Gå til innhold

Noen som har erfaring fra grunnkurs lederskap i HV?


Windoge

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Før endte man automatisk opp som sersjant etter fullført lagførerkurs og grunnkurs lederskap i HV. I dag må man ta kursene, men man ikke automatisk sersjant med mindre man blir satt i stilling som krever denne graden, men etter endt lagførerkurs ble alle forfremmet til korporal.

 

Lagførerkurset varte 10 dager. Før var GKL på 10 dager, men er nå på 7 dager. 3 av dagene har blitt erstattet av en e-læringsmodul man kan ta hjemme.

 

Som regel er de som blir sent på disse kursene på forhånd plukket ut til å være NK eller LF.

 

Jeg ble automatisk plukket ut til lagførerkurset, men GKL fikk jeg etter å ha tatt initiativ til å sende områdelederen en e-post med ønske om å få kurset.

Endret av ^Th0mas^
Lenke til kommentar

Jeg skrev litt om det her

 

Bare å spørre hvis det er noe mer om kurset du lurer på :)

 

Takk. La ikke merke til at den gamle tråden min var blitt besvart av deg tidligere.

 

Hvordan er fordelingen mellom teori hvor man sitter inne og praksis ute?

 

Fordelingen teori/praksis var ca. 50/50 første delen av kurset, og mest praksis mot slutten. Vi hadde også noe av teorien ute, så fordelingen var helt OK. Ganske mye teori som skal gjennomgås egentlig. Mesteparten av kurset, også det meste av teorien, foregår i åttemannslag med en mentor/veileder. Vi hadde skikkelig erfarne og dyktige veiledere, det hadde nok mye å si for utbytte vi hadde! Det blir en ganske sammensveiset gruppe etterhvert :)

 

Det er som sagt ingen automatikk i å bli sersjant. Tror de fleste begynner som NLF (korp) før de blir LF, men det kommer an på hva slags erfaring du har fra før og.

Lenke til kommentar

Har en tanke på de fleste som fullfører GKL på et eller annet tidspunkt blir sersjant. Jeg tror at kurset vi kjører i Troms i november er første kurset og siste kurset i år, dvs ikke mange HV-soldater som potensielt kan bli sersjant, så derfor utnyttes de med muligheten til å kunne bli det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...