Gå til innhold

"Real life test" av Asus Zenbook UX32VD


Anbefalte innlegg

post-11387-0-08976500-1341571970_thumb.jpg

Her finner du maskinen i prisguiden.

 

Her kommer en rask test av nevnte maskin.

Har hatt den i noen dager nå, så føler at jeg med god samvittighet sier hva jeg synes om maskinen. Dette vil være en "real life" test og kommer dermed IKKE til å kjøre benchmarks o.l. Det kan dere sjekke på andre reviews.

 

Litt bakgrunn om meg og mine behov:

Jeg har i lengre tid hatt en 17" MacBook Pro fra tidlig 2009. Alle som har hatt en macbook vet at det er kvalitetsmaskiner fra A - Å. Prisen er dog latterlig og selv om jeg hadde lyst på en ny 15" med retinaskjerm, var jeg lite lysten på å legge ut 21 lapper for det. Denne maskinen vil bli sammenlignet med en mac på godt og vondt.

 

Okei, nok bakgrunn.

 

Førsteintrykk og byggekvalitet:

Fra du får esken i de klamme hendene dine skjønner du at det er snakk om kvalitet.

En matt og veldig mørk eske som skiller seg ut mot alt det "lyse" som Apple bruker.

post-11387-0-80899300-1341567131_thumb.jpg

Maskinen selv er et stk aluminium (tror jeg) og gir en veldig solid følelse.

Kan ikke si så mye mer enn at jeg synes den virker veldig solid og ekslusiv.

Bra jobba Asus!

 

Tastatur og touchpad

post-11387-0-35450000-1341571990_thumb.jpg

Tastaturet er forøvrig bra, dog litt mindre taster som man sikkert må bli vant til.

Touchpaden er også overraskende bra. Jeg har ikke hatt store forventninger ettersom de fleste windows-maskiner jeg har hatt/prøvd har hatt sørgelige touchpader i forhold til macbooker.

 

Touchpaden har også fiffige egenskaper som zooming med fingre (som på de aller fleste telefoner), du kan minimere alle vinduer, gå frem og tilbake i nettleseren osv. Dette bør være minimum på alle laptoper.

 

Som bildet viser er også paden stooooor og for å bruke "venstretasten" må man såvidt være borte paden. Dette gjør at jeg, mens jeg skriver, toucher paden såvidt og musa hopper til en helt random plass. Usaklig irriterende, men det er kanskje noen innstillinger man kan endre slik at man fysisk må presse ned for å gjøre noe. Det kan jo også være en vanesak.

 

Alt i alt gir både tastatur og touchpad en positiv opplevelse og jeg er sikker på at den blir bedre ettersom man blir vant med de. Men Apple gir en litt mer gjennomført opplevelse her i gården så hvis en macbook får 6, så vil denne få 5.

 

Skjerm:

Jøss. Denne skjermen er helt rå. Aldri har jeg sett en så bra skjerm på en laptop og den knuser alt jeg har sett tidligere (har dog ikke sett den nye retinaskjermen til Apple).

 

Full HD-oppløsning på en 13,3" er en fryd, dog noen vil sikkert synes ting er litt for smått, så her anbefales en titt før man kjøper. Jeg synes dog det bare er bra og fryder meg hver gang jeg ser på maskinen min.

 

Skjermen er også matt og meget lyssterk. Bildet under er tatt med maskinen 1 meter fra et vindu på en overskyet dag hvor solen er ca rett bak maskinen.

post-11387-0-24325500-1341568631_thumb.jpg

Meget godkjent.

 

Til alle som har lest at denne maskinen (og lignende fra Asus) sliter med backlight bleed, så ja...den gjør det. Bildet er tatt av noen andre men er ca sånn på min maskin også.

 

post-11387-0-33830800-1341572017_thumb.jpg

Så hvis du bruker maskinen i et helt mørkt rom og ser på en helt sort skjerm, så vil du irritiere deg. For alle andre; who cares. Merker ikke dette et sekund ellers, så det bryr med mitt i ¤%&¤%.

 

Skjermen alene er grunn nok til å kjøpe denne maskinen fremfor en MacBook Air eller en Samsung 9-series. Rammen er dog litt tykk. Kunne skviset inn en 14" tipper jeg. Men men.

 

 

Ytelse:

Asus, Asus, Asus...(insert hvilken som helst produsent her)

Hvorfor i helv%&¤ må dere drukne alle maskiner i bloatware?

Maskinen virket litt "sluggish" på første oppstart, så her ble det en clean install med en gang.

 

Hvorfor er produsentene så teite å gjør en maskin tregere enn den trenger å være? Hvorfor la Apple få mye cred fordi de serverer maskinene sine uten masse programmer du ALDRI kommer til å bruke? Alt de gjør er jo å servere Apple flere kunder fordi etter 3mnd så begynner XXX Antivirus å mase etter penger o.l.

 

Ålreit. Nok om det.

 

Her er specsa mine:

Intel Core i7 1,9 GHz

4GB minne (skal oppgradere til 10GB)

500GB 5400rpm harddisk + 24GB SSD (skal oppgradere til 256GB SSD)

Nvidia GeForce GT620m + Intel HD 4000

Bang & Olufsen høytalere

3x USB3

HDMI

1,5kg

 

post-11387-0-81610000-1341566063_thumb.jpg

Synes grafikken fikk for lite score i forhold til feks Samsung Series 9 NP900X3C som fikk 6.4 på begge grafikkpostene hos Dinside til tross for å "bare" ha Intel HD 4000. Dette tipper jeg er en feil et lite sted, så jeg gidder ikke bruke mer tid på det.

Den fikk 6.6 i et profesjonelt review ute på interwebben.

 

Av spill har jeg kun prøvd Diablo 3 og det fungerer bra på 1920x1080 og med medium-ish settings. Jeg har ingen intensjoner om å game mye på denne maskinen og jeg er oppegående nok til å forstå at den ikke drar Far Cry 8 på maks. Men kjempekult at man kan game litt på en så liten og søt maskin!

 

Photoshop og Premiere fungerer veldig bra og jeg forventer at med oppgraderingene, så kommer den til å synge i fistel og rase fra konkurrentene sine.

 

Ellers er maskinen rask i "generell" bruk. Jeg formaterte dog og la inn windows på den 24GB store SSD-disken, så det hjalp jo selvfølgelig MYE.

Minus til Asus for å levere maskinen med en 5400rpm harddisk.

 

Lyd:

Lyd leveres av Bang & Olufsen og gir en meget positiv opplevelse. Alt er selvfølgelig relativt og lyd på laptoper er generelt rævva, men på denne maskinen er lyden faktisk ganske god! Hører på musikk uten å koble til anlegget titt og ofte og det må jo sies å være bra.

 

Kan se film, youtube og spille uten å "legge merke" til den dårlige lyden, så dette er bra jobba Asus/Bang & Olufsen.

 

Støy og varme:

Maskinen er lydløs så fremst du ikke herjer i Diablo eller gjør særdeles tunge oppgaver som videoredigering. Da kicker vifta inn og den bråker faktisk litt.

Dette er dog flisespikeri, for de aller fleste maskiner som drar på i litt ytelse, vil bråke. Her er maskinen gjennomsnittlig vil jeg si.

 

Varme...aka "vil du bli steril av å ha maskinen på fanget"? Hakke peiling.

Men til vanlig bruk er den kjølig og fin og jeg bruker den på fanget med god samvittighet. Gaming er selvfølgelig en helt annen story.

 

Batteritid:

Sjekk andre reviews. Jeg har et liv og gidder da ikke å teste dette noe særlig.

Men 4-5 timer vanlig bruk kanskje? Kunne vært bedre.

Det ryktes om 7+ timer om man ikke rører maskinen.

 

Øvrig:

Tja...hva skal man si her?

Laderen er ganske søppel. Her blir Asus pulverisert av Apple med sin mag-safe lader som ligger tett inntil maskinen.

post-11387-0-26105200-1341570517_thumb.jpg

Dette er ladern til Asus.

Er det mulig? Den stikker ut nesten 2 cm og faller fort ut.

Selve pluggen som stikker inn i maskinen er veldig lang og jeg vet allerede nå at den kommer til å knekke en eller annen gang. Maskinen brukes mye i fanget mitt og kommer generelt til å måtte tåle litt fysisk kontakt. Herregud så skuffende av Asus. Hvor jævla mye hadde en lignende lader som Mac har kostet? 41kr ekstra per maskin + 1000mrd i søksmål fra Apple ;)

 

Som dere ser på bildet virker det også som at USB-portene er "grunne". Dette er da "pluggen" til en liten mus og på andre maskiner så synes bare den sorte lille stumpen. Det er dog USB3-porter og jeg vet ikke om de er grunnere.

 

Oppsumering:

Ålreit. Jeg er kresen på maskiner og kommer fra en MacBook Pro og forventet en lik opplevelse med tanke på kvalitet. Hva synes jeg?

Jeg ELSKER denne maskinen. Sjelden har jeg vært mer fornøyd med elektronikk en med denne.

 

MINUS:

  • 4GB ram og 5400rpm er for dårlig. Her bør Asus i det minste ha en til modell som koster mer for den som vil ha bedre ytelse.
  • Laderen er sinnsykt kjip. Herregud så sinnsykt kjip den er.
  • USB tinger og tanger stikker mer ut enn "vanlig"
  • Batteritid kunne vært bedre.
  • Touchpad litt for sensitiv for "uhell"
  • Lightleak (ingen bryr seg egentlig)

PLUSS:

  • Vannvittig bra skjerm!
  • Veldig rask hvis man har litt datakunskaper
  • Bra og solid byggekvalitet
  • Bedre lyd en de fleste
  • Stille under "normalt" bruk
  • Kjølig under "normalt" bruk
  • Flott å se på?
  • "Fornuftig" pris

Terningkast:

post-11387-0-52676200-1341571738_thumb.jpg

Et sted mellom 5 og 6. Har sine mangler, men Gud for en herlig maskin!

Gleder meg til den får 10GB RAM og 256GM Samsung SSD.

Det tror jeg nemlig kan bli veldig, veldig morsomt.

Løp og kjøp!

Endret av hallvis
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fin fin test:)

 

Vurderer selv å gå til innkjøp av denne før studiestarten i august.

 

Så langt står valget mellom denne og ASUS ZENBOOK Prime UX31A 13,3" FHD IPS

Men etter som jeg har skjønt får man ikke byttet ram i den pcen?

 

Uansett, om jeg går til innkjøp av denne pcen vil jeg som deg bytte rambrikke og sette inn en 128/256gb ssd.

 

Hvor "lett" er det å sette inn rambrikke i denne pcen? og ssd disk ?

Kom gjerne med erfaringer når du bytter.

Lenke til kommentar

Jeg venter på SSD og RAM, men skal ikke være noe vanskelig nei.

Du kan ta en titt her så ser du folk som har åpnet og byttet.

 

Du får jo selv velge hvilken av maskinene du vil ha, men 3xUSB3 (kontra 1), full size HDMI (mini HDMI) og dedikert skjermkort gjorde valget lett for min del ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg tenker på å anskaffe meg denne, og er veldig glad for alle punktene du har lagt ut :)

 

Det med usb-porten som stikker ut og laderen er jo noe som ikke er nevnt noen andre steder. Godt poengtert!

 

Jeg vil også vurdere å oppgradere ram og til ssd med tiden, så hvis du skal oppgradere, legg gjerne ut bilder/forklaring/erfaringer eller ting å være obs på eller lignende.

 

Jeg står mellom den med hd og i5 og den med full hd og i7.

Får se an litt, men bruker ekstern skjerm når jeg ikke er på farten uansett.

 

Totalt sett er du vel fornøyd og anbefaler meg denne?

 

Siste: hjelper den 24gb-delen med ssd noe syntes du? eller er det som å bruke tradisjonell disk.

Lenke til kommentar

Hei folkens!

 

Mr Burgundy: Har desverre ikke noen bilder fra oppgraderingen, men det gikk veldig fint.

Ta en titt på videoen jeg la ut, så får du se litt nærmere hvordan den er inne i kabinettet og hvordan man bytter harddisk og RAM.

Man trenger et spesielt skrujern til denne. Tror de nevner det i videoen. Fåes kjøpt på jernia o.l.

 

Den medfølgende harddisken er nok desverre ikke noe særlig. MEN...man kan formatere den 24GB og legge inn windows/programmer på den og ha resten på den 500GB trege disken. Det funker, men 24GB var for lite for meg.

 

Ekinorak: Jeg gikk for en Samsung 830 og denne rammen (Corsair Vengance).

Meget fornøyd!

Endret av hallvis
Lenke til kommentar

Asus har sagt til flere omtaler sider f.eks http://www.notebookc...ok.75591.0.html at å bytte ut minne og harddisk ikke bryter garantien.

 

Men i garantibestemmelsene står det også at om deler som ikke originalt kom med maskinen lager skade på maskinen så gjelder ikke garantibestemmelsene.

 

Kan være litt vanskelig å tolke også for i garantien står det også at modifikasjoner endringer som gjøres bryter garantien. Står dog også at en bryter garantien ved å bryte garantiforseglinger. Så det kan tolkes som om en kan gjøre endringer så lenge en ikke bryter noen forseglinger.

 

Les selv, du kan jo ta å ringe asus og høre.

 

post-62564-0-33248000-1344553614_thumb.jpg

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Helt enig, fantastisk maskin! Er dog uten tvil nødt til å oppgradere til SSD og få inn mer RAM. Jeg har bare opplevd ett "problem" med denne pcen etter 2 mnds bruk: hver gang jeg skal restarte eller slå av maskinen får jeg opp melding om at jeg må tvinge avslutning av programmer. Dette skjer HVER gang, til og med rett etter fresh install. Dette er litt plagsomt, men kan også bety at det er noe trøbbel i vente. Noen som har opplevd dette, eller vet hvordan jeg kan fikse det? Jeg lukker alltid alle åpne programmer før jeg slår av, det hjelper ikke.

Lenke til kommentar

Gjelder meg også.

 

Noen andre som opplever at pekeplaten henger etter åpning av lokket? Mus fungerer, men pekeplaten fungerer ikke igjen før etter restart.

 

Sliter også med hdmi ut, kun vga som fungerer.

 

Siste fra meg: noen som har fått tre-finger-swipe til å fungere som frem/tilbake i firefox/chrome?

 

(Måtte spørre siden det brått ble (hysterisk) aktivitet i denne tråden)

Skulle gjerne sendt inn, men helt avhengig av maskinen i forbindelse med studier.

Regner med det meste kan løses ved drivere eller lignende, dog uten hell så langt.. virker ikke som det er kjente problemer jfr. googling i lange nattetimer.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

DEW: "Tvungen" avsluttning opplever jeg så og si med alle maskiner som kjører windows. Vanligvis lar jeg de gå i 10 sek, så lukker de seg selv.

 

Mr. Burgundy (big fan btw); har også merket at platen henger av og til. Helt random for min del og jeg kjører en restart, så er alt greit. Dog en irriterende tullefeil.

 

HDMI fungerer ypperlig hos meg, så jeg vet ikke vha det kan være..

 

3-finger wipe husker jeg ikke om fungerer i chrome, men kan sjekke når jeg kommer hjem.

Lenke til kommentar

Platen irriterer fortsatt, opplever også tvungen avslutning på de fleste maskiner, dog bruker denne noe mer tid på det.

 

HDMI fikset, aner ikke hva det kan være, men ordnet seg etter en automatisk oppdatering fra nvidia (kom sist uke??).

 

3-finger wipe er "påslått" i innstillingene i fx (fra awesomebaren) men ingen respons. Men om dere ikke bruker fx forlanger jeg ikke akkurat at dere har noe svar :)

 

Noen som har åpnet opp og skiftet minne f.eks.? Ved bruk av mange faner (typ 15-20) går det litt tregt.

Og ja, det er fullt mulig å ommgå med annerledes struturering av hverdagen, men veldig komfortabelt og en god og effektiv vane jeg har per nå med mye "åpning i ny fane" av lenker..

Skeptisk på å åpne opp..! (Garanti, og sjanse for å "trå på kvist")

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Da får vi håpe det kommer fix til trackpad og fn-knapper.

Swipe fungerer i chrome her også nå, etter instilling, men ikke i fx. Dvs at dette er fx sitt "problem".

 

Gikk det greit å skifte RAM? Bare kjøpte du skrutrekker (torx) hos nærmeste forhandler og skrudde opp uten problemer?

Noe som måtte ordnes i BIOS?

Vet du noe ang garanti osv, både fra forhandler og asus?

 

:)

Lenke til kommentar

Da får vi håpe det kommer fix til trackpad og fn-knapper.

Swipe fungerer i chrome her også nå, etter instilling, men ikke i fx. Dvs at dette er fx sitt "problem".

 

Gikk det greit å skifte RAM? Bare kjøpte du skrutrekker (torx) hos nærmeste forhandler og skrudde opp uten problemer?

Noe som måtte ordnes i BIOS?

Vet du noe ang garanti osv, både fra forhandler og asus?

 

:)

Gikk veldig, veldig greit å skifte ut ramen. Bare å skru av bunnen og bytte ram. Ta en titt i videoen lengre opp. Husker ikke hvor in-depth den er.

 

Jeg vet ikke noe om garanti o.l, men var vel noen lenge opp som skrev at det burde være ålreit?

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 1 måned senere...
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...