Gå til innhold

Kjapp, god og stille pc


Anbefalte innlegg

Heisann,

 

Holder på å sette sammen en ny pc. Er noen år siden jeg gjorde det sist så jeg prøver å oppdatere meg på hva som er lurt å velge. Har lest litt i dei andre trådene her inne og funnet mange gode tips. ;)

 

Det som er viktig for meg er at pcen skal være kjapp og noelunde fremtidsrettet. Den bør heller ikke bråke. Viftestøy og vibrasjon liker jeg ikke. Overklokking er ikke viktig, men jeg har tatt høyde for det i valget av komponenter.

 

Ting som jeg lurer på er:

- Er det lurt å bytte ut stock-kjøleren selv om jeg ikke skal overklokke? Har lest at Obsidian 550-kabinettet har litt dårlig luftgjennomstrømming og at temperaturen derfor er litt høyere (som ventet i et støyisolert kabinett). Ivy-prosessorene blir også ganske varme (ihvertfall varmere enn Sandy). Tenker da på støy.

 

- Har valgt Intel 520 SSD siden den skal være stabil og rask, men ser at Samsung sin disk er rundt 500 kr billigere. Er det verdt pengene eller kan jeg stole på Samsung?

 

- Har valgt ASUS P8Z77-V pga innebygd Wi-Fi (som jeg trenger). Hva er forskjellen mellom dette kortet og dei som heter Pro og Deluxe? Ser at det er et som har Thunderbolt, men det kan jeg ikke tenke meg at jeg kommer til å få bruk for med det første.

 

- Ser oppsettet ellers greit ut med tanke på pris/ytelse/kvalitet?

post-276473-0-30134000-1340711431_thumb.jpg

Endret av Kurosawa
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann,

- Ser oppsettet ellers greit ut med tanke på pris/ytelse/kvalitet?

 

Den ser greit ut men jeg vil anbefale at du kjøper en bedre kjøler til CPUen ettersom ta den kan - dersom du ikke vet eller interesserer deg for manuell overklokking - kan klokke i5 3570K opp til 4.2Ghz helt automatisk. I forbindelse med dette så kan det være lurt å kjøpe en litt bedre kjøler men det trenger ikke å være noe dyrt eller stort - bare noe som er bedre enn Intel sin egen kjøler (som er forferdelig dårlig). :)

Lenke til kommentar

Takker for innspill :)

Har sett på Arctic Cooling Freezer 13 Pro som ligger i Black Refinery-handlelisten. Hvordan er den eller evt Cooler Master Hyper 212 Evo mhp støy? Noctua-viftene er litt dyrere, men om jeg slipper litt støy så synes jeg at det er verdt det. ;)

 

Følger det forresten med kjølepasta på disse viftene eller må jeg kjøpe det i tillegg?

Lenke til kommentar

DDFC har et poeng med tanke på pris/ytelse. Kan sikkert spare en tusenlapp på å gå for Black Refinery-oppsettet. :) Men jeg tror Corsair-kabinettet er et bedre kabinett enn Fractal Design byggmessig.

 

Jeg har endret SSD til Samsung og bruker heller pengene på en Noctua-vifte. Har også byttet optisk enhet.

 

PSU-en er jeg mer usikker på. SEASONIC X-760 virker som litt overkill til mitt oppsett. Tror ikke jeg trenger en så stor strømforsyning. Men når jeg leser på brukerkommentarene til OCZ ModXStream 600W så er ikke de udelt bra heller. Korte kabler og litt viftestøy...

Kan COOLER MASTER SILENT PRO M ATX12V 2.3 600W være et godt alternativ?

 

Revidert oppsett:

post-276473-0-40798800-1340786528_thumb.jpg

Endret av Kurosawa
Lenke til kommentar

NZXT Hale 90 er en god serie med strømforsyninger, langt mer å foretrekke enn noe som helst PSU laget av Cooler Master. I billigsegmentet er det OCZ ZT serien jeg ville valgt. Ettersom du vil ha så lite støy som mulig vil du nok ikke ha SLi, og derfor kan du klare deg med litt over 400W, men kan jo være fint med for eksempel 550W.

Lenke til kommentar

NZXT Hale 90 er en god serie med strømforsyninger, langt mer å foretrekke enn noe som helst PSU laget av Cooler Master. I billigsegmentet er det OCZ ZT serien jeg ville valgt. Ettersom du vil ha så lite støy som mulig vil du nok ikke ha SLi, og derfor kan du klare deg med litt over 400W, men kan jo være fint med for eksempel 550W.

 

+1

Jeg hadde CM gx750. Først funker den greitt, så ryker den og drar med seg halve pcen i fallet. Er ikke nodulær engang

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...