Gå til innhold

Test: EK-KIT H3O 240 HFX


Anbefalte innlegg

Det er marginal forskjell mot Corsair sine sett som forøvrig blir slått av Noctua NH-D14 (litt usikker på H100, men de andre vannkjølingssett fra Corsair blir slått på de fleste punkter). Jeg er egentlig ikke så veldig imponert over H100 heller med tanke på ytelse.

 

Kan vannkjøling virkelig ha så stor fordel fremfor luftkjøling? NH-D14 koster ikke mer enn 600 NOK, mens dette settet koster 2100 NOK! Jeg har ingenting imot å bruke litt ekstra penger på vannkjøling, men synes kjøleytelsen burde vært bedre. Corsair sine vannkjølingssett bråker også mer enn Noctua-kjøleren. EK-settet er omtrent på linje med Noctua, ut ifra grafene.

 

Og når det ofte er mer støy fra vannkjøling enn gode luftkjølere så er det noe feil.

 

 

EDIT: Vil se testresultater fra en overklokket rigg! Meningsløst å teste high-end kjøleprodukter uten å klokke systemet maksimalt.

 

Innlegget mitt kan kritiseres for å ikke ta høyde for resutater etter overklokking.

Endret av Stian Aarskaug
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva man skal med det vet ikke jeg, mine foldingrigger 2600K og 2700K på 4,6 hadde 100% load i hundrevis av dager i strekk med temp på 50C

D14 kjøler mine 6core xeon 5660 på 4.0 også på 50C

 

Helt siden 1971 med sine 10 µm som deretter ble til 3 µm ,1.5 µm ,1 µm,800 nm ,600 nm ,350 nm ,250 nm ,180 nm ,130 nm , 90 nm, 65 nm , 45 nm, 32 nm, 22 nm så trenger man neppe snart vannkjøling.

Noe kommer til å begrense klokkingen før varmen dreper cpu.

Lenke til kommentar

 

Innlegget mitt kan kritiseres for å ikke ta høyde for resutater etter overklokking.

 

Artikkelen kan kritiseres for ikke å ha med overklokkederesultater for å se forskjellen et vannkjølingssett til over 2000, og en luftkjøler som er langt billigere.

 

Blir litt som å teste dyre racingdekk på vanlig bykjøing og stemple anbafeles på de ...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er enig med andre her om at denne testen er mangelfull, siden det kun er testet på stock med 2600K (<95W). Om de hadde klokket til 5.0 - 5.2 så hadde det vært en annen sak.

Selv gikk jeg nylig for 3930K med en H100 (NH-D14 tok for mye plass synes jeg). H100 med 2 Noctua vifter i push og en 200mm kabinettvifte i pull (HAF-X takvifte) gjør en grei jobb med et helt fint støynivå.

Med en kjapp/slapp overklokk til 4.2GHz @ 1.3V får jeg Δ (over romtemp) på ca 45C på de varmeste kjernene under IntelBurn Test, og det er 24/7 prime95 stabilt. Idle og lett bruk uten strømsparing ligger på Δ ca 15C. Under gaming treffer varmeste kjerner Δ ca 20-25C.

Jeg håper jeg klarer 4.5-4.6 til høsten med en større insats på overklokken. Jeg vil gjerne ha 4.5 24/7 prime stabilt.

Lenke til kommentar

Tull og tøys. Hadde dette tema vært et reelt problem så hadde utstyret vært standard fra produsent. Vannkjøling er for biler, ikke en simpel pc.

Du mener standard fra produsent Intel eller AMD? ;) Grunnen til at det ikke følger med er fordi det koster penger... Har du egentlig hatt erfaring med standardkjølerene fra f.eks. Intel? Det er søppel! Ingenting å ha på. Overklokking kan du glemme, og de plastikkpluggene er noe dritt.

 

En simpel PC er ikke bare en simpel PC, og det er ikke bare èn måte å bruke en PC på...

Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar

Hei, Jørgen!

 

God test, og fint å se for en vannkjølingsentusiast. Sitter selv på en Supreme HF Cu, med et kobberhus som er 100% forniklet. Fantastisk kvalitet, og god ytelse på EK's produkter, selv om de har vært mye i negativt søkelys de siste månedene.

 

Likevel, det er et par ting jeg savner i artikkelen din;

 

1) Temperaturer og ytelse kunne ha blitt skrevet mer om. Det jeg savner medst er en mer utfyllende test på hvor mye last kjøleløsningen takler (som et ferdigkit). En Sandy/Ivy-Bridge oveklokket produserer mye, mye mer varme enn en i5 eller i7 på stock speed. Det er her vannkjøling er i sitt ess med tanke på effektiviteten ovenfor en state-of-the-art luftkjøler, som NH-D14, Silver Arrow eller noen andre fysisk store luftløsninger på markedet. Eksempelvis, en 4,5 GHz overklokk med en full last på mem/cpu i Prime95 + RealTemp med postet screenshot på cooldown hadde vært interessant og nyttig å se vedsiden av deres egne grafer, på både luftkjølere og andre vannkjølingskit.

 

2) Også i forhold til støy og virkelige gode vifter hadde det vært gøy om dere så hva dette kitet virkelig var godt for, som å stappe på Scythe Gentle Typhoon AP15, eller Noiseblocker PK3 som nå de siste årene har blitt normen for de viftene som per dags dato blir ansett som de mest effektive og støysvake viftene for radiatorer, og likevel leverer mye ytelse og godt statisk trykk. EK's egne vifter er ikke annet enn en Yate Loon rebrand med standard brushless motor så langt jeg vet.

 

3) Montering av komponenter er det jeg savner aller mest i denne testen, da detaljerte bilder og beskrivelser av festemekanismer, kompresjonsnipler (som dere feilaktig har kalt hurtignipler), og annet. En som vurderer å begynne med vannkjøling ut i fra denne testen (... det kan jo skje ..?) må google seg rundt, selv om EK har veldig gode manualer og finne illustrative bilder fra andre tester eller menneskers arbeidslogger og erfaringer på den store verdensveven.

 

Eventuelle problemer og termer som dukker opp bør avbildes og forklares (f.eks, hva er en O-ring osv), slik at brukeren har en hands-up. Det hadde også vært fint med detaljerte bilder av demontert CPU blokk og vanntank, og alt ellers som kunne fikles på. Det er jo det som er fetest med vannkjøling - å fikle og prøve seg frem!

 

Til sist savner jeg litt historie - hvem og hva er EKWB. Ellers er alt som er med meget god og fornøyelig lesing! :)

 

Mvh Kim.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tror faktisk jeg er enig i hvert eneste ord du skriver her, EditeD! Alt det der burde vært med!

 

Når jeg leser tester fra utenlandske sider som er flere titalls sider lange er det trist å se at hardware.no skriver så kort. Artiklene og testene trenger mye mer innhold! Bedre med for mye enn for lite! Settes artiklene oversiktlig opp så er det heller ikke tungvint for late folk å lese alt. Hvis et avsnitt er uinteressant så hopper bare leseren over, hvis artikkelen tydelig forteller hva og hvor innholdet er.

 

Ikke spar på ordene hardware, det er mange igjen!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for tilbakemelding!

 

Jeg er også enig i det du sier, Stian. Anandtech, MartinsLiquidLab, Skenneelabs m.flere har veldig mye mer detaljert stoff i deres tester. Jeg tror HW.no har mye å lære av disse uavhengige testerne (spesielt Skinnee) om de skal hamle opp og få skikkelig fyldig stoff rundt vannkjøling. Selvfølgelig forventer jeg ikke at det er blåkopi av metodene deres, men en virkelig god testmetode å vise til hadde ikke vært å forakte i forhold til det som brukes nå.

 

Likevel har jeg tro på HW.no, sikker på at de hever seg til en eventuell neste gang! :)

 

Kim.

Endret av EditeD
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...