Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Avvikling av fremmedspråk


Anbefalte innlegg

http://www.udir.no/V...som-privatist1/

 

Hva betyr endringen for deg som planlegger å ta eksamen i afrikaans, akan (twi), bengali, bulgarsk, hindi, indonesisk, islandsk, khmer, kinyarwanda, kroatisk, kurdisk (kurmandji), kurdisk (kurmandji-badini), litauisk, luganda, nepali, nygresk, rumensk, serbisk, singalesisk, swahili, thai, ungarsk, wollof, yoruba eller zulu?

Siste mulighet for å ta eksamen i disse fagene vil være høsten 2012.

Eksamensform er som tidligere bare skriftlig.

 

Bare meg som synes dette er latterlig? Her finner du også "begrunnelsen": http://www.udir.no/V...or-privatister/

 

Hva skal jeg gjøre nå? Jeg hadde planlagt å ta eksamen i et av språkene som avvikles høsten 2012. Jeg vet ikke om jeg er i stand til å lære meg språket noenlunde iløpet av sommerferien. Disse språkene avvikles fordi det ikke finnes "et tilstrekkelig fagmiljø" rundt dem. Jeg synes det høres idiotisk ut. Hvis man ønsker å lære seg et språk så må jo det være mulig?

 

Så nå ender jeg opp med et gørrkjedelig språk som jeg har ingen motivasjon til å lære. Noen som har innspill å komme med?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

At det ikke er et tilstrekkelig fagmiljø er jo en god grunn. Mangel på fagmiljø betyr at det er vanskelig å utforme eksamen og opplæring på en måte som viser at du har lært det du skal. Noen må jo også vurdere besvarelser og den som vurderer skal ha tilstrekkelig kunnskap. Det nytter ikke å bare ha en som snakker ungarsk til å vurdere en skriftlig eksamen, det må være en som har inngående kjennskap til språket, inklusiv normer, grammatikk og rettskrivingsregler. Så for å rette en slik besvarelse må de få tak i en som har formell utdanning på høyere nivå, og de må også kvalitetssikre denne personens utdannelse.

 

Hvis du virkelig ønsker å lære deg et av disse språkene er det jo bare å stå på, det er jo ingen som sier at alt må læres og testes i statlig regi.

Lenke til kommentar

Jada, det er bare å stå på og lære ett av språkene, men poenget her er kanskje at han har lyst på et vitnemål med en noenlunde god karakter i fremmedspråket.

Riktig det. Jeg må ha bestått eksamen i fremmedspråk.

 

Det er vel en selvfølge at personen som retter kan språket. Det er også verdt å nevne at språkene kun avvikles for privatister, men ikke for elever som følger vanlig skolegang. Synes dere ikke det er litt merkelig?

Endret av Okeho
Lenke til kommentar

Jada, det er bare å stå på og lære ett av språkene, men poenget her er kanskje at han har lyst på et vitnemål med en noenlunde god karakter i fremmedspråket.

Riktig det. Jeg må ha bestått eksamen i fremmedspråk.

 

Det er vel en selvfølge at personen som retter kan språket. Det er også verdt å nevne at språkene kun avvikles for privatister, men ikke for elever som følger vanlig skolegang. Synes dere ikke det er litt merkelig?

 

Merkelig er det vel ikke. Privatskoler koster mer, så det kan være at en lærer som underviser dette språket foretrekker å jobbe ved en skole som betaler bedre. Det er ikke nødvendigvis noen som bestemmer at denne læreren må jobbe i offentlig sektor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...