Gå til innhold

1 av 2 PC'er har ikke internett, alle kan pinge hverandre.


Anbefalte innlegg

Har fått et merkelig problem etter en forandring i nettet.

 

Før hadde jeg opptil 4-5-ish PC'er på nettet via en Zyxel P2812 (VDSL modem) og en switch (og andre oppsett før det igjen), alt virket.

 

Etter en forandring til et annet modem (Cisco EPC3010), får ca halvparten av PC'ene tilgang til nettet.

 

For å ta de 2 viktigste PC'ene:

  • PC#1, trippelbooter Ubuntu 9.10, windows XP SP3 og Windows Vista Ultimate 64-bit. Denne får ikke internett, og DHCP tilordner den ingen IP i noen av OS'ene.
  • PC#2, dualbooter windows XP og Ubuntu 10.04 LTS. Begge disse OS'ene får internett tilgang.

Hvis jeg manuellt tilordner IP og riktig subnett til PC#1, kan jeg pinge PC#2 og omvendt.

 

Da jeg bruker Zyxel'en som en switch/router (noe usikker, alle kablene er på LAN siden av Zyxel'en, bruker den ikke som modem), kan jeg også få tilgang web interfacet på denne med begge PC'ene. Men fortsatt er det kun PC#2 som har internett...

 

Har byttet kabel til PC#1, no go. Har også prøvd med en switch istedenfor Zyxel'en, samme resultat. Samme resultat med ennå et annet kabelmodem (Netgear CVG824G, som det fungerte flott med før forresten, samme opplegg, brukte kun som switch/router og brukte ikke kabelmodem-delen).

 

En av de andre PC'ene er en netbook, kjører Ubuntu 10.04 LTS. Kopler jeg med trådløs finner den nettet men kan ikke kople på selv med rett passord. Kopler jeg den med kabel fungerer den.

 

Har både slått av DHCP i zyxel'en, og latt den være på, uten at det ser ut til å ha noen nevneverdig virkning. Det jeg da har gjort med Zyxel'en er å sette dens IP til samme område og subnett som cisco'n. Subnettet er forresten 255.255.192.0. Før hadde jeg det mer vanlige(?) 255.255.255.0.

 

DHCP fungerer fra Zyxel'en hvis jeg slår om DSL/WAN-bryteren bak, kopler Cisco modemet til WAN inngangen istedenfor en LAN inngang, og har et annet subnet (255.255.255.0, som jeg har hatt før, og IP adressene i 10.0.0.x området), så får PC'ene tilordnet IP'er i nevnte område. Men ingen får internett..

 

 

Det sitter forresten en Jensen Switch etter cisco'en, som igjen er koplet til enda en PC (Vista, som har internett), Se tegning.

 

Sikkert mange innstillinger jeg ikke har prøvd ennå, men det er nå uansett merkelig at 1 av 2 PC'er virker, men alle egentlig har LAN tilgang, eller ihvertfall kan få tilgang til Zyxel'en's web interface.

 

 

Noen som vet om det er mulig å route til et annet subnet (255.255.192.0) og gateway (84.x.x.x) med Zyxel P2812, og samtidig la Zyxel ha DHCP i 10.0.0.x området? Prøvde "IP alias" uten at det egentlig hjalp (eller at jeg vet hva det gjør).

 

Evt andre tips, selvsagt.

post-134673-0-03034000-1343012748_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mulig jeg falt av lasset, men er det mulig at trafikk mellom ruterens lan og wan-sider rutes for en maskin, og ikke den andre? Altså at nettilgang på de aktuelle portene er aktivert med forwarding kun for den ene maskinens IP eller maskinnavn, men ikke for den andre?

Det trådløse påloggingsproblemet, er det mulig at du har satt opp MAC-lås på ruteren? Er den laptopen evt. ikke listet (og dermed ekskludert) fra tilgang til wlanet ditt? Var borti noe lignende med et nytt nettbrett som absolutt ikke kom seg på nettet her hjemme sist vinter. Der var det satt opp MAC-låsing, og kun listede maskiner fikk tilgang trådløst, uansett om bruker, passord og kryptering var korrekt.

Lenke til kommentar

Takker for svar.

 

Tja, nå har jeg ikke forwarded noe som helst spesifikt, jeg bare håpet router-delen av Zyxel'en ville rute det videre til rett modem. Og det fungerer åltså på 1 av PC'ene (2 hvis du tar med netbook'en via kabel, 3 hvis du teller med begge OS'ene på den ene maskina). Bruker ikke WAN porten bak på Zyxel'en (den har 4 LAN porter også).

 

Ellers er jeg rett og slett ikke sikker på hvordan eller hva jeg skal stille inn for å rute den manuellt. Og spesiellt ikke hvis (men dette er nok ikke nødvendig) Zyxel'en har et annet subnett og IP område enn Cisco'en.

 

I boka til Zyxel står det at man kan slå bryteren bak modemet fra "DSL" til "WAN", og ha et annet modem på WAN porten. Så langt har jeg ikke fått det til, men nå har jeg ikke prøvd alt heller.. (kanskje det hjelper å ha Zyxel på samme subnett og IP området som cisco'en da, f.eks - tok bare en rask test i går / natt).

 

Takker for tips om MAC lås, skal sjekke det opp noe senere. Men den har fungert før (når jeg brukte Zyxel som modem bl.a.). Og jeg har nettopp tatt en factory reset på den.

Lenke til kommentar

Ingen MAC lås. Fikk netbooken til å kople seg på trådløst én gang, men ingen internett selvsagt. Nå vil den ikke igjen..

 

Sette Zyxel'en til samme subnett/IP område hjelper ikke, sette den til bridge modus hjelper ikke (da fungerer ingenting), slå om DSL/WAN bryter til WAN samme sak, ingenting fungerer...

 

Eneste som fungerer halveis er visst å bare kople alt på LAN portene, etter en factory reset. Eneste jeg har gjort nå er å sette til samme subnett/IP området, så får jeg i det minste logget meg på web interfacet og knota... med internett på ene PC'n.. (2 med netbook via kabel).

 

Føyer seg fint inn i rekken om at PC'er (uansett OS, og nettverk) ikke akkurat er så forutsigbare som man skulle forventet :p

 

Neste blir vel å prøve å ha Zyxel'en rett etter Cisco modemet, på WAN, men tviler.

Lenke til kommentar

Sette Zyxel'en rett etter Cisco modemet hjalp ingenting.

 

Tror jeg skal prøve et nytt nettverkskort når jeg får tak i det. Det er ikke logisk i og for seg, men hele greia virker ikke logisk uansett. Selv om det nødvendigvis må være en forklaring på det, men jeg aner ikke hva det kan være. Det er vel forskjell på nettverkskort da. Disse det her er snakk om er innebygget på hovedkortene.

 

Jeg kan f.eks. overføre filer med windows fildeling (brukte Ubuntu da, var enklere, jeg er faktisk ikke sikker på hvordan jeg finner PC'en via windows :p Den delte mappa synes ikke under mine nettverk eller hva det het). Fortsatt uten internett på den ene PC'n. Men måtte manuellt sette en IP.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Det har sånn halveis løst seg "av seg selv".

 

Netbook'en ville ikke kople seg til hverken via trådløs eller med kabel når jeg prøvde akkurat nå, som er en forskjell. Jeg har foreløpig ikke testet min gamle server heller.

 

Det eneste jeg kan se at jeg har gjort anderledes, er å trykke inn "reset" knappen på Cisco'en i 4-5 sekunder, og endret rekkefølge jeg koplet til PC'ene. Jeg leste et sted at Get kun godtok 2 PC'er samtidig på nettet, så jeg begynte å knote litt for å få nettet på PC#1 istedenfor. Men nå ble det 3 PC'er på samtidig alllikevel. En annen mulighet er at det var en grense på 3 PCer (eller IP adresser, "leaset" fra cisco modemet, er det ikke det det heter?) hele tiden, og ikke 2, inkl. trådløs før som i skjemaet over, men jeg mener trådløst ikke fungerte hele tiden før heller, så jeg vet egentlig ikke.

 

Men Zyxel P2812 er helt håpløst å sette opp som router. Multimodem med router my *ss. Den har en fin WAN / DSL knapp bak, med tilhørende WAN port, selvsagt innstillinger for DHCP osv og til og med "IP alias" for å kunne route fra andre subnett, men ihvertfall jeg har ikke fått til en dritt med den. Greit modem når man bruker den med Telenor, ubrukelig som router. Nå bruker jeg den bare som en switch(?) egentlig, bruker kun LAN portene bak, slo av DHCP, satte en IP / subnett til å matche den fra Cisco'en, og det fungerer. Sånn halveis.

 

Jeg har da fortsatt ikke fått meg en annen router. Om noen har fått til å bruke P2812 kun som router er jeg interessert i hvordan.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...