Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Privatisttråden


Anbefalte innlegg

Jeg ser det finnes en del tråder om privatisteksamener, men kunne imidlertid ikke finne en mer generell tråd om dette emnet.

 

Det er sikkert mange av oss som benytter av oss privatistordningen. Selv har jeg avlagt 8 eksamener dette semesteret, men må innrømme dette ble noe i overkant.

 

Hvordan opplever dere det å være privatist? Hvor mange fag tar dere i gjennomsnitt per semester? Er Sonans et godt alternativ når man begynner å bli litt lei av å utelukkende lese på egen hånd? Noen som har noen gode studieteknikker å dele?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Saken er den at jeg fullførte videregående i 2008 med litt for mange firere på grunn av tiltaksløshet, tretthet og høyt fravær. Først i ettertid har jeg funnet ut hva jeg vil studere. Imidlertid satte snittet fra videregående en midlertidig stopper for det.

Lenke til kommentar

Hei. Jeg har tatt eksamener som privatist de to siste semestrene, og kan anbefale Sonans(i Oslo) på det varmeste. Lærerene har stålkontroll på emnene, og evner å formidle kunnskapen på en forståelig og engasjerende måte. Rådgiverene kan også regne ut hvor stor studiebelastning du får pr. semester (i prosent), som kan være en god pekepinn på hvor stor arbeidsmengde du vil evne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg tok 9 privatist-eksamener på ett semester en stund tilbake, de fleste uten noen dager i mellom. Det er ikke å anbefale. Det gikk helt fint på de fleste, men hvis man sikter på å gjøre det bra blir man et mentalt utkjørt vrak på denne tiden. Har tatt opp igjen en del fag i ettertid pga. sykdom på vgs.

I noen fag er det flott å være privatist, mens i andre igjen kan det være en utfordring. Matte, gymnastikk og nynorsk var ikke høyest opp på lista mi over enkle fag å lese hjemme, men det kommer jo også an på hvilke fag en liker.

Har hørt blandede responser fra de som har brukt Sonans, det virker som det, i alle fall vedrørende undervisning, kommer an på hvilken lærer man får. Men, mer godt enn ille.

Studieteknikker? Ikke vent til siste øyeblikk! Og les inn notater på ipod eller noe lignende og hør på.

 

Kom på nå: Gå på udir, skriv ut alle eksamener i de fagene du skal ha, sammenlign og ta dem hjemme. Kjenner du en lærer som er villig til å gi deg en tilbakemelding så benytt deg av det.

Endret av EveryNever
Lenke til kommentar

Jeg anbefaler også Sonans. Med matte så er det viktig å bare gjøre så mange oppgaver som mulig og når du føler deg komfortabel, begynne med eksamensoppgaver.

 

Om du går på noe ala Sonans så er det en veldig stor bonus, fordi da har du mulighet til å spørre om hvilke oppgaver som er 'best' og du kan få direkte tilbakemelding (fra en som har veldig god peiling) på om du har rett eller ikke.

 

Personlig så klarte jeg å få en 3'er på Matte R2-eksamen etter et halvt år med jobbing. Når det er lenge siden man har gått på skolen kan selv det mest elementære virke utfordrene.

Dette er noe man helt klart må tenke på, når man vurderer å ta opp tunge fag som matte (så sant man ikke er veldig flink med realfag)

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Sagan har rett, alle språkfag har obligatoriske karakterer i skriftlig og muntlig, i alle fall hvis man tar dem opp, eller som privatist rett fra starten av. Karakterene blir ikke slått sammen som en når man regner poeng og gjennomsnittskarakter, men teller som to forskjellige. Men jeg mener ingen av dem teller før du har fått bestått i begge, altså både skriftlig og muntlig, ettersom det ikke blir regnet for å være et fullført fag før dette. Derfor er det alltid billigere og enklere å eventuelt legge til andre fag eller høyne karakterer i fag som ikke krever flere karakterer enn en hvis målet utelukkende er å forhøye snittet. Hmm, masse ekstrainformasjon.

Lenke til kommentar

Noen som vet om jeg kan melde meg opp til privatist i to forskjellige fylker?

I Oslo blir privatistene gjerne stuet sammen i en gymsal/idrettshall, eller lignende. Litt dumt, for da har man ikke tilgang på strøm og utskrift.

Men hvis jeg da melder meg opp til norskeksamen i f.eks akershus, så havner jeg vel på en vanlig videregående skole, i et klasserom, med tilgang på strøm og utskrift? Eller er det slik at alle privatister skal skrive for hånd?

Noen som vet noe om dette?

Lenke til kommentar

Noen som vet om jeg kan melde meg opp til privatist i to forskjellige fylker?

I Oslo blir privatistene gjerne stuet sammen i en gymsal/idrettshall, eller lignende. Litt dumt, for da har man ikke tilgang på strøm og utskrift.

Men hvis jeg da melder meg opp til norskeksamen i f.eks akershus, så havner jeg vel på en vanlig videregående skole, i et klasserom, med tilgang på strøm og utskrift? Eller er det slik at alle privatister skal skrive for hånd?

Noen som vet noe om dette?

 

Jeg hadde to privatisteksamen på Stabekk VGS. Den ene gangen satt vi i en iskald gymsal (våren) og den andre i et lite klasserom (høst). Det er nok litt færre som går opp til høsten, så det kan være større sannsynlighet for å få gode lokaler da.

 

Det er uansett alltid tilgang til printer.

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...