Gå til innhold

"Real life test" av Asus Zenbook UX32VD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har installert os på kun ssd-delen og bruker hdd til lagring - og merker i alle fall ikke noe negativt ang batteritid, heller positivt. Mulig det er innbilning, men liker å tro det er slik!

Ok, takker.

 

Jeg står forran et dilemma når jeg får pcen. Skal jeg installere os'et på ssd-delen, eller på den nye disken? Og isåfall, bør jeg klone fra den gamle (for å unngå drivertrøbbel) eller installere clean windows? :)

Lenke til kommentar

Hei folkens!

 

Mr Burgundy: Har desverre ikke noen bilder fra oppgraderingen, men det gikk veldig fint.

Ta en titt på videoen jeg la ut, så får du se litt nærmere hvordan den er inne i kabinettet og hvordan man bytter harddisk og RAM.

Man trenger et spesielt skrujern til denne. Tror de nevner det i videoen. Fåes kjøpt på jernia o.l.

 

Den medfølgende harddisken er nok desverre ikke noe særlig. MEN...man kan formatere den 24GB og legge inn windows/programmer på den og ha resten på den 500GB trege disken. Det funker, men 24GB var for lite for meg.

 

Ekinorak: Jeg gikk for en Samsung 830 og denne rammen (Corsair Vengance).

Meget fornøyd!

 

Den sølvgreia som sitter utenpå RAMen, hvilken misjon har den?

Skal den flyttes over til den nye brikka, eller forbli på den jeg tar ut?

Lenke til kommentar

Har du anskaffet og byttet?

Ser ut til at jeg må skaffe meg ssd i tillegg, 32gb holder ikke i lengden til OS.

Etter mye om og men fikk jeg byttet. Det var mye styr å få installert clean windows 8 på SSDen, siden pcen kom ferdig installert med OEM versjonen. serialen er bygd inn i bios så det var vanskelig å finne rett ISO.Etter oppgradering bruker jeg ~12 sekunder på oppstart så jeg er kjempefornøyd! ALT flyter helt enormt bra. Kjøpte også et harddisk-kabinett til 200kr som jeg satte den originale HDD'en i, så det er vel verdt pengene å kjøpe en SSD.

Lenke til kommentar

Etter mye om og men fikk jeg byttet.

 

Godt å høre.

Flyttet du over den "sølvteipen" som satt på ram og hdd til ny ram og ssd?

Installeringen regner jeg med å få klundret til å gå, siden det gikk greit å få det over på ssd'n jeg har.

 

Crucial eller kingston minne du har? Regner også med det ble samsung 840?

 

På forhånd takk hvis du svarer raskt, hehe :)

Lenke til kommentar

Fikk denne skjønnheten selv i dag, oppgradering skal utføres i morgen.

 

Når vi mottar maskinen så er den konfigurert til å bruke den lille ssd som en buffer for alt som skjer mot den mekaniske hardisken. Vet noen hvilket program/instillingen Asus har brukt for å konfigurere dette ?

 

Når jeg skal reinstallere W8 på den nye SSD, er det noe spesielt jeg må passe på/er det noe jeg bør unngå ?

Lenke til kommentar

Sitter her med ny ssd i stedet for hdd nå. Men har mistet en slags hybridfunksjon...

Nå kan jeg velge enten hvile eller dvale når jeg klapper igjen lokket. Hvile sparer ikke nok batteri, dvale blir som å slå av maskinen (målt i tid som går til å starte opp igjen).

 

Før kunne man klappe igjen lokket og åpne på 2 sek en uke senere, uten særlig batteritap. Instant on kunne ikke installeres, da fikk jeg beskjed om at det ikke støttes av systemet. Noen som vet noe? :)

Windows 8

Lenke til kommentar

Hva legger du i "sparer ikke nok batteri"? Sparer den mindre batteri i hvilemodus enn før, vil jeg tro maskinen ikke går i hvilemodus som den skal, og at det er problemet. Men du skriver jo ikke noe som helst om hvorvidt du satte den i hvilemodus før.

 

red: 32GB BØR holde til OS, gitt at man installerer programmer og andre ting på snurredisken, OG slevfølgelig flytter User-mappen til snurredisken også. (Red., ser nå den kommer med 24GB det kan bli litt knapt, men bør og holde til BARE Windows)

 

I praksis vil imidlertid caching på SSD være raskere enn en slik løsning. Du bruker jo tross alt PC-en mer til andre ting enn å skru den av og på, og "mesteparten" av plassen WIndowsinstallasjonen tar brukes jo i praksis ikke. Da er det bedre å f.eks. ha brukerprofilen til FF på SSD-en, og det vil en cacheløsning ordne.

 

Er det forresten noe som vet om "skjermblødning" aka screen bleed har blitt levelig med de mylige produserte modellene?

Endret av NgZ
Lenke til kommentar

Den cache greia imponerte aldri, og merket stor fremdrift til ren ssd. Hadde også office der, men på slutten hjalp det ikke engang å fjerne den. Men nå har jeg ssd, så personlig er det ikke en utfordring lenger.

Min var levert med 32gb, regnes som ca 29,3 eller noe slikt i windows.

 

Ang. batteri. Før (med windows 7 og snurredisk) klappet jeg igjen lokket med innstillingene fra fabrikk, da kunne den holde i dagevis i tillegg til å være klar på 2-3 sek. Nå (windows 8 og ssd) går den enten i hvile eller dvale. Ved dvale bruker den lengre tid, men overlevbart.

 

Hvile(vente)modus tapper strømmen raskere (kan ikke holde et par dager) og går over til dvale etter en stund (bestemmer selv når i innstillinger).

 

 

I praksis er dvalemodus raskt _nok_ for egen del, men har problem med at touchpaden henger etter dvale, hvilket også var et problem ved windows 7 og snurredisk, men skjedde ikke da jeg "klappet igjen lokket".

 

Jeg har ingen skjermblødning som er noe å snakke om. Man leter om man finner, men ikke utpreget.

Endret av Ron Burgundy
Lenke til kommentar

Har lagt merke til litt bleeding, men ikke nok til at jeg plages av det.

 

Er det noen andre som har hatt problemer med viftene ?

Merker at noen ganger(har ikke klart å identifisere nøyaktig når) så spinner viftene opp og kjører på max over lengre tid. Dette er ved enkel surfing, så jeg skulle ikke tro det er pga varme.

 

I går oppgraderte jeg til Bios version 212, likevel så skjedde det midt i en forelesning i dag tidlig.

Lenke til kommentar

Hvile(vente)modus tapper strømmen raskere (kan ikke holde et par dager) og går over til dvale etter en stund (bestemmer selv når i innstillinger)

Vil tro enten noen av driverne i Win8 eller OSet selv har en bug da, gitt. Med batteriet i denne burde den vare mer enn noen dager i hvilemodus.

 

Vurderer denne modellen selv, men ser at de selges med 24GB nå. Det er i og for seg nok for meg som kjører linux som primær-OS uansett. Egentlig ville jeg kanskje hatt modellen uten optimus og større batteri (er ikke optimus for dårlig til noe særlig spilling uansett?), men er uaktuelt for meg å betale 1000kr mer for UX31a som har for liten lagringsplass. Men tror jeg skal lage en tråd i Hjelp til kjøp oig salg-delen i stedet for å poste her. :p

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...