Gå til innhold

Kan bindingstid avkortes ved _alt_ for sein levering ?


Gjest Slettet-qfohT7

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-qfohT7

Så jeg har bestilt bredbånd fra et Bergensfirma for 22 måneder siden, og linja er fortsatt ikke levert. De fleste i Bergensområdet vil vel da skjønne hvilket selskap det er snakk om ;)

 

Så er spørsmålet, om jeg har noe rett til å kreve avkortet bindingstid ? I kontrakten har jeg 24mnd bindingstid, og som jeg kan se i vilkårene er det 16mnd siden utbyggers frist til å levere gikk ut.

 

Jeg la merke til følgende i vilkårene:

 

"[selskapet] skal senest innen 6 mnd etter å ha fattet utbyggingsvedtak, ha fullført leveransen i henhold til Kundens bestilling" (Selskapets plikter)

 

"Bindingstiden gjelder fra første dag tjenesten er tilgjengelig for bruk og som Kunden har betalingsplikt for bruken" (Avtaleinngåelse og bindingstid)

 

Jeg har jo fortsatt lyst på tjenesten når den dukker opp på døra, så jeg har ingen planer om å avbestille, men lurer altså på om det er noe hjemmel i noen lover for å kunne avkorte bindingstiden, som hadde vært veldig fordelaktig for meg som kunde (I tilfelle salg av leilighet, etc.)?

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Punkt 8.1:

"Kunden kan vederlagsfritt gå fra avtalen dersom [...] Bofiber ikke fullfører leveransen innen 6 mnd etter

utbyggingsvedtak."

 

Det står her ingenting om at du må gå fra avtalen FØR du evt får den, kun at det er vederlagsfritt dersom du ikke får produktet innen de 6 månedene. Det kan nok tolkes begge veier, men siden det kan oppstå tvil om ordleggingen, og all tvil skal komme den amatørmessige part til gode (dvs deg) vil jeg tolke dette til at du egentlig ikke lenger har bindingstid dersom de bruker mer enn 6mnd etter utbyggingsvedtak. Det vil jeg også tro forbrukertvistutvalget/forbrukerombudet/forbrukerrådet vil være enig i dersom uenighet oppstår.

Lenke til kommentar

I tillegg står det i Bransjenormen (veiledende regler for bransjen) at utbygging skal skje innen 9 mnder fra bestilling.

 

Uansett så leser jeg de vilkårene som at du skal få lov å gå fra avtalen. De har uansett ikke levert det du har bestilt for veldig lenge siden, så om du tar denne til Brukerklagenemnda eller forbrukertvistutvalget, så vil de nok tape. Det samme gjelder om de er så dum å ta ut forliksklage.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

I tillegg står det i Bransjenormen (veiledende regler for bransjen) at utbygging skal skje innen 9 mnder fra bestilling.

 

Uansett så leser jeg de vilkårene som at du skal få lov å gå fra avtalen. De har uansett ikke levert det du har bestilt for veldig lenge siden, så om du tar denne til Brukerklagenemnda eller forbrukertvistutvalget, så vil de nok tape. Det samme gjelder om de er så dum å ta ut forliksklage.

 

Joda, det er nok ikke noe problem å gå fra avtalen, men det er jeg ikke interessert i. Jeg vil jo ha linja, siden de er eneste tilbyder hvor jeg bor ;) Men det kunne vært veldig greitt å få avkortet bindingstiden noe, f.eks tilsvarende tiden etter 9mnd som du sier..

 

@Secretalias: Er dette noe jeg kan ta kontakt med forbrukerombudet for å få litt assistanse med ? Mener, jeg har jo ikke kontaktet leverandøren heller, kan jo hende de er kjempe medgjørlig for alt jeg vet, men jeg vil ha noe konkret å rasle med også så det ikke bare blir tomme ønsker som blir blankt avfeid.

 

Det som jeg tenkte på som også sikkert kan diskuteres er hva som menes med "utbyggingsvedtak". Jeg mener, jeg skrev kontrakt for 22mnd siden, men det er vel ikke nødvendigvis ensbetydende med at selskapet har vedtatt utbygging fra samme tidspunkt?

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...