Gå til innhold

Starte på yrkesfag som 30-åring


Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er i den mest forvirra fasen til nå i livet mitt, og setter stor pris på tilbakemeldinger, tips og erfaringer fra andre - ekstra interessant er det om du er eller har vært i samme situasjon som meg.

 

Situasjonen:

Da jeg var 18 år så jeg på lite annet enn lønn da jeg valgte yrkesretning, noe som endte med at jeg tok utdannelse innenfor økonomi, og har tilbragt de siste ti årene på diverse kontorer.

 

Og nå er jeg i den beleilige situasjonen at jeg nettopp innså at jeg hater dette. Intenst.

 

Jeg nærmere meg 30, og tanken om å bare kaste hele det gamle livet på bålet og starte med noe mer meningsfylt fremstår mer og mer tiltalende for hver dag som går.

 

Løsningen:

Løsningen på et kjipt liv er å bytte det i et interessant liv, noe som for meg vil innebære å lære meg et helt nytt fagfelt. Jeg har ikke bestemt meg for hva som frister mest, men jeg VET at jeg vil jobbe med noe mer fysisk enn disse helvetes regnearkene.

 

Så...det hele koker egentlig ned til hvordan jeg skal nå drømmen. Setter opp noen konkrete spørsmål for å gjøre det litt ryddigere:

 

1.

Hvilke forskjellige utdanningsveier/institusjoner kan jeg velge mellom? Og hvordan går jeg frem for å komme i gang med de enkelte?

 

2.

Finnes det noen måter å få gjort dette på deltid på (har ikke greid å google frem noe her..)? Det er ikke et krav, men det hadde vært greit å jobbe ved siden av siden jeg ikke akkurat bor hjemme hos foreldrene mine lenger.

 

3.

Hvor attraktiv vil jeg være på arbeidsmarkedet som nyutdannet 32-åring? Er det i det hele tatt realistisk å kunne konkurrere mot 20-åringene som har gått den vanlige veien?

 

4.

Yrkene som frister mest er innenfor trearbeid, som tømrer og snekker, men rørlegger eller elektriker kan være vel så gode valg. Jeg vet ingenting om noen av disse, så kom gjerne med noen for/mot-punkter på de forskjellige alternativene jeg har.

 

5.

Er det noen yrkesområder som har stor mangel på arbeidskraft i dag og i uoverskuelig fremtid? Det siste jeg vil er å bruke fire-fem år på å ende opp arbeidsløs.

 

6.

Er det noen håndverkeryrker jeg absolutt IKKE bør vurdere?

 

Dette ble en lang post, så jeg kutter her, men jeg setter altså stor pris på all informasjon dere har å bidra med, ikke bare de konkrete spørsmålene. Sleng gjerne med lenker til mer info der dette er mulig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror ikke det skal være noe problem om du kommer inn på en aktuell skole.

Men du har kanskje brukt opp retten til skolegangen.

 

Jeg er 2 år etter "tiden" siden jeg ikke klarte å velge/finne det "rette" yrket for meg før nå,

 

Jeg vet ihvertfall at det trengs bilmekanikere i hytt og pine. Jeg fikk lærlingsplass allerede etter 2 måneder på skolen.

 

Kommer du ikke inn på skole, så kan man gå 5 år i læra, før man kan prøve seg på fagbrevet. Vet ikke om man må ha grunnkurs VG1, eller ikke.

 

Jeg vet ikke hvordan dette er med de andre yrkene.

 

Og man kan eventuelt gå på voksenopplæring.

Vi hadde en gjeng "eldre" som gikk på skolen på dagtid. Men det finnes sikkert noe på kveldstid også.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Takk for tilbakemeldinger! Mekaniker høres jo ikke så dumt ut det heller, men jeg merker jeg aller helst vil ha en jobb der mye foregår utendørs. Takk for advarsel TMB, jeg holder meg borte fra alt med høy konkurranse ift læreplasser pga alderen min, så der er ihvertfall to yrker strøket fra listen. :)

Det som til nå virker mest tiltalende er tømrer, men jeg er mer usikker på hvordan jobbmulighetene er her, da jeg forstår dette er et yrke med veldig høy arbeidsinnvandring.

 

Noe skolerett har jeg ikke, da jeg allerede har gått tre år allmenne fag (heter vel studiespesialiserende i dag). Så da er spørsmålet om det i det hele tatt er mulig å få en plass på vanlig VGS. Det betyr på den positive siden at jeg ikke trenger bruke tid på fellesfagene.

 

Ser også at det er en del institusjoner som tilbyr VG1 og VG2 som fjernundervisning, noe som egentlig er fint da det kan kombineres med vanlig jobb. Jeg blir dog litt skeptisk da man ikke gjør noe praktisk her, det er kun teori. Er det noen som har erfaring med dette?

Lenke til kommentar

En ting du bør være oppmerksom på er at yrker hvor du tilbringer mye tid sittende fremoverlent fort kan komme til å ødelegge ryggen din. Det er en del snekkere og rørleggere som blir uføre i ung alder. Jeg vil anbefale deg å snakke med folk på din alder som faktisk har disse jobbene, og finne ut hva som passer for deg.

Lenke til kommentar

Hvor attraktiv vil jeg være på arbeidsmarkedet som nyutdannet 32-åring? Er det i det hele tatt realistisk å kunne konkurrere mot 20-åringene som har gått den vanlige veien?

32år!!! Faen! Ingen vil ansette deg siden du er så nær pensjonsalderen :nei2: :roll:

 

Du vet at du har ca. 40 år igjen av arbeidslivet. 40 lange, tunge, slitsomme, kjedelige år med arbeid :p

 

Gå rundt til bedrifter å spørr om plass som hjelpearbeider/montør eller lærling.

 

Jeg er 34år og har jobbet som elektrikerlærling i snart 2 år nå. Har yrkesskolen fra 90-tallet, noe som gjør det lettere å få plass men hjelper meg ikke siden jeg ikke husker noe.

Hadde jeg visst at jeg kunne gå rundt å spørre om å få lærlingplass uten å ha gått skole for 10-12 år siden så ville jeg ha gjort dette da og ikke nå. Aldri for seint, det er bare å starte.

 

Fordel med deg kontra de som går rett ut av skolen; du er voksen, forhåpenligvis.

Bakdelen er at bedriften ikke får noe fra fylkeskommunen.

 

 

Etter at jeg startet som lærling har jeg funnet ut at det finnes utallige nisjer der ute.

 

-Elektrikere/montører som monterer butikkbelysning etc.

-Blikkenslagere: Fasade/tak, ventilasjon, pipehatter/takrenner osv...

 

Det finnes en god del montørjobber der ute; butikkinnredningmontør, himlingsmontører, osvosv

 

 

 

EDIT: HVOR BOR DU?

Endret av kelux78
Lenke til kommentar

Hoit!

 

Jeg kjenner flere som har startet som hjelpemontører i elektrikerbransjen. Det kan jo være et alternativ.

Da slipper du å gå på lærlinglønn og etter 5 år'ish kan du ta fagbrev. En viktig ting å huske på da er at du må melde deg opp på en skole, så du får teorien inn.

 

Det å være elektriker kan både være spennende, frustrerende, følelse av å utvikle seg, følelse av å stå fast, alt etter hvor man jobber. Siden du snart er 30 vil du nok ha folk som er mye yngre enn deg over deg, men sånn blir det nok i de fleste bransjer. Har selv erfaring fra både inn/utland, nybygg, gamlebygg, ac-anlegg, service og mye mer, så hvis du lurer på noe er det bare å spørre, enten via PM eller her.

 

Mvh cantwo

Lenke til kommentar

Kelux: Takk! Svaret ditt var meget oppmuntrende, og ikke minst inspirerende. Godt å vite at jeg ikke er den eneste i denne situasjonen. :) Jeg bor i Hordaland forresten (litt utenfor Bergen).

 

Cantwo: Hjelpemontør kan veldig gjerne være en option. Er det slik at man jobber for vanlig lærlinglønn og tar teorien som privatist da? Er dette en vanlig fremgangsmåte også i andre yrker? Kan fint bære verktøy noen år jeg.. :)

Lenke til kommentar

Anbefaler deg å ta kontakt med NELFO. De kan gi deg litt mer info om ihvertfall det faglige. Lønna ble jeg litt usikker på nå, lenge siden jeg har jobbet i nærheten av hjelpemontører, men mener at de tjente bedre enn lærlingene. Ulempen er jo ved nedbemanning og dårlige tider har du lite rettigheter i forhold til en lærling og en montør.

 

Ellers er det jo bare å hive seg på telefonen til de større aktørene og lete etter sommerjobb så du kanskje får en forsmak. Ta 2 uker av ferien din på å jobbe for en aktuell bedrift, så ser du om du liker det eller ei.

Lenke til kommentar

I elektrobedriften jeg jobber i har vi noen ansatte som ikke har gått VGS, men som er ansatt som "Hjelpearbeider". Akkurat hva lønnen er, er jeg usikker på, men tror det er snakk om rundt 150kr/timen. Når disse har jobbet i 4-5 år som hjelpearbeider (husker ikke eksakt), får de får sjansen til å ta fagprøve hvis de tar allmennfag som matte, gym, norsk, engelsk, naturfag og samfunnsfag (og eventuelt andre fag jeg glemte) som privatist. Hvis du har gått skole tidligere kan det være du slipper unna disse hvis du har de fra før.

 

Så det er altså ikke sikkert at ting er så mørke som de ser ut til. Det verste er vel å plutselig måtte gå flere år uten lønn, eller med dårlig lærlinglønn når man er vant til et fullvoksent liv, men det kan være du slipper det hvis du går veien som hjelpearbeider, og tar (eller slipper unna) allmennfagene som privatist. 150kr/timen er sikkert ikke kjempebra, men man skal klare å betale for tak over hodet og mat på bordet likevel :)

Lenke til kommentar

Usikker på hvordan det blir nå, men skolerett eller ikke, så lan du logge inn på vigo og søke på skole der (VGS hvis du vil gå den veien). Har selv gått 3 år med idrett, men kom på i ettertid nå at jeg heller vil utdanne meg noe yrkesfaglig istedet. Du slipper som sagt de vanlige fagene som matte, norsk osv. Dette må du dog søke om på skolen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...