Gå til innhold

Dødsstraff har ingen hensikt.


Anbefalte innlegg

Jeg har ofte diskutert dødsstraff og jeg har enda til gode å få en god argument til hvorfor dødsstraff finnes. Annet enn blodhevn såklart.

 

 

Men det er fler som har blitt uskyldig dømt til døden og det koster faktisk MYE mer å gjennomføre en henrettelse enn det er ha personen inne på livstid.

 

Så argumentet med at det koster penger er rett og slett usann.

 

 

Dødsstraff har heller ingen stor avskrekkende effekt av åpenbare grunner.

 

Og til de som støtter dødsstraff, jeg tror pipa deres hadde fått en annen lyd om det var en i din familie som satt på dødscella. Selv om personen er skyldig så er det mange uskyldige som må miste enda en.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-80wCWpIM

Det er vel ikke slik at du har fått gode argumenter men du anser de for å være dårlige ?

 

Når det gjelder dødsstraff i seg selv og kostnadene involvert så må man vel se på det i et større perspektiv iht fengselsplasser som fylles opp.

 

Rent personlig så må jeg rett og slett innrømme at jeg ikke bryr meg.

Lenke til kommentar

Hvordan kan en 9mm koste noe mer en å ha en pedofil seriemorder som et eks låst inne for resten av livet ?

 

Dødsstraff er jeg for, men da kun ved ekstreme forbrytelser, men man kan jo se det slik at å være låst inne på 10kvm resten av livet med 1time lufting om dagen egentlig er verre straff en døden ? Og at dødstsraff er en lettvinte måte for mange av de verste folka, så er litt vanskelig tema.

At slike som ABB sitter med nesten 70KVM på Ila er kvalmt!!

Endret av DaniNichi
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er vel ikke slik at du har fått gode argumenter men du anser de for å være dårlige ?

 

Ja, det er jo kun ut i fra meg selv jeg kan dømme argumenter for å være dårlige. Men jeg har rent logisk ikke fått et argument som holder mål heller.

 

Når det gjelder dødsstraff i seg selv og kostnadene involvert så må man vel se på det i et større perspektiv iht fengselsplasser som fylles opp.

 

Rent personlig så må jeg rett og slett innrømme at jeg ikke bryr meg.

 

Det koster som sagt betydelig mye mer å henrette enn å la personen sitte for livet ja. Det er helt greit at du personlig ikke bryr deg. :)

 

ikke for å dra inn ett annet tema men hva tror du det koster å ha en som ABB buret inne på livstid kontra å ta livet hans? edit: ABB er bare et eksempel! jeg har ingen meninger om straffen han burde få.

 

Prosessen med å ta livet av noen kommer til å koste enormt mye mer enn alternativet. Jeg aner ikke hvilke norske summer det hadde dreid seg om.

Endret av RawNorway
Lenke til kommentar

Det er vel ikke slik at du har fått gode argumenter men du anser de for å være dårlige ?

 

Ja, det er jo kun ut i fra meg selv jeg kan dømme argumenter for å være dårlige. Men jeg har rent logisk ikke fått et argument som holder mål heller.

 

Når det gjelder dødsstraff i seg selv og kostnadene involvert så må man vel se på det i et større perspektiv iht fengselsplasser som fylles opp.

 

Rent personlig så må jeg rett og slett innrømme at jeg ikke bryr meg.

 

Det koster som sagt betydelig mye mer å henrette enn å la personen sitte for livet ja. Det er helt greit at du personlig ikke bryr deg. :)

 

ikke for å dra inn ett annet tema men hva tror du det koster å ha en som ABB buret inne på livstid kontra å ta livet hans? edit: ABB er bare et eksempel! jeg har ingen meninger om straffen han burde få.

 

Prosessen med å ta livet av noen kommer til å koste enormt mye mer enn alternativet. Jeg aner ikke hvilke norske summer det hadde dreid seg om.

kilde på regnestykket?

Lenke til kommentar

Se linkene litt lenger over for mer info.

 

 

I Kansas kostet en henrettelse i gjennomsnitt 1,26 millioner dollar, nesten 8,7 millioner norske kroner, mot 740 000 dollar, ca 5 millioner, for en livstidsdom, ifølge en undersøkelse fra 2003 utført av Death Penalty Information Center (DPIC)
Endret av RawNorway
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

http://e24.no/makro-og-politikk/stramme-budsjetter-kveler-doedsstraffen/20193673

 

En nylig studie fra Loyola Law School i Los Angeles viser at California alene har brukt rundt 23 milliarder kroner på å gjennomføre 13 henrettelser de siste 43 årene.

 

Generelt, uten å gå noe som helst av dette i sømmene, synes jeg det høres fullstendig urealistisk ut at de i snitt har brukt nesten 1,8milliarder kr per henrettelse.

Lenke til kommentar

http://e24.no/makro-...raffen/20193673

 

En nylig studie fra Loyola Law School i Los Angeles viser at California alene har brukt rundt 23 milliarder kroner på å gjennomføre 13 henrettelser de siste 43 årene.

 

Generelt, uten å gå noe som helst av dette i sømmene, synes jeg det høres fullstendig urealistisk ut at de i snitt har brukt nesten 1,8milliarder kr per henrettelse.

 

Det har nok med hele prosessen å gjøre, vakthold, rettsystem, ankelser, advokater, dommere, etterforskning etc. Alle skal ha lønn for sitt arbeid oppi dette også. Og det er nok en ganske lang prosess.

Endret av RawNorway
Lenke til kommentar

Det står at ankesakene kan være i rettsystemet i årevis.

 

Det er nok den lange prosessen som koster penger.

 

Nyere undersøkelser kommer fram til samme konklusjon, men litt andre tall. I 2008 beregnet Maryland Commission on Capital Punishment at en livstidsdom kostet 7,5 millioner kroner mot 20 millioner kroner i en dødsstraffsak.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

http://e24.no/makro-...raffen/20193673

 

En nylig studie fra Loyola Law School i Los Angeles viser at California alene har brukt rundt 23 milliarder kroner på å gjennomføre 13 henrettelser de siste 43 årene.

 

Generelt, uten å gå noe som helst av dette i sømmene, synes jeg det høres fullstendig urealistisk ut at de i snitt har brukt nesten 1,8milliarder kr per henrettelse.

 

Det har nok med hele prosessen å gjøre, vakthold, rettsystem, ankelser, advokater, dommere, etterforskning etc. Alle skal ha lønn for sitt arbeid oppi dette også. Og det er nok en ganske lang prosess.

 

Kostnader rundt vakthold, hadde det forsvunnet hvis man hadde fjernet dødsstraff og personene hadde endt opp med normal soning ? eller er det slik at kostnadene rett og slett hadde blitt forflyttet til en annen post. Nå har jeg på ingen som helst måte satt meg inn i hvordan det er med anker når man sitter på såkalte death row kontra de som sitter på livstid, men hvordan er det med kostnadene rundt rettsystemet iht anker, advokater, dommere og etterforskning ?

 

Jeg har vel en mistanke om at store deler av disse summene bare blir forflyttet, ikke at de forsvinner.

Lenke til kommentar

Det er vel ikke slik at du har fått gode argumenter men du anser de for å være dårlige ?

 

Ja, det er jo kun ut i fra meg selv jeg kan dømme argumenter for å være dårlige. Men jeg har rent logisk ikke fått et argument som holder mål heller.

 

Når det gjelder dødsstraff i seg selv og kostnadene involvert så må man vel se på det i et større perspektiv iht fengselsplasser som fylles opp.

 

Rent personlig så må jeg rett og slett innrømme at jeg ikke bryr meg.

 

Det koster som sagt betydelig mye mer å henrette enn å la personen sitte for livet ja. Det er helt greit at du personlig ikke bryr deg. :)

 

ikke for å dra inn ett annet tema men hva tror du det koster å ha en som ABB buret inne på livstid kontra å ta livet hans? edit: ABB er bare et eksempel! jeg har ingen meninger om straffen han burde få.

 

Prosessen med å ta livet av noen kommer til å koste enormt mye mer enn alternativet. Jeg aner ikke hvilke norske summer det hadde dreid seg om.

 

tull, ABB koster oss laaaaaangt mer en hvis vi kvittet oss med han raskt.

Saken er at dødsstraffen tallen du bruker gjelder steder der de kan anke opptil 6-7ganger, selvsagt bra det siden man kan få dødsstraff som eks i USA ved å dyrke 1000 cannabis planter ved føderale lover,lol..

Når man er så skyldig som ABB så er det opplagt at noe ankesak er bortkastet penger ved utmåling av en dødsstraff..

Lenke til kommentar

 

Kostnader rundt vakthold, hadde det forsvunnet hvis man hadde fjernet dødsstraff og personene hadde endt opp med normal soning ? eller er det slik at kostnadene rett og slett hadde blitt forflyttet til en annen post. Nå har jeg på ingen som helst måte satt meg inn i hvordan det er med anker når man sitter på såkalte death row kontra de som sitter på livstid, men hvordan er det med kostnadene rundt rettsystemet iht anker, advokater, dommere og etterforskning ?

 

Jeg har vel en mistanke om at store deler av disse summene bare blir forflyttet, ikke at de forsvinner.

 

Det vet jeg ikke hvordan kostnadene er ved ankesaker når det gjelder livstid.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

Kostnader rundt vakthold, hadde det forsvunnet hvis man hadde fjernet dødsstraff og personene hadde endt opp med normal soning ? eller er det slik at kostnadene rett og slett hadde blitt forflyttet til en annen post. Nå har jeg på ingen som helst måte satt meg inn i hvordan det er med anker når man sitter på såkalte death row kontra de som sitter på livstid, men hvordan er det med kostnadene rundt rettsystemet iht anker, advokater, dommere og etterforskning ?

 

Jeg har vel en mistanke om at store deler av disse summene bare blir forflyttet, ikke at de forsvinner.

 

Det vet jeg ikke hvordan kostnadene er ved ankesaker når det gjelder livstid.

 

Som du selv skriver en del innlegg ovenfor, kostnaden livstid kontra dødsstraff er 7,5mill mot 20mill. Sådan må man vel anta at resten av kostnadene er overførbare. Det koster de altså 12,5mill mer å dømme noen til dødsstraff enn det gjør å dømme de til livstid.

 

Milliardene rundt totalpakken dødstraff er vel sådan uinteressant, da de bare blir overført til en annen post.

Lenke til kommentar

Det blir jo veldig urealistisk om du skal komme med påstander som dette, når man ikke engang har dødsstraff i Norge og ikke har noen tall eller prosesser og gå utifra...

70kvm alene lokal på Ila, med egne innleide aktivitet personell for ballspill osv, egen mat pga fare for forgiftning ifra kantine osv, han har 3 eller 4 celler alene, egent vakt personell 24/7, greier du ikke skjønne at det koster oss mye mer en hva en 9mm bak Akershus festning koster ?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Som du selv skriver en del innlegg ovenfor, kostnaden livstid kontra dødsstraff er 7,5mill mot 20mill. Sådan må man vel anta at resten av kostnadene er overførbare. Det koster de altså 12,5mill mer å dømme noen til dødsstraff enn det gjør å dømme de til livstid.

 

Milliardene rundt totalpakken dødstraff er vel sådan uinteressant, da de bare blir overført til en annen post.

 

Om man kan bistå i flere saker versus å bruke alt på å få ett enkeltmenneske drept, så vil jeg jo personlig mene at pengene gjør langt mer nytte for seg.

 

70kvm alene lokal på Ila, med egne innleide aktivitet personell for ballspill osv, egen mat pga fare for forgiftning ifra kantine osv, han har 3 eller 4 celler alene, egent vakt personell 24/7, greier du ikke skjønne at det koster oss mye mer en hva en 9mm bak Akershus festning koster ?

 

Sorry men jeg gidder ikke diskutere med deg når du skal være så useriøs.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...