BIOS.

 

En annen ting er at jeg denne gangen har satt opp SSD'ene over Marvell-kontrollerne i stedet for Intel på HK. Hadde Intel på de forrige. Opplevde for ordens skyld at jeg måtte trykke på MemOK et par ganger da også. Men nå er det hver gang.

 

PSU er en Corsair HX 1050W.

Kjører også to HD7970 i CrossfireX.

 

Noen forslag?

Takker så mye :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først og fremst involverer kjøring av 1866MHz DDR3 RAM overklokking av minnekontroller, det kan også hende hovedkortet setter lavere timings (CL7 eller CL8 for eksempel) ved 1600MHz hastighet.

 

SSDene vil du ha koblet til Intels kontroller, tredjepartskontrollere som Marvell er på ingen måte like gode eller like stabile. Vil ikke overraske meg om ASUS sier at man ikke skal koble boot device til denne kontrolleren.

Lenke til kommentar

Først og fremst involverer kjøring av 1866MHz DDR3 RAM overklokking av minnekontroller, det kan også hende hovedkortet setter lavere timings (CL7 eller CL8 for eksempel) ved 1600MHz hastighet.

 

SSDene vil du ha koblet til Intels kontroller, tredjepartskontrollere som Marvell er på ingen måte like gode eller like stabile. Vil ikke overraske meg om ASUS sier at man ikke skal koble boot device til denne kontrolleren.

 

Tusen takk for det!

 

1:

Kan du utdype det første du skrev der?

Er det noen innstillinger jeg kan gjøre i bios for at ram'en kan kjøre den hastigheten den faktisk skal kunne, og at bios faktisk husker den overklokkingen du sikter til?

 

2:

Er det mulig å flytte raidet over til Intel-kontrollerne uten å måtte gjøre alt på nytt (formattere)?

 

Takker så mye.

Lenke til kommentar

1. Minnekontrolleren på en prosessor av typen Sandy Bridge-E er ikke spesifisert av Intel for å takle høyere hastigheter enn 1600MHz, høyere enn dette er ansett som overklokking. At 4 kanaler med DDR3 800MHz er nok for å fylle båndbreddekravet til en slik prosessor for desktopbruk gjør at svært få gidder minneoverklokking i dag. Det skal være en eller annen innstilling som heter memory frequency i BIOS, så lenge du husker å trykke F10 for å lagre skal innstillingene spares.

2. Nei

Lenke til kommentar
Problemet mitt nå er at maskinen ikke vil boote uten at jeg har trykket endel ganger på MemOK-knappen. Da kommer det en melding om "failed overclocking" selv om jeg ikke har gjort noen overklokking.

Slå av ASUS sin autotuning / Turbo-V / TPU. Sett BCLK/PCI-E fra auto til 100mhz .

Dette ASUS TPU greiene autoverklokker systemet ditt hele tiden ( bare skitt imho, skal man overklokke bør man ha kontroll på det selv og gjøre det manuelt) . TPU/Turbo-V overklokker BCLK , PCI-E freq , RAM , m.m

 

 

 

Edit:

Angående ram du har :

http://www.corsair.c...m2a1866c9r.html

 

Merk ihh til teknisk info fra corsair !

SPD data er programmert på modulene til 1333mhz - med CL 9-9-9-24 og 1,5V SPD voltage

1866 (manuelt settes) - CL 9-10-9-27 - 1,5V

 

Speed Rating : -PC3-15000 (1866MHz)

SPD Speed : -1333MHz

Tested Speed : -1866Mhz

Tested Latency : -9-10-9-24

SPD Latency : -9-9-9-24

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
Problemet mitt nå er at maskinen ikke vil boote uten at jeg har trykket endel ganger på MemOK-knappen. Da kommer det en melding om "failed overclocking" selv om jeg ikke har gjort noen overklokking.

Slå av ASUS sin autotuning / Turbo-V / TPU. Sett BCLK/PCI-E fra auto til 100mhz .

Dette ASUS TPU greiene autoverklokker systemet ditt hele tiden ( bare skitt imho, skal man overklokke bør man ha kontroll på det selv og gjøre det manuelt) . TPU/Turbo-V overklokker BCLK , PCI-E freq , RAM , m.m

 

 

 

Edit:

Angående ram du har :

http://www.corsair.c...m2a1866c9r.html

 

Merk ihh til teknisk info fra corsair !

SPD data er programmert på modulene til 1333mhz - med CL 9-9-9-24 og 1,5V SPD voltage

1866 (manuelt settes) - CL 9-10-9-27 - 1,5V

 

Speed Rating : -PC3-15000 (1866MHz)

SPD Speed : -1333MHz

Tested Speed : -1866Mhz

Tested Latency : -9-10-9-24

SPD Latency : -9-9-9-24

 

Tusen takk for det - der ser man åssen det blir når man bare kjøper saker og ikke setter seg inn i det...

 

Den ASUS autotuningen, har den noe å gjøre med AI Suite - eller er det at det står auto på alt som har med RAM (og det meste annet) å gjøre i BIOS?

 

Det med de timingene på RAM'en: tror du at det har noen særlig ytelsesmessig betydning om ram'en nå går på 1333Mhz med 9-9-9-24 timingene mot å sette den på 1866Mhz med 9-10-9-24/27?

 

Takker så mye for hjelpen.

Lenke til kommentar

Man må som regel måle med bencmark program for å sjekke ytelse av 1333mhz <-> 1600mhz , så du vil nok ikke merke noe stor forskjell i det daglige.

Men du "kan" sette 1600mhz med 9-9-9-24 på disse vengeance. Men for 1866mhz må du endre auto på tCAS-tRCD-RAS-TRP til 9-10-9-24 for at det skal virke stabilt (evt 9-10-9-27)

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...