Gå til innhold

Svært lang pendlevei, verdt det?


Anbefalte innlegg

Hei, jeg ville gjerne høre deres synspunkter på situasjonen min..

Jeg har blitt tilbudt en god jobb, med god lønn.

Problemet er at jeg må pendle til sammen 4 timer per dag. Dette er for en periode på 2år.

Men jeg bare lurte på om dette er noe som kan slite psykisk eller fysisk på meg eller liggnende?

Jeg bor hjemme under denne perioden, ingen kjæreste, er forresten en gamer om det har noe å si ;)

Har regnet på det, og jeg vil da ha 5 timer pr dag som jeg kan bruke som jeg vil fra klokka 6 på kvelden til 2300..

Ser dere noen ulemper?

Dagen vil ligne dette:

Står opp 0530

Er på jobb 0800

Ferdig 1600

Hjemme 1800

Legge meg 2300

Har en slitesterk bil og romslig økonomi..

Jeg selv er motivert og håper jeg skal klare det, men er interessert i deres meninger, og kanskje noen egne erfaringer?

Endret av skulegutan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har rett på pendlerfrådrag ved så lang pendleveg, sattsen er på 1,50 kr per km. Det høyrest ikkje så mykje ut men dersom du kjøyrer 120 km kvar veg (2 timer) i 260 dager så vil dette utgjere nesten 90 000 kr.

 

Det du må tenke på er kor godt betalt denne jobben er, får du nok ekstra betalt i denne jobben til at det gjer opp for den ekstra tida du bruker på pendling?

 

Ein anna ting du bør tenke på er kva som skjer etter du er ferdig med dei to åra du skal jobbe. Vil du få ein god attest og fleire jobbmuligheiter med denne arbeidserfaringa? Ofte er det slik at du må ta til takke med arbeid som ikkje er heilt idiellt for å få den gode jobben seinare.

 

Ein siste ting du må tenke over er om du i det heile tatt har eit valg. Har du andre jobbmuligheiter som ligg nærmare heimstaden din? Det er mykje betre å ha jobb enn å ikkje ha jobb.

 

 

Det kan også være aktuellt å sjekke opp muligheitene for hybel i nærheita av arbeidsplassen, dersom det er ein liten plass så kan det være lurt å høyre med dei som jobber der om dei veit om noke som er tilgjengelig. Fordelen med ein hybel er då at du ikkje treng å kjøyre heilt heimigjen kvar dag. Då vil det kanskje også være aktuellt å jobbe inn ein del timar slik at du kan ta deg ei langhelg?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du har rett på pendlerfrådrag ved så lang pendleveg, sattsen er på 1,50 kr per km. Det høyrest ikkje så mykje ut men dersom du kjøyrer 120 km kvar veg (2 timer) i 260 dager så vil dette utgjere nesten 90 000 kr.

 

Det du må tenke på er kor godt betalt denne jobben er, får du nok ekstra betalt i denne jobben til at det gjer opp for den ekstra tida du bruker på pendling?

 

Ein anna ting du bør tenke på er kva som skjer etter du er ferdig med dei to åra du skal jobbe. Vil du få ein god attest og fleire jobbmuligheiter med denne arbeidserfaringa? Ofte er det slik at du må ta til takke med arbeid som ikkje er heilt idiellt for å få den gode jobben seinare.

 

Ein siste ting du må tenke over er om du i det heile tatt har eit valg. Har du andre jobbmuligheiter som ligg nærmare heimstaden din? Det er mykje betre å ha jobb enn å ikkje ha jobb.

 

 

Det kan også være aktuellt å sjekke opp muligheitene for hybel i nærheita av arbeidsplassen, dersom det er ein liten plass så kan det være lurt å høyre med dei som jobber der om dei veit om noke som er tilgjengelig. Fordelen med ein hybel er då at du ikkje treng å kjøyre heilt heimigjen kvar dag. Då vil det kanskje også være aktuellt å jobbe inn ein del timar slik at du kan ta deg ei langhelg?

Det er snakk om lærlingeplass..

Lenke til kommentar

Det jeg mente var at lønnen etter læretiden var god..

Har ikke ungdomsrett under læretiden min, så tviler på at jeg får noe stipend.

Altså, jeg vil tjene ca 8000kr netto også vurderer jeg å ta opp fullt studielån slik at jeg vil ha 16000kr netto hver måned, og spare resterende. Vil bruke ca ~7000kr på bensin pr mnd

 

Og har ikke mulighet til å flytte

Lenke til kommentar

Tid til pendling er noe du ikke får brukt til noe annet (utenom høre på radio/musikk, prate i telefon osv.).

 

Jeg hadde aldri orket pendle så langt, mister jo så mye tid.

 

Regnestykket ditt som er inntekt 8000,- og utgifter til pendling 7000,- viser vel at det er litt ulogisk å ta denne jobben. Da kunne du jo likegodt ta en jobb innen gangavstand hvor du tjente 1000,- per måned...

Lenke til kommentar

Regnestykket ditt som er inntekt 8000,- og utgifter til pendling 7000,- viser vel at det er litt ulogisk å ta denne jobben. Da kunne du jo likegodt ta en jobb innen gangavstand hvor du tjente 1000,- per måned...

 

Du må huske å ta med pendlerfrådraget som gjer opp for pendleutgiftene.

 

 

Dersom det er snakk om ein lærlingplass så må du vurdere om du har råd til å seie nei, dersom du takker nei så må du finne deg ein anna arbeidsplass der du kan fullføre lærlingtida di, dersom du ikkje gjer dette så vil du ha gått 2 år på vidaregåande som er heilt bortkasta og stå igjen som ufaglært.

 

Det er i alle fall forferdelig dummt å ikkje fullføre fag- /svennebrevet ditt.

 

Mitt råd vil være å sjekke om du finner ein anna lærlingplass og berre takke ja til denne jobben dersom du ikkje finner eit betre alternativ.

Lenke til kommentar

Finnes ikke tvil: ta jobben og finn deg i pendlinga. Om det er snakk om læringetid etc, er det verdt "slitet" i to år. Som du selv sier, ta opp fullt lån og stipend, sett overskytende på en sperret høyrentekonto med fritt antall innskudd, og begrensede uttak. Som nevnt, vil pendlerfradraget ta seg av mye av pendlerutgiftene.

 

Det er kun snakk om for en periode, litt som når andre studenter sitter å mekker ferdig master/bachelor oppgavens sin. En veit at dette gjør man for å få det bedre senere.

 

Kjør på, (no pun intended) og lykke til.

 

hilsen en som nettopp er ferdig med masteroppgaven sin.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Han vil vel ikke tjene nok til å nyttegjøre fradraget, gjør han vel? TS blir vel 0-skatteyter, og overført avdrag til neste ligningsår. Jeg tror han aldri vil se noe til pengene, iom han tjener for lite. Pendlerfradraget gjør ikke opp for utgiftene heller, de hjelper til med utgiftene. Tap/slitasje på bil er langt større enn fradraget du får.

Lenke til kommentar

Det står -13950 i selvangivelsen i bunn av regnestykket der man fyller inn resten av tallene.

Så den biten er selvforklarende når det kommer til fradrag.

Spm her er jo om du betaler nok skatt til å få no særlig fradrag på selve skatten.

 

Finnes det ikke buss ol?

Lenke til kommentar

Som sagt, stedet er meget øde. Innbyggertalelt er på 1500...

Men arbeidsgiver sa at det ikke skulle være noe problem, men kunne ikke være sikker... Så jeg belager meg på at jeg må pendle, men dukker det opp noe er jeg keen på det!

Trøsten er jo at lønnen som fagarbeider ligger på ~200kr timen..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...