Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Juss-spørsmål til ap.no-artikkel om sultestreiker


frankhaugen

Anbefalte innlegg

Dagbladets artikkel om en palestinsk mor som sultestreiker seg til døde: http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Ma-godta-at-smabarnsmor-sulter-seg-til-dode-6853279.html#.T-B5U7Unyig

 

 

 

 

Spørsmål:

1. Er det ikke ulovlig å begå selvmord?

2. Er det ikke irasjonelt nok for en frisk og ung person å ønske å dø til at man er juridisk "utilregnelig"?

3. Hvis sultestreiking ikke er selvmord, hvorfor ikke?

 

 

 

(jeg innrømmer at jeg kan ha plassert denne tråde en noe upassende sted, men alternative var Helse-tråden og det var ikke helt rigtig det heller)

 

-frank

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva skjer om noen skulle finne på å redde henne? Kan man bli straffet for å redde en persons liv?

 

Tvangsfôring er i praksis legemsfornærmelse...

 

Hvis helsepersonell griper inn vil det vel kunne opprettes en tilsynssak, men jeg aner ikke om det ville blitt gjort i praksis.

 

Ut fra det jeg har sett fra HPN-praksis har ikke de tatt stilling til noen lignende sak.

Lenke til kommentar

Pasientrettighetsloven:

§ 4-9. Pasientens rett til å nekte helsehjelp i særlige situasjoner

Pasienten har på grunn av alvorlig overbevisning rett til å nekte å motta blod eller blodprodukter eller til å nekte å avbryte en pågående sultestreik.

En døende pasient har rett til å motsette seg livsforlengende behandling. Er en døende pasient ute av stand til å formidle et behandlingsønske, skal helsepersonellet unnlate å gi helsehjelp dersom pasientens nærmeste pårørende tilkjennegir tilsvarende ønsker, og helsepersonellet etter en selvstendig vurdering finner at dette også er pasientens ønske og at ønsket åpenbart bør respekteres.

Helsepersonell må forsikre seg om at pasient som nevnt i første og annet ledd er myndig, og at vedkommende er gitt tilfredsstillende informasjon og har forstått konsekvensene for egen helse ved behandlingsnektelsen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...