Gå til innhold

GET / NOKAB (COAX) eller Homebase / Nittedalsnettet (Fiber)


Anbefalte innlegg

Lurer litt på om jeg skal gå over til GET (NOKAB, lokal drifter og leverandør av GET) og eventuelt Superbredbånd Large eller Xtra Large med ekstra opphastighet.

 

Det blir da eventuelt 70/10mbit eller 120/20mbit, 120mbit ned er overkill men jeg vil helst ha 20mbit opp og da er jo plutselig XL den eneste løsningen og med greie forhandlerpriser fra jobb så blir ikke prisen så alt for ille tatt i betraktning hastighetene det er snakk om.

 

Det store spørsmålet og usikkerheten min ligger bak tallene, hvor god responstid er det og hvor stabile hastigheter har du via GET (Nokab), betaler jo ikke for et eventuelt XL abonnement for å sitte med lavere hastigheter enn hva jeg betaler for.. Nå vet jeg at GET kjører over fiber enkelte steder, og over COAX andre steder og jeg regne med at de i Nittedal kjører på COAX og hvordan er det da med responstid / ping under høy belastning? Har selv null erfaring med nett over COAX, men jeg tenker jo tilbake til tiden med ADSL over halv råtten kobber hvor responstid (ping) gikk opp jo mer belastning du hadde på linja noe som er fullstendig uaktuelt for meg som skal drive endel med live-streaming, kjøre spill-servere osv..

Liker svært godt at GET tilbyr rene modem, så du kan kjøre alt av nettverksutstyr og konfigurering selv og ikke være låst til diverse håpløse "alt-i-ett" bokser fra leverandør som du knapt kan konfigurere og som er ustabile som fy.

 

Per i dag så har vi fiber fra Homebase (Nittedalsnettet) som er en underleverandør av GET, og vi kjører på GET sitt nett (får IP-adresser liset fra GET osv..) men det kan se ut til at det kan bli problematisk og få lagt opp egen nettlinje og utstyr til kjellerhybel til tross for at det er fiber i etasjen over som på mange måter tvinger meg bort fra Homebase, samtidig så er priser og hastigheter de tilbyr relativt dårlig hvor de ikke tilbyr noe høyere enn 50/50mbps og dette tilnærmet samme pris som jeg nok kan få eventuelt 120/20mbps fra GET. Det kjekke med fiber er jo bunnsolid responstid uansett belastning av nettlinja og du har aldri noe dårligere hastigheter enn hva du faktisk betaler for.

 

Så det store spørsmålet er om man skal punge ut for det Homebase eventuelt krever for å legge fiber ned i kjellerhybel og overleve med litt stive 50/50mbps priser, eller bytte over til GET og eventuelt et XL abonnement med ekstra opplasting. Har parabol fra Canal Digital og har ingen umiddelbare planer om å bytte TV-løsning med det første nå som den nye ADB dekoderen fungerer som fjell, med et pluss for GET er at de leverer en langt bedre TV-løsning enn Homebase. TV over fiber (IPTV) løsningen til Homebase, med deres Motorola VIP1913 dekoder gav vi opp for ca 1.5år siden etter å hatt 2-3år med en TV-løsning som var tregere enn sirup, hvor både bildekvalitet og stabilitet var totalt fraværende.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Homebase er helt håpløse, så jeg ville ha gått for GET. Jeg er fornøyd med min 120 linje, og tv-løsningen til GET funker veldig bra :)

Jeg får hastigheten jeg betaler for og pingen er god. Ping testen ble tatt mens utorrent var i full sving faktisk ;)

 

2051153974.png65964457.png

Endret av Uderzo
Lenke til kommentar

Har ingen stor erfaring med tv eller internett over koax, men har hørt historier om steder hvor det er mye belastning (fra andre tilkoblet på samme "linje"), så kan dette påvirke både ping og hastigheter.

 

Det er jo også alltid et problem med at hvis noen tilkobler en støykilde på koaxuttaket sitt, så vil dette påvirke de andre modemene såpass mye at tjenesten kan bli utilgjengelig.

 

Nå vet jeg ikke hvordan Get er på dette, og om de har bra rutiner rundt overvåkning og feilsøking på koax dog.

 

Fiber er jo som du nevner like stabilt uansett hvor mye belastning det blir på linja, og det er heller ikke i stand til å bli forstyrret av strøm eller støy på linja, som alltid er et pluss :)

 

Jeg så for en stund siden i Insidetelecom at Homebase driver med utbedring av Nittedalsnettet, og med finansiell støtte i Get som moderselskap så kan jo dette være positivt. Så vidt jeg forstod så skal de skifte ut alt utstyr som står i spredenettet og inne hos kundene?

Lenke til kommentar

Overbooking kan forekomme ja, men det gjelder alle ISPer. Flaskehalser kan oppstå i noder, men det blir som regel utbedret ganske raskt. Jeg har selvsagt hørt skrekkhistorier hvor stabilitet og hastighet har vært/er problematiske enkelte steder. Det kan være en aldrende infrastruktur som har skyld i det. Hvis jeg ikke har tar helt feil så har GET gjort mange utbedringer på infrastrukturen i siste årene.

I dag bruker GET HFC-nett hvor det er fiber til nodene og coax ut til kundene. Dette gjør de for å slippe å grave alt for mye og bruke kablene de allerede har i bakken. GET og de andre kabeltv leverandørene vil nok basere seg mer og mer på fiber i fremtiden, men foreløpig er nok kostnadene for store til at de kan bytte ut coax helt enda. De hevder selvsagt at de kan konkurrere med fiber, selv om de i skjul planlegger å legge ut mer fiber selv ;)

FTTH nett er selvsagt mye bedre, men koster deretter å legge ut. Jeg har ikke hørt om noen som er fornøyde med Homebase, virker som rene amatører spør du meg. Svoger hadde internett/tv fra dem før, mens nettet var ok var tv-løsningen horribel. Er visstnok fortsatt like ille etter hva jeg hører. Hvis ikke noe drastisk skjer tviler jeg på at de får orden på sakene med det første. Men ikke hør på meg, jeg er ganske pessimistisk :p

Endret av Uderzo
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Sliter ikke med båndbredden her, med XL har jeg 115-123mbit ned og 8-12mbit opp, men jeg sliter mer med responstiden på linja... Noe jeg fryktet på forhånd.

 

Fikk beskjed om at ting ikke skulle bli merkbart dårligere enn med fiber fra Homebase, mye på grunn av at Get stort sett bruker fiber fra sentralene og ut i nettet. Og det hele startet ganske greit og jeg hadde stort sett 15-40ms ping mot Speedtest og nettfart.no sine servere i Norge, mens jeg nå plutselig de siste to ukene stort sett ligger på 70-100ms mot de samme serverne, og dette selv på tidspunkter hvor det burde normalt være minimalt med belastning i nettet.

 

Noen kriser er det jo ikke, men spill som Battlefield 3, World of Warcraft osv har gått fra 30-60ms til 70-140ms noe som igjen ikke er kritisk, men det er altså over en dobling hva responstid angår.

 

Sist men ikke minst så ble jeg kjempeskuffet over at Get kundeservice nå fire uker etter at jeg endelig fikk nett gir meg beskjed om at ekstra opplasting på XL (20mbit) ikke er mulig likevel til tross for at jeg fikk beskjed om at dette ville være mulig før jeg i det hele tatt anskaffet nett og TV fra Get og diverse telefonsamtaler hvor de har gikk beskjed om at dette skulle være null problem og at jeg burde ha 20mbit så viser det seg nå altså at det ikke går i det hele tatt.. Nå sitter jeg altså med en nettløsning som gir meg lavere opplasting enn det jeg i utgangspunktet sa at var et minimum for mitt bruk før avtalen ble inngått.

 

Ble også litt irritert over hvordan jeg som Get forhandler skal få startpakken (TV) gratis, men Nokab som lokal tilbyder likevel krever samme prisen (er vell 319kr?) ekstra fordi jeg nå har analoge signaler i veggen for i det hele tatt kunne motta nett og TV fra Get. Så altså oppå prisen for bredbånd, nett og dekodere fra Get skal altså Nokab komme å kreve inn 319kr selv fordi det nå finnes analoge signaler i vegguttaket som jeg aldri noengang vil benytte meg av...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...