Gå til innhold

Hvordan sette opp en privat låneavtale


Teardrop

Anbefalte innlegg

Hei,

Dersom jeg skal låne et beløp ut til et familiemedlem hvordan setter jeg opp en avtale på det? Hva bør jeg ha med?

 

Beløpet.

Størrelse på avdrag.

Rente.

Forfallsdatoer.

Gebyr ved ikke betalt avdrag i tide?

 

Noen som har tips eller eksempler?

Endret av Teardrop
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Jeg skal ta opp et privat lån av faren min for å finansiere boligkjøp, så lurer på mye av det samme. Selve låneavtalen, eller kontrakten, finner du sikkert en mal på ved å google litt. Viktig å huske er at det er en minsterente låneopptakeren må betale for at lånet ikke skal betraktes som forskudd på arv - så sant lånebeløpet er "stort".

Endret av knipsolini
Lenke til kommentar

Først og fremst synes jeg det er lurt å sette opp en slik avtale, faren mellom familiemedlemmer og venner er at eventuelle uenigheter vil skade forholdet mye.

 

En ting jeg ville vurdert var et vitne, slik at dere har en nøytral part å forholde dere til dersom det skulle oppstå en uenighet.

 

Når det gjelder renten, så tror jeg jeg ville satt en fast rente og laget en fast nedbetalingsplan, dette gjør det ryddigere for begge å forholde seg til.

 

Alvorlighetsgraden dvs hvor formelt og rigid dette skal settes opp ville for meg henge selvsagt sammen med størrelsen på beløpet. Er det 10 000 du skal låne ut, så er det en ting, er det 200 000, så er det noe annet.

 

Har du tenkt på andre ting, som feks hvis han skulle bli betalingsudyktig, miste jobben eller ta på seg annen stor gjeld?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...