Gå til innhold

[Q] Treg overføringshastighet til/fra server over hjemmenetverket?


Anbefalte innlegg

Hvorfor er overføringshastigheten til/fra serveren min over hjemmenetverket så treg? "Serveren" er en stasjonær PC med Win7 Pro som brukes til å lagre ting på, aka. den designerte serveren i husholdningen. Er det noe jeg kan gjøre for å forbedre dette?

 

Jeg har planer om å få tilgang til serveren på hjemmenetverket mitt (http://www.diskusjon...owtopic=1441956) når jeg er ute å reiser, så vil finne en løsning på dette så fort som mulig. Om du kan noe om dette (se link til tråden ovenfor), hadde det vært bra om du kunne assistert meg i den tråden også.

 

2m6wgif.jpg

 

Takker for svar,

- Requi

Endret av Requi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hvordan er nettverket ditt satt opp, hvor mange enheter er det tilkoblet og hva slags tilkobling er det på enhetene?

 

Serveren (1 stk.) er via en ethernet kabel, og et par laptoper (2 stk.) trådløst via WLAN. Vi har en 10MB/s fibernett tilkobling.

Lenke til kommentar

samt hvilken løsning er satt opp for fildeling/lagringen?

 

Serveren er en stasjonær PC som har installert Win7 Pro, og er dermed koblet rett på nettverket via det.

 

10p3hht.png

 

Jeg åpner da to explorer vinduer; et vindu til laptopen og et vindu fra serveren - copy/paste.

Endret av Requi
Lenke til kommentar

Jeg testet med ethernet kabel til laptopen i tillegg, og resultatet ble mye bedre da (Time remaining; 40 seconds):

 

6ql9ae.png

 

Kan noen hjelpe meg med å finne ut hvorfor det går så tregt når laptopen er koblet til WiFi, og hjelpe meg med en løsning? Jeg målte hastigheten opp til 8 MB/s download og 6 MB/s upload via Speedtest.net nettopp, med laptopen koblet trådløst (WIFI).

Endret av Requi
Lenke til kommentar

Hvordan klarer det å oppnå så lav fart? :nei:

post-97221-0-28656800-1339880796_thumb.png

 

Men for å være seriøs, følgende spiller inn på overføringshastigheten:

  • Nettverk - mellom tjener og klient
    • Er det kablet? I såfall, gigabit internt eller kun 100? Kanskje det er nede mot 10 internt?
    • Trådløstnett
      • B / G N type
      • 2,5GHz eller 5GHz nettverk

    [*]Diskaktivitet - både klient og server

    [*]Type harddisk - både tjener og klient

    • Er det 5200k RPM?
    • Er det 7500K RPM
    • Er det 10 000K RPM?
    • SAS?
    • SSD?

    [*]Kjøres det RAID på tjeneren?

Alt dette spiller inn på hvordan hastigheten kan være.

 

Jeg oppnår min hastighet fordi jeg både har raid på tjener + klient samt gigabit internt. Har også SSD disk på tjener som OS kjører på.

Lenke til kommentar

Jeg testet med ethernet kabel til laptopen i tillegg, og resultatet ble mye bedre da (Time remaining; 40 seconds):

 

6ql9ae.png

 

Kan noen hjelpe meg med å finne ut hvorfor det går så tregt når laptopen er koblet til WiFi, og hjelpe meg med en løsning? Jeg målte hastigheten opp til 8 MB/s download og 6 MB/s upload via Speedtest.net nettopp, med laptopen koblet trådløst (WIFI).

 

Hvis du målte 8Mbit download så er det ganske nøyaktig 1MBps. Og da er faktisk ikke det første resultatet ditt sånn veldig langt unna sannheten i reell hastighet. Hvis du målte 8MBps download fra Speedtest.net så betyr dette, 64Mbit eller høyere, linje ut mot Internett. Jeg er litt usikker på om du blander mellom Mbit og MB her.

 

På bildet hvor du bruker kabel, så har du 12,5MB, og dette tilsvarer nøyaktig 100Mbit (da vil jeg tro at router og eller nettverkskort i en eller begge endene er 100Mbit). Du burde kanskje prøve å bytte litt utstyr slik at du får brukt Gigabit (i alle fall med kabel). Det ville gitt deg teoretisk 125MBps overføring (reelt en plass rundt 100MBps).

Endret av SilentNET
Lenke til kommentar

Akkurat ja. Det er Mbit, ikke MB. Download hos deg på det bildet der er 1,4MBps. Trådløs hastighet fra filserver er 0,65MBps ca. Så da burde du vel ha noe mer å gå på (kan du kjøre en speedtest med pc'n din koplet med kabel?).

 

Hvis du tester overføring fra serveren din med en fil eller to nå (trådløst) - hva får du?

 

Har du muligheten til å sjekke signalstyrke og "hastighet" mellom din bærbare maskin og routeren (trådløst)?

 

Speedtest.net;

2012814681.png

 

Overføring mellom filserver og klient;

post-4613-0-62492200-1339883686_thumb.png

 

Dette er selvfølgelig kablet nettverk (cat6) fra en Synology NAS (Raid5) mot min stasjonære arbeidsmaskin med 4 SSD'er i Raid 0. Hos meg er det Gigabit nettverk som er flaskehalsen. Trådløst går på rundt 130Mbit (16-17MBps). Det er en gammel HP laptop med samme trådløskort som du har. Intel Wifilink 5100 AGN. Litt avhengig av routeren din så burde du derfor kunne få et ganske likt resultat.

Endret av SilentNET
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...