Gå til innhold

BK: Natur


Anbefalte innlegg

Her kommer noen bilder jeg tok i går, som nybegynner synes jeg alt ser bra ut.

Da er det veldig fint med tilbakemeldinger om hva som er feil/bra med bildene mine.

Ingen redigering.

Er bildene rotete, uklare eller trange? Hva synes du/dere om bildene?

Ønsker konstruktiv kritikk :wee:

 

post-228780-0-25825800-1340782625_thumb.jpg

 

post-228780-0-56650900-1340782503_thumb.jpg

 

post-228780-0-24638800-1340782515_thumb.jpg

 

post-228780-0-03573400-1340782524_thumb.jpg

 

post-228780-0-45720600-1340782531_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Motivene i bildene er alt for sentralisert noe som gir ett veldig vanlig preg over bildene. Det blir ikke spennende nok med ting midt i. Vinkelen er også oftest rett på uten at den viser motivet fra sitt beste side.

 

Riktig eksponering, fargene er litt tamme etter min smak - men OK utganspunkt for å jobbe videre. Prøv å isoler motiver i større grad, kom nærmere - sett motivet i fokus. Prøv også andre vinkler - kamera behøver ikke å være loddrett heiletiden.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg synes bildene dine er gode eksempler på hvilke feil nybegynnere gjør. Å ta bilder handler ikke bare om å finne gode motiver, og trykke på en knapp. For å ta gode bilder, er det en forutsetning at man forstår noen grunnleggende prinsipper.

 

Les deg opp på begrepene, og lær deg alle funksjonene på kameraet ditt. Så har du et godt utgangspunkt.

Lenke til kommentar
Her kommer noen bilder jeg tok i går, som nybegynner synes jeg alt ser bra ut.

Da er det veldig fint med tilbakemeldinger om hva som er feil/bra med bildene mine.

Ingen redigering.

Er bildene rotete, uklare eller trange? Hva synes du/dere om bildene?

Ønsker konstruktiv kritikk :wee:

Hva som ser bra ut kommer ann poå øynene som ser, og det finnes ikke noen 100% fasit på hvordan bildene skal være.

 

Det jeg derimot ser er bilder det ligger svært liten jobb bak. Man går i en skog med sitt nye kamera og knipser bilder av noe man selv synes er fint, uten å tenke komposisjon etc.

 

Noen av bildene dine er uskarpe og dermed ødelagte, men generelt sett så synes jeg du har med for mye innformasjon i bildene. Hvis du vil vise oss en bloms, så vis blomsten, og ikke alt det som er rundt når det allikevel ikke bidrar med noe.

 

Dette jeg ser er noen klassiske nybegynnerfeil. Bestemor og fedre samt resten av familien vil si "flotte bilder!", men spør du entusiaster her inne vil du få ærlige svar :)

 

Så mitt ærlige svar til deg er at ingen av bildene falt i smak, og faktisk er dem ikke skarpe noen av dem. (Kanskje untatt bilde av den lilla blomsten).

 

Sett deg ned på knærne og prøv å finne et litt annerledes komposisjon. Hvis oss det du faktisk vil vise og ikke alt det rundt som distraherer blikket.

 

Men detaller første du bør tenke på er å lære deg å få det du fokuserer på 100% skarpt. Man kan fikse mye i etterkant på bilder, men uskarpe bilder er og blir uskarpe. Hovedpoenget (vertfall i mine øyne) er å få best mulig resultat rett fra kameraet før man redigerer det videre på pc'en.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...