Gå til innhold

Bygge selv for første gang. Alt mulig maskin - Game/kontor/bilderedigering++ 12k max


Anbefalte innlegg

Noen småting :

 

XFX Psu'en og den tidligere Corsair TX psuen kan jeg ikke personlig anbefale pga dårlig erfaringer med disse , sånn sett så kan jeg kun anbefale feks Corsair AX serien siden disse er bygget av en annen fabrikk og har generelt litt bedre kvalitet enn feks HX og TX serien.

 

Når det gjelder Amd vs Intel cpu'en så vil man nok Intel sin cpu yte mest i 95% av programmene man kjører , noen få server og compute programmer yter noe bedre på Amd FX men om det er verdt det er en annen sak. Om man sitter på en eldre cpu som er kompatibelt med AM3+ hovedkort så bør man nesten tenke litt på om venter litt med å oppgradere til neste revisjon av FX kommer som vil yte ca 15% til 25% bedre i de områdene den slet. Den vil fortsatt ikke greie å ta ytelsetronen men det vil trolig gjøre cpu'en langt mer konkurransedyktig enn det den er nå.

 

Men sitter man på et gammelt AM / AM2 hovedkort og en veldig sliten cpu så er det ingen tvil at det å bytte over til Intel kan være lurt.

 

Corsair sine DDR3 1600Mhz LP minnebrikker bør man få til litt over 800kr for 16Gb.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

XFX Psu'en og den tidligere Corsair TX psuen kan jeg ikke personlig anbefale pga dårlig erfaringer med disse , sånn sett så kan jeg kun anbefale feks Corsair AX serien siden disse er bygget av en annen fabrikk og har generelt litt bedre kvalitet enn feks HX og TX serien.

 

At Corsair TX og XFX Core er samme PSUer er vel rett (de er Seasonic M12II). Men de er da fra samme fabrikk, Seasonic lager jo det meste av AX serien også. Det meste av HX serien derimot er CWT, som egentlig ikke er så verst de heller.

Lenke til kommentar

Er vel hovedsakelig CWT jeg personlig anbefaler å styre unna så om det stemmer at Seasonic står bak XFX Core og TX'en så kan jeg trekke det jeg sa tidligere.

Sånn generelt etter 2 døde HX og mange timers lesing på både corsair forumet, erfaringer hos amerikanske butikker osv så satt jeg igjen med en lunken magefølelse på at det var lett å være "uheldig" med 650 HX i det minste.

Prøver å skille litt mellom psu'ene , hadde inntrykket av at alt fra 4xx til 650 / 750 HX og TX var CWT.

Lenke til kommentar

Kunne du kommet med et konkret forslag til en alternativ cpu isåfall? :)

 

Takk for rådene hvertfall:D

 

For n'te gang. 3570k yter nok til deg og dine oppgaver. Blir dette for svakt, er eventuelt LGA2011 og en 3820 løsningen din, men da prater vi en helt annet prisklasse, og marginale forskjeller ift ditt bruk. Du kan sikte på dette neste gang du skal oppgradere? :)

Lenke til kommentar

Kunne du kommet med et konkret forslag til en alternativ cpu isåfall? :)

 

Takk for rådene hvertfall:D

 

Amd FX 8350 Vishera Q3 2012

Går fint på et Sabertooth 990FX hovedkort som du skrev om tidligere , har du en eldre Amd cpu som er kompatibelt med 990FX hovedkortet kan du jo vente med å oppgradere til du eventuelt punger ut for 8350. Dog ingen garanti om at det blir noen stor forskjell fra 8150 ytelsemessig (ta forventet økning på 5-25 med en stor bøtte salt) , det er i alle fall lovet forbedringer på flere svakheter som enkelttråded ytelse.

 

Ellers så hadde jeg hørt på Chillzone sitt svar over.

Lenke til kommentar

Kunne du kommet med et konkret forslag til en alternativ cpu isåfall? :)

 

Takk for rådene hvertfall:D

 

NZXT Hale 90 Serien er god for penga :)

 

 

Er vel hovedsakelig CWT jeg personlig anbefaler å styre unna så om det stemmer at Seasonic står bak XFX Core og TX'en så kan jeg trekke det jeg sa tidligere.

Sånn generelt etter 2 døde HX og mange timers lesing på både corsair forumet, erfaringer hos amerikanske butikker osv så satt jeg igjen med en lunken magefølelse på at det var lett å være "uheldig" med 650 HX i det minste.

Prøver å skille litt mellom psu'ene , hadde inntrykket av at alt fra 4xx til 650 / 750 HX og TX var CWT.

 

Corsair HX 650W er også Seasonic :p (men vet ikke hvilket platform, passer ingen steder hos seasonic bortsett fra M12II, men det er jo det TX 650W også er, men det koster jo det samme, så kanksje de er den samme, hmmm). Seasonic er nok ikke bare gullunge :p

Lenke til kommentar

Kunne du kommet med et konkret forslag til en alternativ cpu isåfall? :)

 

Takk for rådene hvertfall:D

 

Amd FX 8350 Vishera Q3 2012

Går fint på et Sabertooth 990FX hovedkort som du skrev om tidligere , har du en eldre Amd cpu som er kompatibelt med 990FX hovedkortet kan du jo vente med å oppgradere til du eventuelt punger ut for 8350. Dog ingen garanti om at det blir noen stor forskjell fra 8150 ytelsemessig (ta forventet økning på 5-25 med en stor bøtte salt) , det er i alle fall lovet forbedringer på flere svakheter som enkelttråded ytelse.

 

Ellers så hadde jeg hørt på Chillzone sitt svar over.

 

Tom's hardware har jo fått en liten smakebit av Piledriver kjernen: http://www.tomshardware.com/reviews/a10-5800k-a8-5600k-a6-5400k,3224-2.html

Lenke til kommentar

Okei. Da!.. Har jeg bytta ut PSUen, og dette er oppsettet jeg har nå:

handleliste%20final.PNG

Ehm.. Er rett før jeg bestiller, så om noen kan gå over veldig fort(men nøye) å se om alle komponentene passer sammen osv. Og om det er noe mer å sette fingeren på. Tror det skal være bra nå, etter veldig mye om og men^^

Lenke til kommentar

Trener ikke gå for en så dyr DVD brenner du får en som gjør akkurat det samme til halve prisen.

 

Du kan også droppe nettverkskortet og gå for et Asus P8Z77-V Pro, da får du innebygget trådløst, så slipper du å bruke PCIe plass på det. Du får også med en veldig god digital viftestyring som heter FanXpert 2 (ligger i Asus AI Suite programmet).

 

Disse minnebrikkene virker like godt: http://www.dustinhome.no/product/5010618982/corsair-16gb-ddr3-vengeance-lp-pc3-12800-1600mhz-cl9-4x4gb/#intcmp=searchProvider_dacsa

Endret av Olestokk
Lenke til kommentar

Synd at jeg er litt sent ute med råd til deg, du skulle heller ha valgt denne PSU'en --&--#62;https://www.ps.no/ArtDtl.aspx?i=178127&model=&salg=

 

og seagate disken skulle du absolutt ha byttet ut med en Hitachi 2TB eller 4TB

 

Det er guider her inne som tar for seg alle de forskjellige komponentene i pc'en.

 

Kopiert ifra en av guidene:

 

PSU er nok den mest undervurderte delen i en PC, selv om det er den mest overklokkede komponenten du har i systemet ditt.. Når du skal kjøpe PSU er det viktig å tenke kvalitet! Styr unna ukjente og lite anerkjente merker. En god strømforsyning kan vare i 5-7 år. En god ide er å overdimensjonere PSU, slik at den ikke blir belastet med mer en 70% av den totale effekten. Grunnen er at dette øker levetiden betraktelig, samt at PSU er mye mer stabil ved under 70% last

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Eller sagt med andre ord, PSU er en komponent som ikke skal belastes med mere enn 70% av påstemplet effekt, for at denne skal vare

Endret av hotjo
Lenke til kommentar

Det er riktig at man ikke bør dra mer enn 70 % effekt ut av en strømforsyning, men det oppsetter kommer til å dra 4-500 W fra strømforsyningen. 750 W er da mer enn nok (70 % av 750 W er 525 W). Strømforsyningen er stor nok. Selv på en 650 Watts strømforsyning hadde det bare vært minimal forskjell i levetid, i verste fall.

Lenke til kommentar

Synd at jeg er litt sent ute med råd til deg, du skulle heller ha valgt denne PSU'en --&--#62;https://www.ps.no/ArtDtl.aspx?i=178127&model=&salg=

 

og seagate disken skulle du absolutt ha byttet ut med en Hitachi 2TB eller 4TB

 

Det er guider her inne som tar for seg alle de forskjellige komponentene i pc'en.

 

Kopiert ifra en av guidene:

 

PSU er nok den mest undervurderte delen i en PC, selv om det er den mest overklokkede komponenten du har i systemet ditt.. Når du skal kjøpe PSU er det viktig å tenke kvalitet! Styr unna ukjente og lite anerkjente merker. En god strømforsyning kan vare i 5-7 år. En god ide er å overdimensjonere PSU, slik at den ikke blir belastet med mer en 70% av den totale effekten. Grunnen er at dette øker levetiden betraktelig, samt at PSU er mye mer stabil ved under 70% last

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Eller sagt med andre ord, PSU er en komponent som ikke skal belastes med mere enn 70% av påstemplet effekt, for at denne skal vare

 

Den han kjøpte er mye mer enn stor nok(anntal w) og er av mye bedre kvalitet en den du linka til...

Endret av noctua_nh-d14
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...