Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvilken type lett-mc?


Anbefalte innlegg

Hei, er 16 år, skal ta lett-mc lappen. Trenger en bra sykkel, er veldig glad i fart og spenning. Tenker på en som koster rundt 25-35000 kr. Vet dere om sykler innen for den prisklassen? Også er det viktig at delene til lettmcen er lett å få tak i og at det ikke koster så utrolig mye å kjøpe.

Setter stor pris på svar folkens! ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Aprilia rs 125 :love:

 

 

Finn en på finn.no som plomberinga er tatt ut, eller gjør det selv. DA får sykkelen 34hk og du har Mye fart å glede:) (Merk at det er ulovlig å kjøre med mer enn 15hk, men hvis du ikke kjører som en fyllik, er det nesten umulig å finne ut at plomba er tatt, lyden endrer seg lite.)

 

http://www.youtube.com/watch?v=pPMxdRXcWeY&feature=related

 

 

 

Et vakkert eksempel: http://www.finn.no/f...nnkode=35613461

 

 

Eller en litt eldre og enda sprekere: http://www.finn.no/f...nnkode=35186867

 

 

Eneste problemet med Aprilia er relativt dyre kåper, men alt annet er billig. (Og du har vel ikke tenkt til å kræsje heller?)

 

 

 

Annet tips:

 

4-takter bruker mye mindre bensin, høres grommere/tøffere ut, og syklene er gjennomsnittlig litt større enn 2-takter syklene, det er veldig holdbare motorer som det skjeldent går noe galt med, men skulle det gå noe galt, er gode råd dyre bokstavelig talt, de heller kan ikke trimmes

 

2-taktere bruker mer bensin, har cross-lyd, er sprekere enn 4-taktere, kan trimmes noe helt villt for liten penge, har ofte plombe som kan tas ut, det er større sjanse for at noe går galt med 2-takter enn 4-takter, men en 2-takter er ganske enken og grei motor som gjør at alle kan klare å fikse ting selv

 

PS: Ikke kjøp Honda

Endret av gallsman
Lenke til kommentar

Har vurdert å kjøpe aprilia rs125, ja. Men hørte av en eller annen at sykkelen trenger mye omsorg så mye som en kjæledyr i hjemmet. Må man altså bruke mye tid og penger på holde sykkelen drivende? Isåfall hvor mye penger må man bruke på den for å holde den drivende pr måndte?

Endret av TheRocky
Lenke til kommentar

Honda CBR er veien å gå om du vil slippe mye vedlikehold. Honda er sykler som bare går og går etter min erfaring.

Aprilia RS og Yamaha YZF er veldig dyre sykler, så for å finne en ned i 25 000 kroners-skalaen må du gå for en eldre modell. Jo eldre, jo større er sjansen for at du må mekke.

 

Vil da anbefale Honda CBR eller Honda CBF. CBF'en er da billigere og ikke like kvass som CBR'en.

Lenke til kommentar

Aprilia rs 125 :love:

 

 

Finn en på finn.no som plomberinga er tatt ut, eller gjør det selv. DA får sykkelen 34hk og du har Mye fart å glede:) (Merk at det er ulovlig å kjøre med mer enn 15hk, men hvis du ikke kjører som en fyllik, er det nesten umulig å finne ut at plomba er tatt, lyden endrer seg lite.)

 

http://www.youtube.com/watch?v=pPMxdRXcWeY&feature=related

 

 

 

Et vakkert eksempel: http://www.finn.no/f...nnkode=35613461

 

 

Eller en litt eldre og enda sprekere: http://www.finn.no/f...nnkode=35186867

 

 

Eneste problemet med Aprilia er relativt dyre kåper, men alt annet er billig. (Og du har vel ikke tenkt til å kræsje heller?)

 

 

 

Annet tips:

 

4-takter bruker mye mindre bensin, høres grommere/tøffere ut, og syklene er gjennomsnittlig litt større enn 2-takter syklene, det er veldig holdbare motorer som det skjeldent går noe galt med, men skulle det gå noe galt, er gode råd dyre bokstavelig talt, de heller kan ikke trimmes

 

2-taktere bruker mer bensin, har cross-lyd, er sprekere enn 4-taktere, kan trimmes noe helt villt for liten penge, har ofte plombe som kan tas ut, det er større sjanse for at noe går galt med 2-takter enn 4-takter, men en 2-takter er ganske enken og grei motor som gjør at alle kan klare å fikse ting selv

 

PS: Ikke kjøp Honda Nsr

 

høres veldig bra ut dette her, hehe, nei har ikke tenkt å krasje, Vurdere å kjøpe aprilia rs125 og trimme den. Men om noen har andre ideer så er det bare å komme med dem. Setter stor pris på det ;)

Lenke til kommentar

Men er ikke det farlig å fjerne plomberinga? har ikke så mye peiling på sykler, hehe ;)

 

Det er MANGE Aprilia rs 125 som allerede har fjernet plomba. Så slipper du å gjøre det selv.

 

 

 

 

Men EN ting du må tenke på er at du må ha forsikring. Er ikke sikker på prisen, men kan tanke meg at det er relativt dyrt å forsikre Aprilia.

 

 

Btw: Honda er så mainstream

Lenke til kommentar

Aprilia er ikke noe mindre mainstream det, selv om flere kanskje har hørt om akkurat Honda. Når man skal kjøpe sykkel ville jeg heller tenkt på hvilken sykkel som gir mest komfort, glede, og sykkel for pengene. Ikke hva som er mainstream og ikke.

 

TheRocky:

Det kommer helt an på forsikringsselskapet ditt. Det anbefales at du setter forsikringen på din far :)

Endret av Vertical^
Lenke til kommentar

Hei! Så bra du kom til dette forumet. Det er også et forum som heter www.mopedportalen.com som du kan spørre om alt mulig rart på. Der får du GARANTERT gode svar (og mange dårlige).

 

Jeg ser du spør om en lett-mc, og da skal jeg prøve å gi deg ett godt svar.

 

Først av alt, så må du vite om du vil ha 4-takt eller 2-takt. 4-takt bruker bevist mindre drivstoff enn 2-takt, og har bedre akselerasjon. 2-takt derimot, har bedre toppfart, og bedre muligheter for trim.

 

Gode 4-takt sykler

- Yamaha YZF 125

- Derbi

- KTM Duke

- KTM SM 125

 

Gode 2-takt

Aprilia RS125

Honda NSR

 

Sikkert mangle fler og, men det er de jeg kommer på nå i farta.

 

Jeg vil anbefale deg en Aprilia RS125, fordi de er utrolig gode å kjøre, i forhold til de andre syklene som er på markedet. Du kan også eventuelt kjøpe deg en KTM SM-type, men den koster litt mer, men imotsetning til RS, så vil den gå utrolig mye bedre, fordi du kan ta ut plomberingene som gjør at den for over 40hk.

Lenke til kommentar

Ah tusen takk, har bestemt meg for 2 takt siden jeg er glad i fart og spenning.

 

Men kan man også ta ut plomberingene på Aprilia RS125 for å få den over 40 hk? eller er det bare mulig med KTM SM-type? I da så fall, hvor mange hk vil man få dersom man tar ut plomberingene på Aprilia RS125?

Endret av TheRocky
Lenke til kommentar

mhm, men tror jeg har bestemt meg. Skal kjøpe denne her http://www.finn.no/f...nnkode=35641151 i 2012 modell. De hadde ikke lagt ut noe enda av den modellen. toppfarten til den er da 140km/, noe som holder for meg. Hva syntes dere om den sykkelen ?

 

Sjekk ut Fantic sin totakt 125-modell. Her er det link:

http://www.finn.no/f...nnkode=32590246

 

Du kan få det til å gå som KTM, Husaberg osv., og fortsatt er det flere tusen billigere. Altså kan du få noe av det råeste til bare noen lapper mer enn du legger i den Derbi'en :) (Som går som resten av firetakts 125-ene; ikke jævlig bra. Har det selv)

Endret av jigaplow
Lenke til kommentar

mhm, men tror jeg har bestemt meg. Skal kjøpe denne her http://www.finn.no/f...nnkode=35641151 i 2012 modell. De hadde ikke lagt ut noe enda av den modellen. toppfarten til den er da 140km/, noe som holder for meg. Hva syntes dere om den sykkelen ?

 

Den sykkelen har IKKE god sittestillingsykkel hvis du er 180cm+ fordi den er veldig mye lavere enn den ser ut på bilder. Men den er veldig pen å se på (bortsett fra skilt-opphenget som du senere bytter ut). Personlig liker jeg ikke så godt at potta er gjemt vekk, men det er ikke noe big deal.

 

Et tips: Ikke heng deg opp i toppfarta på motorsykler, på norske veier er der akseleralasjon som teller :thumbup:

 

 

KTM Duke er awesome

Endret av gallsman
Lenke til kommentar

Er ikke farlig, nei, men det går under trim, og er dermed ulovlig :)

Og dersom man har fjernet plomben og blir innblandet i en ulykke kan det vel fort bli snakk om avkortning/regress? :)

 

Jeg ser du skriver at du ikek har tenkt å krasje, men hvor mange av dem som skader seg i trafikken årlig tror du egentlig planlegger det?

Lenke til kommentar

mhm, men tror jeg har bestemt meg. Skal kjøpe denne her http://www.finn.no/f...nnkode=35641151 i 2012 modell. De hadde ikke lagt ut noe enda av den modellen. toppfarten til den er da 140km/, noe som holder for meg. Hva syntes dere om den sykkelen ?

 

Den sykkelen har IKKE god sittestillingsykkel hvis du er 180cm+ fordi den er veldig mye lavere enn den ser ut på bilder. Men den er veldig pen å se på (bortsett fra skilt-opphenget som du senere bytter ut). Personlig liker jeg ikke så godt at potta er gjemt vekk, men det er ikke noe big deal.

 

Et tips: Ikke heng deg opp i toppfarta på motorsykler, på norske veier er der akseleralasjon som teller :thumbup:

 

 

KTM Duke er awesome

 

Er selv 165 cm høy og veier 57kg. Liker ikke så veldig godt crossere, har mer lyst på racing sykler. Men syntes det blir vanskelig å velge siden har lyst på en sykkel som har bra med hestekrefter, men er bare ikke fan av crossere, liker dem ikke bare. Ikke ta det ille for dere som liker de. Men syntes det er mer behaglig med racing sykler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...