Gå til innhold

Erstatningsgjenstand etter fkjl. - hvordan håndheves dette?


Anbefalte innlegg

Innen andre rettsområder slipper man som oftest Forbrukerrådets mekling, som kan ta opptil år, for at en sak skal kunne bringes inn for en instans med myndighet. Ja, det er også lang ventetid i tingretten. Men FTU bruker óg tid. Forskjellen er at Forbrukerrådet kommer før FTU.

 

Hvorvidt det er merkelig, er heller ikke det jeg ønsker å presisere. Det kunne vært bedre løsninger; kanskje kunne Forbrukerrådet fått myndighet. Deres oppgave er uansett å avlaste FTU. Det blir ikke nødvendigvis mindre avlastning om Forbrukerrådet, i stedet for mekling, også kunne fatte vedtak. Om dette vil ha effekt, eller om alle saker da bare kommer til å klages inn for FTU, er et annet spørsmål, men det blir i hvert fall ikke verre en slik ordningen er i dag.

 

Hva forbrtvl. § 16 første ledd angår, er det ikke nødvendigvis saksomkostninger knyttet til saksbehandling i FTU. Jeg vil tro at de færreste, selv om det skulle foreligge mange vedtak før som kan skape presedens, våger å ansette prosessfullmektig når de ikke har råd til det, for å satse på å få dekket saksomkostningene i ettertid. Det gjør i hvert fall ikke jeg.

 

Uansett har vi tidligere allerede kommet frem til at det ikke er annet å gjøre enn å bringe saken inn for Forbrukerrådet, og deretter FTU, med hevingskrav.

Endret av Pixma
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nja, jeg tror nå det hoivedsaklig hadde vært en fordel om Forbrukerrådet kunne fatte vedtak i skjema-saker. Altså saker som følger et bestemt mønster og faktum mer eller mindre til punkt og prikke. Men det avhenger jo selvfølgelig av at det er pågang nok av bestemte sakstyper til å forsvare det. Det ville ikke overraske meg meg veldig om det ikke var tilfelle.

Lenke til kommentar

Enig i at det kan gi et feil bilde av saksbehandlingstiden. Jeg har imidlertid lest gjennom en god del vedtak, og de aller, aller fleste sakene ser ut til å strekke seg over måneder. Ellers, hvis det er greit, lar jeg det med Forbrukerrådet ligge, da konklusjonen blir den samme. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...