Gå til innhold

Morgen cardio


Anbefalte innlegg

Hei! Er en gutt på 18år og trener styrke 3 ganger i uken med høy intensitet og 2 ganger i uken med utholdenhet (jogger 30-45min). Har en vekt på 65kg og 188cm høy.

 

Nå har jeg fått sommerferie og har bestemt meg for å gå opp i vekt å få mer muskelmasse samtidig som jeg ikke vil få mer fett på kroppen når jeg går opp i vekt, lurer derfor på om det kan være lurt å stå opp 2 ganger i uken tidlig og ta en rolig morgen cardio i 30-45min? Vil ikke jeg forbrenne fettet jeg har på kroppen da?

 

Etter mine tanker så hørres dette bra ut for å ikke å gå opp så mye i fettprosent, men er det noen som har noen andre tips å komme med for å ikke gå opp så mye i fettprosent? Siden jeg vil prøve å få mer markerte muskler og vil dermed holde fettprosenten lav og muskelmassen vokse.

 

Har verdt litt større før så er redd for at jeg skal legge på meg mer fett enn muskler å dermed ikke få synlige og markerte muskler.

 

Setter stor pris på svar :D!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres ut som du har en skummelt lav fettprosent fra før. Har sett slike karer før, og hva du mener om det får jo være opp til deg: http://www.ronaldo7.net/news/archive/cristiano-ronaldo-370-neymar-skinny-body-muscles.jpg

 

Hvis du vil legge på deg, må du bero deg på å legge på deg både muskler og fett. Du blir aldri stor hvis du skal frykte fett. Fett er en naturlig del av kroppen, så lenge du holder den i sjakk, og ikke går over stokk og stein for å unngå den.

Lenke til kommentar

Høres ut som du har en skummelt lav fettprosent fra før. Har sett slike karer før, og hva du mener om det får jo være opp til deg: http://www.ronaldo7....ody-muscles.jpg

 

Hvis du vil legge på deg, må du bero deg på å legge på deg både muskler og fett. Du blir aldri stor hvis du skal frykte fett. Fett er en naturlig del av kroppen, så lenge du holder den i sjakk, og ikke går over stokk og stein for å unngå den.

Hahaha, kan si jeg er nokså lik han ja, men har litt skinn på magen etter vektnedgangen som du kanskje husker fra før som jeg skrev om. Håper på magen min kommer til å se annerledes hvis jeg får litt fett på kroppen og slipper det skinnet på nedre del av magen som bare er der.

 

Grunnen til jeg er ''redd'' fett er fordi jeg er redd for å bli missfornøyd me resultatet dersom jeg får mer fett på kroppen eller bare ikke er fornøyd me hvordan kroppen ser ut.

 

Så jeg burde heller spise frokost før jeg går ut og springer eller anbefaler dere meg og jogge på tom mage? :)

 

Takk for svar Goatclaw og Aleks855 :D!

Lenke til kommentar

Jeg vil anbefale deg og bruke tiden du ville brukt på carioden til å lage mat og spise. De to joggeturene du allerede har er etter min mening plenty for forbrenningen.

 

Forsetter du å være redd for fett vil du fortsette å være skinny med mindre du har stålkontroll på kostholdhet, og greier å opprettholde det over laaang tid.

Lenke til kommentar

Jeg vil anbefale deg og bruke tiden du ville brukt på carioden til å lage mat og spise. De to joggeturene du allerede har er etter min mening plenty for forbrenningen.

 

Forsetter du å være redd for fett vil du fortsette å være skinny med mindre du har stålkontroll på kostholdhet, og greier å opprettholde det over laaang tid.

Jeg hadde tenkt å erstatte disse 2 joggeturene med 2 rolige joggeturer siden jeg har ferie og kan dermed stå tidlig opp uten stress. Men du mener at jeg burde heller beholde de som jeg hadde før? :)

 

Ja jeg må nok bare lære meg at det er naturlig å ha litt fett på kroppen og ikke vær redd for å gå opp i vekt. Når for tiden prøver jeg å ligge over det jeg forbrenner, har funnet ut at jeg trenger ca. 2200-2400kcal på 1 dag så ligger enten akkurat på det eller litt over og håper det går fint, spiser minimalt snop.

Lenke til kommentar

Det kan jo være lurt å huske at det går an å gå opp i både muskler og fett samtidig, og når du har funnet en størrelse du begynner å like, så kan du forbrenne fettet for å finne de markerte musklene. Dette er en veldig fin måte å gjøre det på, som lar deg finjustere ved å se hvor grensene går. Og siden du er typen som tydeligvis liker å jogge, så er ikke dette noe problem å få til. Jeg vil si dette er den mest effektive veien til å bygge størrelse.

Lenke til kommentar

Det kan jo være lurt å huske at det går an å gå opp i både muskler og fett samtidig, og når du har funnet en størrelse du begynner å like, så kan du forbrenne fettet for å finne de markerte musklene. Dette er en veldig fin måte å gjøre det på, som lar deg finjustere ved å se hvor grensene går. Og siden du er typen som tydeligvis liker å jogge, så er ikke dette noe problem å få til. Jeg vil si dette er den mest effektive veien til å bygge størrelse.

Har hatt det travelt så har ikke fått tid til å svare før nå. Dette hørtes nokså smart ut, hvertfall noe som kunne passet for meg.

Endret av stefskje
Lenke til kommentar

Det kan jo være lurt å huske at det går an å gå opp i både muskler og fett samtidig, og når du har funnet en størrelse du begynner å like, så kan du forbrenne fettet for å finne de markerte musklene. Dette er en veldig fin måte å gjøre det på, som lar deg finjustere ved å se hvor grensene går. Og siden du er typen som tydeligvis liker å jogge, så er ikke dette noe problem å få til. Jeg vil si dette er den mest effektive veien til å bygge størrelse.

men tror du/dere at hvis jeg får tak i protein shake så vil jeg gå opp i vekt hvis jeg tar en hver dag? Siden jeg ikke får i meg nok proteiner på 1 dag? Blander med vann og ikke melk for da blir det mindre fett og siden melk inneholder litt sukker.

Lenke til kommentar

Hvis du vil gå opp i vekt med muskler, så er det en liten tommelfinger-regel at mengden protein man bør ha i seg hver dag er det dobbelte av vekta di, men i gram. Så hvis du veier 65kg, så er 130g protein om dagen en god pekepinn. Dette skal jeg dog ikke siteres på, da det er noe jeg bare har hørt. Selv veier jeg 75kg og inntar ca. 110-120g protein om dagen, og er fornøyd med det.

 

Sukkeret i melk skal du ikke la deg skremme av. Melk er rikt på kalsium som er bra for å få beina i kroppen til å bygges opp også. Det er mye mer positivt i melk enn det er negativt, og dessuten er små mengder sukker helt ufarlig.

 

http://www.xn--nringsinnhold-3fb.no/lettmelk-15.html

Melk er bra!

 

Man må være realistisk. Kroppen din trenger både fett, sukker, salt og alt slikt, men i moderate mengder. Man skal ikke være så nazi på det at man unngår det fullstendig. Det er sånt man blir helt gal av hvis man skal være så streng. Og dessuten er det ikke sunt å fullstendig unngå visse næringsdeler.

 

Jeg drikker omtrent en liter melk om dagen. Jeg tar proteinshake sammen med melk. En scoop på hviledager og to scoops på treningsdager. Dette for å holde meg over 100g protein om dagen.

 

Husk at proteinshake er et tilskudd til kostholdet, og ikke en erstatning for måltider. Man tar det fordi kostholdet ofte ikke inneholder så mye protein man gjerne vil ha når man trener. Det er viktig at man husker å ha et godt og variert kosthold uansett hva. Det er nok den største leksa.

 

Sjekk den videoen her: http://www.youtube.com/watch?v=a3D7pAlPQB4

 

Han i videoen er også ectomorph; det vil si en person med veldig høy metabolisme som gjør at man gjerne er veldig slank i ung alder. Som du ser så har han oppnådd veldig gode resultater til tross for dette, så om du trenger en rollemodell, så er nok han et godt valg. Merk at du trenger ikke å ville bli bodybuilder for å følge hans råd. Tipsene han gir er veldig rettet mot alle som rett og slett vil legge på seg muskelmasse. ;)

Lenke til kommentar

Dropp morgencardioen og joggingen, spis mer og kjør 2-3 HIIT økter i uka isteden. Med økt oksygenopptak vil du øke metabolismen mye mer enn med rolig cardio. Ligg på 2-2.5g protein/kg/dag og 3-5g carbs/kg/dag. Fett bør du ligge på rundt 1g/kg/dag. Du kan også kjøre 15-20min rask gange i bakke rett etter styrkeøktene. Ligg på 5g carbs på treningsdager og 3g på hviledager.

Lenke til kommentar

Hei! Er en gutt på 18år og trener styrke 3 ganger i uken med høy intensitet og 2 ganger i uken med utholdenhet (jogger 30-45min). Har en vekt på 65kg og 188cm høy.

 

Nå har jeg fått sommerferie og har bestemt meg for å gå opp i vekt å få mer muskelmasse samtidig som jeg ikke vil få mer fett på kroppen når jeg går opp i vekt, lurer derfor på om det kan være lurt å stå opp 2 ganger i uken tidlig og ta en rolig morgen cardio i 30-45min? Vil ikke jeg forbrenne fettet jeg har på kroppen da?

 

Etter mine tanker så hørres dette bra ut for å ikke å gå opp så mye i fettprosent, men er det noen som har noen andre tips å komme med for å ikke gå opp så mye i fettprosent? Siden jeg vil prøve å få mer markerte muskler og vil dermed holde fettprosenten lav og muskelmassen vokse.

 

Har verdt litt større før så er redd for at jeg skal legge på meg mer fett enn muskler å dermed ikke få synlige og markerte muskler.

 

Setter stor pris på svar :D!

 

For det første har det ingenting å si når på døgnet du trener kardio. Du forbrenner samme kalorimengden av å kjøre kardio om morgenen som til alle andre døgnets tider.

 

For det andre, om du vil opp i vekt kan du like gjerne droppe kardiotreningen. Da er det kalorioverskudd og styrketrening som gjelder. Kardiotrening vil bare ødelegge dette med mindre du kompanserer ved å spise veldig mye. Du vil ikke kunne fjerne fett og bygge muskler samtidig. Det er derfor de med mye muskler og lav fettprosent kjører vektøkning om vinteren og fettforbrenning kombinert med styrketrening før sommeren nærmer seg.

Lenke til kommentar

Hei! Er en gutt på 18år og trener styrke 3 ganger i uken med høy intensitet og 2 ganger i uken med utholdenhet (jogger 30-45min). Har en vekt på 65kg og 188cm høy.

 

Nå har jeg fått sommerferie og har bestemt meg for å gå opp i vekt å få mer muskelmasse samtidig som jeg ikke vil få mer fett på kroppen når jeg går opp i vekt, lurer derfor på om det kan være lurt å stå opp 2 ganger i uken tidlig og ta en rolig morgen cardio i 30-45min? Vil ikke jeg forbrenne fettet jeg har på kroppen da?

 

Etter mine tanker så hørres dette bra ut for å ikke å gå opp så mye i fettprosent, men er det noen som har noen andre tips å komme med for å ikke gå opp så mye i fettprosent? Siden jeg vil prøve å få mer markerte muskler og vil dermed holde fettprosenten lav og muskelmassen vokse.

 

Har verdt litt større før så er redd for at jeg skal legge på meg mer fett enn muskler å dermed ikke få synlige og markerte muskler.

 

Setter stor pris på svar :D!

 

For det første har det ingenting å si når på døgnet du trener kardio. Du forbrenner samme kalorimengden av å kjøre kardio om morgenen som til alle andre døgnets tider.

 

For det andre, om du vil opp i vekt kan du like gjerne droppe kardiotreningen. Da er det kalorioverskudd og styrketrening som gjelder. Kardiotrening vil bare ødelegge dette med mindre du kompanserer ved å spise veldig mye. Du vil ikke kunne fjerne fett og bygge muskler samtidig. Det er derfor de med mye muskler og lav fettprosent kjører vektøkning om vinteren og fettforbrenning kombinert med styrketrening før sommeren nærmer seg.

 

Nå nei ikke helt sant. Det er mulig å bygge muskler og brenne fett samtidig, men det krever veldig strikt kosthold og rett balanse mellom styrke og kardiotrening. Fordelen er at man vil ikke legge på seg like mye fett som med bulk. Ulempen er at det tar mye lengre tid. For OP sin del som vil bygge muskler raskest mulig i løpet av sommeren vil mer en bulk diet være bedre.

 

Og det å kjøre kardio på morgenen har større effekt på metabolismen enn et annet tidspunkt på dagen. Grunnen er at metabolismen er treg etter man har sovet og man vil få i gang denne ved å kjøre kardiotrening. For OPs del bør han heller fokusere mer på å spise og trene styrke + et par økter HIIT som jeg skrev i min andre post. Hvis du ikke tror meg kan jeg finne frem et par studier.

Lenke til kommentar

Hei! Er en gutt på 18år og trener styrke 3 ganger i uken med høy intensitet og 2 ganger i uken med utholdenhet (jogger 30-45min). Har en vekt på 65kg og 188cm høy.

 

Nå har jeg fått sommerferie og har bestemt meg for å gå opp i vekt å få mer muskelmasse samtidig som jeg ikke vil få mer fett på kroppen når jeg går opp i vekt, lurer derfor på om det kan være lurt å stå opp 2 ganger i uken tidlig og ta en rolig morgen cardio i 30-45min? Vil ikke jeg forbrenne fettet jeg har på kroppen da?

 

Etter mine tanker så hørres dette bra ut for å ikke å gå opp så mye i fettprosent, men er det noen som har noen andre tips å komme med for å ikke gå opp så mye i fettprosent? Siden jeg vil prøve å få mer markerte muskler og vil dermed holde fettprosenten lav og muskelmassen vokse.

 

Har verdt litt større før så er redd for at jeg skal legge på meg mer fett enn muskler å dermed ikke få synlige og markerte muskler.

 

Setter stor pris på svar :D!

 

For det første har det ingenting å si når på døgnet du trener kardio. Du forbrenner samme kalorimengden av å kjøre kardio om morgenen som til alle andre døgnets tider.

 

For det andre, om du vil opp i vekt kan du like gjerne droppe kardiotreningen. Da er det kalorioverskudd og styrketrening som gjelder. Kardiotrening vil bare ødelegge dette med mindre du kompanserer ved å spise veldig mye. Du vil ikke kunne fjerne fett og bygge muskler samtidig. Det er derfor de med mye muskler og lav fettprosent kjører vektøkning om vinteren og fettforbrenning kombinert med styrketrening før sommeren nærmer seg.

 

Nå nei ikke helt sant. Det er mulig å bygge muskler og brenne fett samtidig, men det krever veldig strikt kosthold og rett balanse mellom styrke og kardiotrening. Fordelen er at man vil ikke legge på seg like mye fett som med bulk. Ulempen er at det tar mye lengre tid. For OP sin del som vil bygge muskler raskest mulig i løpet av sommeren vil mer en bulk diet være bedre.

 

Og det å kjøre kardio på morgenen har større effekt på metabolismen enn et annet tidspunkt på dagen. Grunnen er at metabolismen er treg etter man har sovet og man vil få i gang denne ved å kjøre kardiotrening. For OPs del bør han heller fokusere mer på å spise og trene styrke + et par økter HIIT som jeg skrev i min andre post. Hvis du ikke tror meg kan jeg finne frem et par studier.

 

Mye mulig. Dette er diskutert frem og tilbake av alle. De som utviklet det populære treningsprogrammet RYP mener det er umulig. Jeg har litt tro på at dette vil være mulig for en helt fersk person innen styrketrening, men at det vil være langt mer effektivt å splitte opp styrke og kardio.

Lenke til kommentar

Når det gjelder styrkedelen i RYP er jeg litt uenig i oppsettet. 48t restitusjonstid på høyrep fasene er for lite i forhold til fysiologiforskningen som sier at man bør ha 72t restitusjon på hypertrofitrening. Nå er RYP og andre HST baserte program satt opp med høyere frekvens og heller mindre volum. Det fungerer nok bra for nybegynnere, men etter som man blir mer dreven når det gjelder styrketrening vil det nok være mer gunstig å splitte opp muskelgruppene å ha 72t eller mer hvile. Kondisjonsforslaget i RYP er bra hvertfall, det er flere studier som viser at HIIT(4x4 eller lignende) 3 dager i uka har størst effekt på oksygenopptaket og metabolismen/forbrenninga.

Lenke til kommentar

Jeg tror kanskje det refereres til bieffektene ved styrketrening. Hvis man er en generelt muskel-stor person, så jobber metabolismen litt på overtid som resultat av dette, og vil bruke mer energi på å holde kroppen vedlike. Dette resulterer i en større fettforbrenning jevnt over hele dagen.

 

Det er jo derfor det anbefales å trene hele kjernemuskulaturen når det kommer diltebasser og vil ha sixpack-program. Å jobbe hele kjernen medfører generelt større muskulatur, og som nevnt så vil dette sparke opp gira på metabolismen.

 

Jeg er også enig i det som nevnes om HIIT. Jeg har ikke de vitenskapelige studiene (og eleNef, siden du nevner studiene burde du kanskje også linke disse), men jeg har selv prøvd både HIIT og langkjøring, og må si HIIT fungerte bedre, for min egen del. Men som sagt, jeg kan ikke håndheve dette med dokumentasjon.

Lenke til kommentar

Hehehe, datt litt ut nå. Det virker som dere har litt bedre peiling enn det jeg har, men godt det skaper diskusjon. Kommer til å sjekke alle linkene dere har delt og alt dere skriver kommer godt til nytte.

 

Tusen takk for mange kreative svar, god helg!! :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...