Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Problemer med nybygd pc!


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har nylig bygd en pc som kjører som bare det, bortsett fra noen problemer.

 

Nr 1: Når jeg skrur på pc'en så vil den ikke boote på første forsøk. Den starter opp med vifter og alt som er, men skrur seg av eller restarter seg selv før noe som helst skjer. Dette gjør den noen ganger før maskinen faktisk kommer på og windows kommer opp. Jeg aner ikke hva som er problemet til dette.

 

Nr 2: Random bluescreen. Et eksempel her er nå nylig hvor jeg fikk bluescreen under installering av Battlefield 3. Skjønner ikke hva det kan være. Har også fått bluescreen rundt 2 ganger tidligere de første ukene jeg har hatt pc'en.

Bluescreen info:

 

Problem signature:

Problem Event Name: BlueScreen

OS Version: 6.1.7601.2.1.0.256.48

Locale ID: 1044

Additional information about the problem:

BCCode: 50

BCP1: FFFFF88009D5D000

BCP2: 0000000000000001

BCP3: FFFFF80002ED8698

BCP4: 0000000000000000

OS Version: 6_1_7601

Service Pack: 1_0

Product: 256_1

Files that help describe the problem:

C:\Windows\Minidump\061612-21715-01.dmp

C:\Users\Baard\AppData\Local\Temp\WER-32011-0.sysdata.xml

Read our privacy statement online:

http://go.microsoft....88&clcid=0x0409

 

 

Stats på pc'en:

Prosessor:

Intel i5 3570K

 

Skjermkort:

Gigabyte GeForce GTX 670

 

RAM:

Corsair Vengeance DDR3 1600Mhz 16GB

 

Hovedkort:

ASUS P8Z68-V PRO/Gen3

 

Strømforsyning:

Corsair HX 650W PSU

 

HDD/SSD:

Seagate Barracuda 1TB (HDD)

OCZ SSD Agility 3 Series 2.5" 120GB

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

gå inn i bios og slå av alle kontrollere du ikke trenger, f.eks. Marvell og JMB. Har nesten samme hovedkort som du og fikk samme tull under oppstart. Googlet meg fram til at å slå av kontroller som ikke er i bruk kutter de ekstra oppstart syklusene. Det stemte med min pc. Har også en skjelden gang bluescreens uten at jeg forstår hvorfor. Sikkert datanissen som plager meg

Lenke til kommentar

Det kan virke som et problem med minnet. Ditt hovedkort har en MEM OK tast som står under teksten "DRAM LED MEM OK" opp i høyre hjørne på kortet. Hvis LED der lyser rødt lenge når du booter har minnet problemer, og da trykker du inn tasten og maskinen vil boote normalt. Det som mest sannsynlig skjer er at hovedkortet ikke kjenner igjen settingene som minnet skal, så du må inn i bios og sette disse manuelt. Når du har gjort dette vil maskinen boote normalt uten gjentakelser vil jeg bestemt mene.

 

Det kan også være lurt å legge inn oppdaterte driver(e) for hovedkortet hvis du ikke alt har gjort det.

Endret av -alias-
Lenke til kommentar
(...) så du må inn i bios og sette disse manuelt. Når du har gjort dette vil maskinen boote normalt uten gjentakelser vil jeg bestemt mene.

 

Det eneste jeg har gjort i BIOS med minnet er å sette det til riktig Mhz. Dette gjorde jeg dagen jeg fikk brikkene, så de kjører på 1600mhz. Er det noen andre innstillinger knyttet RAM'en jeg bør endre?

 

Bruker du OCZ SSD Agility 3 Series 2.5" 120GB som OS disk ?

Det gjør jeg ja. Kan det være et potensielt problem?

Lenke til kommentar
(...) så du må inn i bios og sette disse manuelt. Når du har gjort dette vil maskinen boote normalt uten gjentakelser vil jeg bestemt mene.

 

Det eneste jeg har gjort i BIOS med minnet er å sette det til riktig Mhz. Dette gjorde jeg dagen jeg fikk brikkene, så de kjører på 1600mhz. Er det noen andre innstillinger knyttet RAM'en jeg bør endre?

 

Bruker du OCZ SSD Agility 3 Series 2.5" 120GB som OS disk ?

Det gjør jeg ja. Kan det være et potensielt problem?

 

Har personlig dårlige erfaringer med den SSD'en som OS disk. Slik jeg har forstått det så komprimerer disken filer og dette byr på problemer når windows skal loade filene ved oppstart etc.

Lenke til kommentar

Hei!

 

1. Skyldes ASUS sin auto tuning / auto overklokking av systemet som helhet .

Hovedkortet (feature ASUS TurboV / TPU) prøver flere settinger frem til det finner noe det "tror/mener" skal være stabilt og

booter igjennom BIOS POST til OS/Win.

Det "virker for brukeren" som om hovedkortet "resetter" seg flere ganger ved oppstart.

 

2. Uten å være 100% sikker . Men tror det kan være reletert til featuren i pkt 1.

 

 

 

Min anbefaling er å slå av hele ASUS auto greiene og sette permanente bclk/pci-e freq på 100mhz (denne er også lett overklokket fra ASUS).

 

 

 

Hilsen) eier av to rigger med ASUS P8Z68 baserte hovedkort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Det eneste jeg har gjort i BIOS med minnet er å sette det til riktig Mhz. Dette gjorde jeg dagen jeg fikk brikkene, så de kjører på 1600mhz. Er det noen andre innstillinger knyttet RAM'en jeg bør endre?

 

Du må sette riktige timings for minnet, som for ditt minne er 9 - 9 - 9- 24 hvis det ikke står riktig ved Auto som du sikkert har det på. Dette gjør du også i bios. Jeg har samme kort og samme minne og måtte gjøre dette for å unngå disse kjedelige gjentakende oppstartene.

 

Har også samme SSD som er nevnt, men har ingen problemer med den.

Endret av -alias-
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...