Gå til innhold

Kan ikke straffes når du får passordet


Anbefalte innlegg

Det er et grovt tillitsbrudd og kan være en traumatisk opplevelse. Det er ikke bare økonomisk, materiell eller fysisk skade som er straffbart. Psykisk vold/skade er også straffbart.

På den annen side kan vel utroskap også være en traumatisk opplevelse. Og det er dette saken dreier seg om. Utroskap mot en venn/kollega. Utroskap er ikke ulovlig.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis jeg har en venn som bor hjemme hos meg, får egen nøkkel for å komme inn i huset når jeg er borte, plutselig snur ryggen til meg og stjeler fotoutstyret mitt, kan ikke min forhenværende venn straffes fordi han fikk nøkkelen.Med denne logikken kan man på lovlig vis stjele hva som helst.Det blir farlig å låne bort bilen sin, for den som stjeler den kan jo ikke straffes.Jeg lurer på intelligensnivået til denne tosken av en advokat ligger på. Det er han som står bak denne idiotiske påstanden om at det er fritt fram å stjele så mye man lyster.

 

Nei, det er overhodet ikke fritt frem å stjele så mye man lyster. Det folk ikke ser ut til å skjønne i denne diskusjonen, er at ingenting har blitt stjålet. Det har blitt kopiert. Dette dekkes dermed ikke av straffeloven - et evt. innbrudd for å skaffe seg tilgang til disse dataene som ble kopiert ville medført straffeansvar, men han FIKK denne tilgangen - ergo har det ikke skjedd et innbrudd.

 

Det folk må forstå er at det er stor forskjell på eksempelet over, der noen stjeler et kamera - det er tyveri, selv om det ikke er et innbrudd, ettersom han hadde lovlig tilgang til leiligheten.

 

Er dette virkelig så vanskelig å forstå?

 

Lenke til kommentar

 

 

Nei, det er overhodet ikke fritt frem å stjele så mye man lyster. Det folk ikke ser ut til å skjønne i denne diskusjonen, er at ingenting har blitt stjålet. Det har blitt kopiert. Dette dekkes dermed ikke av straffeloven - et evt. innbrudd for å skaffe seg tilgang til disse dataene som ble kopiert ville medført straffeansvar, men han FIKK denne tilgangen - ergo har det ikke skjedd et innbrudd.

 

Det folk må forstå er at det er stor forskjell på eksempelet over, der noen stjeler et kamera - det er tyveri, selv om det ikke er et innbrudd, ettersom han hadde lovlig tilgang til leiligheten.

 

Er dette virkelig så vanskelig å forstå?

Helt enig med deg at det er forskjell på å stjele noe fysisk og det å stjele informasjon. Men man stjeler informasjon når man kopierer uten tillatelse. Vedkommende fikk aldri tillatelse til å kopiere epost og personalia mm, han ble spurt om å reparere datamaskinen, og det er to forskjellige ting.

Og skadene man kan gjøre når slik informasjon kommer på avveie er også ganske stor, så har liten forståelse for at det ikke er straffbart.

Lenke til kommentar

Stjeling og tyveri har egentlig lite med om det er originale objekt eller ein kopi, begge tilhører fremdeles eieren inntil samtykke om annet er gitt.

 

I retrospekt kan dette virke dobbeltsidig av meg å si, men denne typen sak er litt vekker for terminologien i hodet mitt. Skal innrømme at jeg ønsker å sette mer vekt på om det er privat eller distribusjonsmateriale som har blitt kopiert.

Endret av Drunkenvalley
Lenke til kommentar

det er 3 separate ting det dreier seg om her

- tilgang som han fikk for å reparere en pc

- stjeling eller kopiering av informasjon som han ikke hadde lov til ( dette har ingen ting med om man har tilgang eller ikke )

- og så tyveri i rette forstand . han tok jo ikke noe fysisk

 

Disse tingene må man klare å skille mellom

( jeg ser at noen av der klarer det )

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er fortsatt ikke lov å tømme et hus selv om døra står åpne.

 

Synes det høres merkelig ut om han ikke kan straffes for dette.. Jeg synes også det er merkelig at vi setter Barne/massemorder/terroristen først i helsekøen for deretter å bygge eget sykehus til han med eget treningsrom og alt som hører til.......men men dette er jo annerledeslandet så jeg ipper han slipper med en smekk på fingeren. evt 30 min samfunnstjenesete. Da kan vi være trygge på at han oppfører seg heretter eller...

Lenke til kommentar

Dersom noen gir deg en boks med bankkort, husnøkler etc, og ber deg passe på dem, er det da straffbart å ta/kopiere dem?Selvsagt er det det. Men ett års fengsel er nok i overkant.PS: ser folk bruker husnøkkel-stjele inventar analogien, som ikke passer helt, i og med at han jo ikke faktisk tok noe.. han bare kopierte det.

Han tok noe som ikke tilhørte han selv.

Kopi eller ikke, har ikke så mye med skyldspørsmålet å gjøre, men er kanskje aktuelt ved straffeutmåling.

 

De kan ikke ta han for datainnbrudd, men det er nok et par andre lovanvendelser som er mulige her.

Lenke til kommentar

Det er et grovt tillitsbrudd og kan være en traumatisk opplevelse. Det er ikke bare økonomisk, materiell eller fysisk skade som er straffbart. Psykisk vold/skade er også straffbart.

På den annen side kan vel utroskap også være en traumatisk opplevelse. Og det er dette saken dreier seg om. Utroskap mot en venn/kollega. Utroskap er ikke ulovlig.

 

Nei, dette går ikke under utroskap hvis du sammenligner det med utroskap i et forhold. Han har faktisk kopiert informasjon og på den måten har han ikke bare vært utro, men han utgjør også en potensiell trussel for paret siden han sitter på informasjon han i utgangspunktet ikke fikk lov til å innhente.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...