Gå til innhold

Hvordan ta vare på måkeunger?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg fant en pappeske med tre måkeunger på trappa! Disse har jeg tatt med inn, badet dem og gitt dem mat. De har nå vært her en natt. Måkene ser ut til å være rundt 1 uke gamle.

 

De er nå i en større og bedre pappeske med håndkle i bunn. Jeg har matet de med fiskepudding, hundemat og egg. Maten blandet jeg riklig med vann.

 

Når kan måkene klare seg på egenhånd?

Er det noe jeg burde ha i bakhodet?

Noen tips?

 

(Jeg har ringt alt som er av vetrinærer og dyrebeskyttelse, det er ingenting de kan gjøre bortsett fra å "kvitte seg" med de)

post-168474-0-32292700-1340669888_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor lenge har du observert disse? Tok du dem inn med en gang du så dem? Er det mulig at fuglene har ligget i denne kassen siden fødsel? Det beste du kan gjøre er vel å legge den ut igjen i en kasse, og følge med på om en av måkeforeldrene kommer tilbake og finner dem. Om du ikke er interessert i at de er på trappa de, kan du jo prøve å flytte dem litt og litt, slik at de finner dem igjen.

 

Måkeunger er omtrent like store som sine foreldre når de begynner å fly, men fjærdrakten ser helt annerledes ut. Den er brungrå spraglete. De store vingefjærene skal være helt utvokst slik at du ikke ser blågrå hylser innerst på fjærene.

 

Du kan lese litt spørsmål og svar her: http://www.fuglevennen.no/sporsmal/?offset=132&antall=50&total=7682

Lenke til kommentar

Noen hadde puttet de i denne pappesken og satt den på trappa mi'. Dyrebeskyttelsen hadde fått en TLF om at det var noen måkeunger som gikk rundt i byen.

 

Så måkeungene har blitt satt i den boksen og av en eller annen grunn blitt satt på trappa mi'. Jeg har aldri sett den pappesken før.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg tipper at hvis de settes ut uten tilsyn, vil de andre måkene gjøre kort prosess med "lausungene".

 

Det mest humane er kanskje bare å kverke de selv - og det er ikke så vanskelig.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Da kommer du til å få mye jobb med de tre måkene dine - det tror jeg at jeg kan love deg.

Hvis du ikke klarer det selv, har du kanskje noen andre du kjenner som kan hjelpe deg. Det er som sagt veldig enkelt, siden de er så små.

Lenke til kommentar

Merkelig at noen bare satt de på trappa di! Måkeunger går fritt rundt her i nabolaget om dagen. Mamma og pappa passer godt på og det er bare å løpe fort forbi dem før man blir angrepet. Det største problemet må vel bli å lære de å fly...

 

Hvordan går det? Ønsker deg lykke til! Hvis du finner ut at dette ikke går vil dyrlegen avlive de gratis for deg,

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei,det er snilt av deg å passe på måkeungene.Det er mye arbeid med dem,men du gjøre det riktig,du kunne ikke bare kaste de ut,helt ubeskytet,små vesener,må bare passe på dem godt,til måkeungene skal fly,da kan dem redde seg selv.Du er et omsorgsfyllt menneske,stå på. Jeg støtter deg .Vi har selv erfaring med det.Skriv gjerne og fortall om kor det går.Ha en fin sommer videre.Kos deg med dem,prøv å gå med dem til fjæra hver dag,da skal dem prøve å svømme og finne mat på egen hånd og vare litt selvstendig og lære om livet i natur,dem skal vel tilbake ditt.LYKKE TIL.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...