Gå til innhold

Dette er de 10 mest populære speilrefleksene


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-Pqy3rC

...

Jeg visste ikke en dritt da jeg kjøpte mitt første kamera, men jeg leste i VG at 550D var kanonbra. Jeg er likevel av typen som leser reviews nærmest uansett hva jeg kjøper, og gjorde det. Et kamera som på flere områder kom bedre ut enn 550D var et Pentax-kamera (kx? Noe sånt ...), det var også rimeligere, men jeg droppet det fordi jeg allerede før jeg visste noe som helst var klar over at Canon var et sikkert valg, og jeg gikk for det sikre.

 

Og på nettopp denne måten er det nok mange som ender med Canon eller Nikon, og da blir vi der. Ikke fordi det er best (hva nå det betyr ...), men fordi det var merket vi hadde hørt om.

Takk. Det er dette jeg mener med "sauementaliteten". Folk vurderer ikke alternativene etter egenskapene, men kjøper med bakgrunn i følelser. Canikon kan f.eks. selge noe som er langt dårligere enn konkurrentene nettopp fordi alternativene aldri egentlig blir vurdert. Derav også den ekstremt ensidige lista presentert i artikkelen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

...

Jeg visste ikke en dritt da jeg kjøpte mitt første kamera, men jeg leste i VG at 550D var kanonbra. Jeg er likevel av typen som leser reviews nærmest uansett hva jeg kjøper, og gjorde det. Et kamera som på flere områder kom bedre ut enn 550D var et Pentax-kamera (kx? Noe sånt ...), det var også rimeligere, men jeg droppet det fordi jeg allerede før jeg visste noe som helst var klar over at Canon var et sikkert valg, og jeg gikk for det sikre.

 

Og på nettopp denne måten er det nok mange som ender med Canon eller Nikon, og da blir vi der. Ikke fordi det er best (hva nå det betyr ...), men fordi det var merket vi hadde hørt om.

Takk. Det er dette jeg mener med "sauementaliteten". Folk vurderer ikke alternativene etter egenskapene, men kjøper med bakgrunn i følelser. Canikon kan f.eks. selge noe som er langt dårligere enn konkurrentene nettopp fordi alternativene aldri egentlig blir vurdert. Derav også den ekstremt ensidige lista presentert i artikkelen.

 

Jepp, det er nok sånn mange velger.

 

Men her snakker vi om folk som kjøper sine første kameraer, og derfor (ofte) ikke vet noe som helst om fotografering. Når du da bruker uttrykk som "saueflokkmentalitet" om Canon-/Nikon-brukere på et forum der de fleste er spesielt interessert i fotografering, vil mange føle dette ikke har noe som helst med dem å gjøre.

 

Selv om det er tilfeldig at vi starter med et merke (og ofte Canon eller Nikon), er det ikke tilfeldig at vi blir ved Canon eller Nikon. Vi finner fort ut at det faktisk er ganske greit, spesielt når vi begynner å svi av penger på objektiver. Vi har et enormt utvalg, både på bruktmarkedet og i butikk, og man finner gode objektiver i de fleste prisklasser og til de fleste bruksområder. For en som meg, som ikke har noen fotogenre jeg liker spesielt godt men holder på med nærmest alt mulig, er det spesielt praktisk med Canon. De har f.eks. et bedre utvalg enn de andre i relativt rimelige teler på rundt 400mm.

 

Så hvis jeg skulle valgt i dag, nå som jeg vet det jeg ikke visste den gang jeg handlet, ville jeg fortsatt valgt Canon.

 

Men jeg ville aldri påstått at Canon er bedre enn de andre, selv om jeg er veldig fornøyd med at jeg (mer eller mindre) låste meg til Canon.

 

Det er vanskelig å kjøpe et dårlig kamerahus i butikk i dag, men samtlige merker har sannsynligvis hus/optikk som vil være best for den enkeltes behov. Hva som er "best" vil igjen være veldig subjektivt, og dette er det ikke mulig å måle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er helt klart at alle de som kjøper Nikon 3100, 5100, 7000, eller canon 1100d, 600d, 7d heller kunne gått for Pentax eller Sony sine alternativer.

 

Samtidig er det jo strengt tatt ikke så mange alternativer til Nikon og Canon. Pentax og Sony holder fortsatt koken, men det er helt klart mindre utstyr til disse merkene, samt at ihvertfall Sony, ser ut til å ville satse mer på speilløse kamera enn DSRL.

 

Hadde dette vært en oppsummering av alt som finnes av kameraer over kompaktsegmentet, ville det derimot vært skuffende å ikke se mer panasonic, Olympus, Sony og Pentax.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Det er helt klart at alle de som kjøper Nikon 3100, 5100, 7000, eller canon 1100d, 600d, 7d heller kunne gått for Pentax eller Sony sine alternativer.Samtidig er det jo strengt tatt ikke så mange alternativer til Nikon og Canon. Pentax og Sony holder fortsatt koken, men det er helt klart mindre utstyr til disse merkene, samt at ihvertfall Sony, ser ut til å ville satse mer på speilløse kamera enn DSRL.Hadde dette vært en oppsummering av alt som finnes av kameraer over kompaktsegmentet, ville det derimot vært skuffende å ikke se mer panasonic, Olympus, Sony og Pentax.

 

Bra du ikke tok med D800 i opplistingen din. Tror Sony og Pentax ville fått problemer der.

 

Lenke til kommentar

Det er helt klart at alle de som kjøper Nikon 3100, 5100, 7000, eller canon 1100d, 600d, 7d heller kunne gått for Pentax eller Sony sine alternativer.

 

 

Ingen problem sålenge jeg kunne brukt Canon-objektivparken min problemfritt på Pentax/Sony, hvis ikke ser jeg ikke Pentax/Sony som et fornuftig alternativ :)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...