Gå til innhold

Norge slår hele Afrika i bredbåndsbruk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tips til dere som har GET. Nå kan dere oppgradere hastigheten gratis i tre måneder.

Er imponert over hva de får til over koaks. Sitter på 70mbit produkt nå (leverer ca 60 reelt). Har oppgradert gratis fra 30 mbit, men tror faktisk ikke jeg kommer til å beholde den nye hastigheten. Får jo ikke gjort noe særlig mer med 60mbit enn med 30. Nedlastning går lynraskt, men også raskere enn jeg klarer å konsumere :)

Lenke til kommentar

Så vi gjør det liksom bra på den fronten? meh.. Sammenligner oss med en av verdens fattigste verdensdeler. Gj.Fortsatt store deler av Norge som har elendig internett, samme gjelder for mobilnettet.

 

Jeg bor 10/15 min fra oslo, og kan Maks få 5/1 Mbit internett, og vi har mer eller mindre ikke 3G ;(

Men morfaren min som bor i gokk (10min unna nermeste småby og 1 time unna nærmeste storby) har fibernett...

 

Ikke så rart det,koster mer å bygge ut i storbyene enn på landet.En kostnad aktøren ikke er villig til å betale,og om kunden skulle betalt for den ekstra utgiften,ville abonomanget koste så mye att ingen vil være inntresert i det.

Lenke til kommentar

Det jeg ikke fatter er at uninett har klart å fått 100 mbit til nesten alle studentboliger i de fleste byene med universitet eller høyskole, men telenor klarer det ikke?

 

Jeg sitter på UiT's nett, hvor jeg har 1gb i veggen og reelt sett har jeg rundt 200mbit/s. Naboene over gata har maks på latterlige 12/5.

 

 

Lenke til kommentar

Det jeg ikke fatter er at uninett har klart å fått 100 mbit til nesten alle studentboliger i de fleste byene med universitet eller høyskole, men telenor klarer det ikke?

 

Jeg sitter på UiT's nett, hvor jeg har 1gb i veggen og reelt sett har jeg rundt 200mbit/s. Naboene over gata har maks på latterlige 12/5.

Nå er det mye lettere med bredbånd til en serie med like leiligheter du eier (du kan faktisk legge opp 1GB eternett om du vil) en asdl til folk som vil betale for det.

Lenke til kommentar

Hah! det som er så digg med fiber er at så mange e-verk har satset stort på det, så mange plasser har du bedre internett på landsbygda enn du har inni byer og mye av dette skyldes at det koster svinmye å legge nye kabler midt i en travel by som har 1000 milliarder* kabler i bakken fra før av.

 

Min far kan ha 30 mbit fiber på hytta hvis han vil å der er det kanskje 20 fastboende og ingen andre hyttefelt. Det verste med det var at min far fikk fiber på hytta lenge før min onkel som bor midt i Alta fikk fiber.

 

*kan avvike noe fra reelt antall

Endret av MongoMan
Lenke til kommentar

Slapp av, jeg har en linjelengde på 5,9 km, kopper. Lite hyggelig med ca 0,6 Mbit/s ned og 0,2 opp eller ca 70 KB/s ned og 19 KB opp. Halleluja den dagen jeg får fiber.

 

Edit: har aldri sett en video på youtube i 720 P...

Det tok vel sin tid å få lastet opp dette innlegget med den hastigheten...

At du har nett med den linjelengden i det hele tatt er nesten et mirakel.

Lenke til kommentar
Slapp av, jeg har en linjelengde på 5,9 km, kopper. Lite hyggelig med ca 0,6 Mbit/s ned og 0,2 opp eller ca 70 KB/s ned og 19 KB opp. Halleluja den dagen jeg får fiber.Edit: har aldri sett en video på youtube i 720 P...
Det tok vel sin tid å få lastet opp dette innlegget med den hastigheten...At du har nett med den linjelengden i det hele tatt er nesten et mirakel.

 

Jeg bruker fire timer på å laste ned en Giga, det er kjekt når du egentlig er en skikkelig gamer.

 

Edit. Hvis jeg spiller en sang fra spotify, mens jeg spiller f.eks. BF3 så har jeg nesten 2 sekunder i ping, hehe.

Endret av EinarOlai
Lenke til kommentar

Jeg tror nok de aller fleste i Norge har tilgang til bredbånd, og jeg tror nok vi er ganske langt fram der globalt sett. Men problemet ligger i kapasitet. Jeg er 3 km unna sentralen på en kobberkabel, dvs. 2,9/0.5. Jeg kan riktignok se 720p tidvis, hvis det er ingen andre på nettet, men selv da må jeg ofte stoppe og vente på at det skal buffre.

 

Det er ikke rart tjenester som Netflix osv ikke vil etablere seg her - det er jo knapt kunder som kan utnytte tjenestene. Har vært i kontakt med Telenor ved flere anledninger og har informert om at hele nabolaget (omtrent 20-30 hus) er interessert i fiber og er villige til å betale rimelig dyrt, men kundeservicen deres er vel for det meste bare full av idioter som ber deg restarte ruteren, så det blir vel ikke formidlet videre. ;<

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...