Gå til innhold

Hvor kan man kjøpe LERRETSBILDER av New York, Natur, verdensrommet osv ?


Anbefalte innlegg

Nå er du bare vanskelig ;) Den diskusjonen kan du ta opp med Adobe og gjengen.

 

Når vi sitter i f.eks. Photoshop og ber den skalere bildet til 300dpi og 10x15cm så får du et bilde på 1181 x 1771 piksler. Legg merke til at det er Photoshop som snakker om DPI.

 

Det er også derfor jeg sier DPI.

(Bare svarer på gammel post her)

Nei, Tomsi - det er deg som snakker om DPI, og ikke Photoshop. Dropdown'en i Photoshop sier "pixels/inch", ikke DPI. Kikk nederst i ACR når du skal Raw-konvertere et bilde. Står det "DPI" eller "PPI"?

Slutt å si "DPI" når det er snakk om piksler per tomme. Det heter PPI - pikseli peri tomsi.

 

Se en gang til på hva Photoshop faktisk sier, og så kan du si hva du så tror er det riktige.

 

Tråder om emnet her eller for den del her.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor bestillerfolk evt lerret av egne bilder da?

Så slik jeg forstår, så er det antall piksler som avgjør bildekvalitet?

Noen som har en oversikt over hvor stort et bilde kan være med f.eks så og så mange piksler osv?

Du kan for eksempel bestille fra Japan Photo XXL - der får du flott trykk på lerret.

 

Bildekvalitet kommer av mengden informasjon i bildet og hvor god skriveren er. Hvis du har et 4 megapikslers bilde med masse detaljer per piksel kan det bli bedre trykk enn et 12 megapikslers bilde med utydelige og grøtete piksler.

 

Det viktige er faktisk heller ikke størrelsen på printet, men hvilken betraktningsvinkel du har når du kikker på det - hvis du tar det samme digitale bildet og printer det i 10x15cm og printer det i 100x150cm, men holder det store bildet på ti ganger så lang avstand som det lille, så vil begge se eksakt like detaljerte og fine ut. Går du nærmere det store bildet på 100x150cm vil du kunne se utydeligheter, akkurat som hvis du bruker forstørrelsesglass på 10x15cm.

 

Men - vil anbefale høyoppløste bilder med masse detaljer til store prints; så kan du gå nærmere og studere det tett på og se flere detaljer - og det er dette siste lille ekstra som gir det storslagne inntrykket.

Oppi 15 megapiksler og mer vi kunne gi flott print du kan se litt tett på - men jeg har printet flere fine 50x75cm-bilder tatt med 8 megapikslers kamera.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

For å svare direkte på trådstarters spørsmål og norske nettbutikker:

Jeg driver en slik nettbutikk, http://veggbilder.no , hvor jeg selger egne og andre fotografers bilder på lerret og fotopapir (og snart på alu og plexi). Nå er jo denne tråden litt gammel, men om noen andre skulle være på utkikk etter noe lignende så kan det jo være verdt en kikk. Og tilbakemeldinger på bildeutvalg mm tar jeg mer enn gjerne imot :)

 

Startet opp for et par år siden og har bygget opp sakte men sikkert, så utvalget av motiver begynner å bli greit. New York bilder er det snart mye av, og naturbilder er det allerede mange av.

 

Peder
Veggbilder.no

 

 

Hvor an man kjøpe flotte store lerretsbilder med motiv av new York, natur osv?
Syns det er så dårlig utvalg i Norge!

Har noen erfaring med gode nettbutikker, eller noen som kan gi en link til gode butikker i Norge eller utland med stort utvalg?

Jeg kan f.eks nevne www.greatbigcanvas.com

Del gjerne erfaringer i forhold til frakt og pris osv..

http://fineartamerica.com/

Her er enda en link

 

 

Www.kulegaver.no

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

For å svare direkte på trådstarters spørsmål og norske nettbutikker:

Jeg driver en slik nettbutikk, http://veggbilder.no , hvor jeg selger egne og andre fotografers bilder på lerret og fotopapir (og snart på alu og plexi). Nå er jo denne tråden litt gammel, men om noen andre skulle være på utkikk etter noe lignende så kan det jo være verdt en kikk. Og tilbakemeldinger på bildeutvalg mm tar jeg mer enn gjerne imot :)

 

Startet opp for et par år siden og har bygget opp sakte men sikkert, så utvalget av motiver begynner å bli greit. New York bilder er det snart mye av, og naturbilder er det allerede mange av.

 

Peder

Veggbilder.no

 

Hei.

 

Bare litt nysgjerrig. Du kan svare på privat mld om du ikke ønsker å dele her.

 

Men er det du selv som tar bildene, såfall med hvilket utstyr/oppløsning?

Har du inngått en avtale med en kjede for å få bilder på lerret?

Lurer litt på hvordan du fikk siden opp å gå med tanke på bestillinger osv..

 

Syns det virker spennende med en slik side, uten at jeg har planer om å kopiere deg!

Min ide er noenlunde lik, men jeg er interessert i å importere bilder, så selge.

Lenke til kommentar

 

Syns det virker spennende med en slik side, uten at jeg har planer om å kopiere deg!

Min ide er noenlunde lik, men jeg er interessert i å importere bilder, så selge.

Så du er altså ikke ute etter å kjøpe noen enkle bilder å ha de på veggen?

Du snakker om å skaffe deg bilder allerede på lerret slik at du kan selge videre og lage en business ut av det?

Da tror jeg for det første du bør lære deg VELDIG mye mer om print/plotting og i tillegg stille originalspørsmålet ditt på en annen måte. Tror vel også JapanPhoto o.l. ikke blir så fornøyd med at du selger deres bilder videre... men jeg vet ikke hva slags regler som gjelder der.

Lenke til kommentar

Så du er altså ikke ute etter å kjøpe noen enkle bilder å ha de på veggen?

Du snakker om å skaffe deg bilder allerede på lerret slik at du kan selge videre og lage en business ut av det?

Da tror jeg for det første du bør lære deg VELDIG mye mer om print/plotting og i tillegg stille originalspørsmålet ditt på en annen måte. Tror vel også JapanPhoto o.l. ikke blir så fornøyd med at du selger deres bilder videre... men jeg vet ikke hva slags regler som gjelder der.

Det finnes vel ingen regler på at man ikke har lov å selge videre, uansett om du har kjøpt på Japan photo. Da ville jo finn.no fått en del nye regler også.

Hovedsaklig finnes det for lite utvalg av flotte bilder på norske nettsider, og de som finnes har meget begrenset utvalg også.

Lenke til kommentar

Det finnes vel ingen regler på at man ikke har lov å selge videre, uansett om du har kjøpt på Japan photo. Da ville jo finn.no fått en del nye regler også.

Hovedsaklig finnes det for lite utvalg av flotte bilder på norske nettsider, og de som finnes har meget begrenset utvalg også.

Finn.no er en helt annen sak, da det først og fremst er salg av bruktgjenstander.

Det du snakker om er å importere x kvanta lerretsbilder og videreselge disse, uten noen form for avtale eller godkjenning fra leverandør eller fotograf.

 

Du må nesten presisere hva tanken din er. Er det en bedrift du planlegger å starte?

Lenke til kommentar

 

Det finnes vel ingen regler på at man ikke har lov å selge videre, uansett om du har kjøpt på Japan photo. Da ville jo finn.no fått en del nye regler også.Hovedsaklig finnes det for lite utvalg av flotte bilder på norske nettsider, og de som finnes har meget begrenset utvalg også.

Finn.no er en helt annen sak, da det først og fremst er salg av bruktgjenstander.Det du snakker om er å importere x kvanta lerretsbilder og videreselge disse, uten noen form for avtale eller godkjenning fra leverandør eller fotograf.Du må nesten presisere hva tanken din er. Er det en bedrift du planlegger å starte?

Nei, ikke bedrift.

Syns bare det hadde vært kjekt å kunne tilby andre mer utvalg.

Mulig selge på finn, men egen hjemmeside med utvalget.

Lenke til kommentar

Da tror jeg du bør ta en grundig titt i åndsverksloven før du gjør noe som helst, og forhøre deg videre her på forumet om lovverket rundt denne typen aktivitet.

Nei, ikke bedrift.
Syns bare det hadde vært kjekt å kunne tilby andre mer utvalg.
Mulig selge på finn, men egen hjemmeside med utvalget.

Da går du fra å være privat til å selge offentlig, med offentlig tilgang til bildene på en nettside. Så uten de riktige avtalene bryter du loven allerede ved å publisere bildene på nettsiden.
Som sagt, les lovverket.

Lenke til kommentar

Da tror jeg du bør ta en grundig titt i åndsverksloven før du gjør noe som helst, og forhøre deg videre her på forumet om lovverket rundt denne typen aktivitet.

 

Nei, ikke bedrift.

Syns bare det hadde vært kjekt å kunne tilby andre mer utvalg.

Mulig selge på finn, men egen hjemmeside med utvalget.

 

Da går du fra å være privat til å selge offentlig, med offentlig tilgang til bildene på en nettside. Så uten de riktige avtalene bryter du loven allerede ved å publisere bildene på nettsiden.

Som sagt, les lovverket.

Ok. Må studere litt videre, men takk for svar

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 8 måneder senere...

Kjedelig at det skal koste så mye å frakte varen inn til Norge, håper noen oppretter en nettbutikk i Norge, så blir det kun vanlig porto, og ikke tollavgift osv.

 

Dette er slike bilder jeg ønsker å få tak i.

Tenker da på ferdige bilder som dette:

 

Kjedelig at det skal koste så mye å frakte varen inn til Norge, håper noen oppretter en nettbutikk i Norge, så blir det kun vanlig porto, og ikke tollavgift osv.

 

Dette er slike bilder jeg ønsker å få tak i.

Tenker da på ferdige bilder som dette:

Slike bilder finner du her: http://fotoprints.no/lerretsbilder

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...