Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Blue Screens -etter flere timer med spilling


Anbefalte innlegg

Hei, jeg får blue screen etter å ha spillt en stund (fra 5-2 timer)

meldingen jeg får er:

*** STOP: 0x00000124 (0x0000000000000000.0xFFFFFA800AF32028.0x0000000000BE00000.0

x00000000000005110A)

 

Noen tips på hva det er og evt. hva jeg kan gjøre?

 

Specs:

i5 2500K prossesor

hovedkort; ASUS P8z68-V PRO

to DDR3 8GB RAM

GTX 560

Endret av The Ost
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Psu'en din har kommet noe dårlig ut i ripple og noise i noen tester , det er derfor ikke umulig at dette kan være årsaken til blåskjermene dine.

Det er også mulig at det er skjermkortet som er problemet , her bør du :

 

A : Teste skjermkortet i en annen pc , ingen blåskjerm der og du har et fungerende skjermkort.

B : Teste med en annen strømforsyning eller kjøre en kraftig test av systemet med feks OCCT PSU test.

Lenke til kommentar

Har du fått testet begge og funnet et problem?

Om jeg anbefaler deg et bra skjermkort og det er psu'en som er problemet så kommer du like langt.

 

Det kommer litt an på lommeboka, men Corsair sin AX serie er robust og her kan man feks velge Corsair 850 AX , http://www.prisguide...-ax-850w-127530

Selv om du kan få en kraftigere HX til lavere pris styrer jeg personlig unna om mulig HX serien pga fabrikanten på noen av 5x og 6xx modellene.

 

Når det gjelder skjermkortet så kommer det jo an på hva du har behov for, trenger du maks ytelse så er nok et 670 et bra kjøp, men får du tak i et 7970 Gigahertz versjon så vil dette kortet yte bedre og omtrent på høyde med ett 680 kort , til gjengjeld trekker det noe mer strøm under spilling.

Jobber du med applikasjoner som benytter seg av OpenCl så har du mer å hente ved å velge Amd kortet man ser også stort sett stor forskjell i compute intensive programmer (folding , noen adobe programmer , videoenkoding osv som benytter seg av OpenCl eller som er utviklet til å kunne utnytte Amd kortene bedre).

 

Personlig om du skal kun spille er nok 670 og 680 (om du får tak i ett) det beste valget.

 

Du får nesten fortsette å feilsøke og oppdatere oss når du har funnet mer ut av det eller trenger hjelp.

 

Edit : Du bør også sjekke om minnet fungerer som det skal , memtest.org og last ned siste versjon av programmet (du må ha en usb brikke til å innstallere det på eller dvd, husk å velg riktig nedlastning).

Edit 2 : Om du ikke har det allerede bør du lese denne tråden, så kan du også komme med en dump fil til oss her. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=919442

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Hei, nå har jeg opplevd at jeg får bluescreens etter bare 5min med spilling, og aldri når jeg ikke spiller, sier det noe?

 

EDIT1: lastet ned bluescreenView og den sa:

Caused by driver: hal.dll

Caused By Address: hal.dll+12a3b

 

Men, jeg har ikke peiling hva det betyr

Endret av The Ost
Lenke til kommentar

Hei, nå har jeg opplevd at jeg får bluescreens etter bare 5min med spilling, og aldri når jeg ikke spiller, sier det noe?

Vanlig problemstilling om GPU ikke får nok strøm. Henger sammen med strømforsyningen vanligvis. Man kan måle spenning på strøm til skjermkort f.eks. Eventuelt bare prøv en annen strømforsyning som er litt kraftigere.

Lenke til kommentar

Hei, updata chipset på hovedkortet og nå virker det som alt kjører bra =)

 

EDIT1: ble kun fikset for en liten stund, bluscreenen er tilbake, fortsatt 0X124 men hal.dll feilen er nå borte

 

EDIT2: blå igjen og hal.dll ser ut til å være feil igjen

Endret av The Ost
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Utifra blåskjermene og det du har gjort hittil antar jeg at det er mest sannsynlig Nvidia kortet som knebler, men det er også dessverre en mulighet for at Psu som sagt er problemet.

Siden du ikke får prøvd kortet i en annen pc må du nesten kjøre noen tester til :

 

*Prime95 der du får testet alle kjernene til cpu.

Får du en feilfri runde med prime95 så er det mye som tyder på at det er skjermkortet (fortsatt ingen garanti) og da er det på tide å få testet dette eller prøve å bytte det ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...