Gå til innhold

Somaliske pirater. Hva går pengene til?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg leste en artikkel på VG om to dansker som har blitt holdt fanget av somaliske pirater i 17 måneder. Piratene krever 50 millioner kroner, men skipsrederiet har "kun" tilbudt 37,3 millioner. Piratvirksomhet i Somalia har blitt ganske normalt med tiden, og i de aller fleste tilfellene får piratene løsesummen de ønsker.

 

Når jeg ser på videoer av disse piratene ser de ganske primitive ut. Dårlige klær, våpen etc. Det får meg til å undre. Hvis de tjener så sabla mange millioner, hvor i all verden blir det av pengene?

 

Ok, la oss si at det var meg som var pirat og hadde over en periode tjent inn 200 millioner kroner. Jeg ville først og fremst brukt de på å bedre omgivelsene til soldatene mine og meg selv i form av rent drikkevann og mat på bordet. Deretter ville jeg gått til inskaffelse av nye og bedre våpen, klær, sko osv..

 

Man ser ingenting av dette hos disse piratene. De lever i jungelen og flesker seg ikke akkurat i luksus. Kom med forslag. Tror dere bakmennene tar alt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Se der ja! Men ganske uenig i det hun som har skrevet raporten sier. Hun mener at militærmakt ikke er løsningen. Hvor vil hun fram til da? Tror ikke diplomatiske løsninger fungerer bra her.

 

Men når hun baserer rapporten på satelittbilder og strømforbruk er det ikke like troverdig for min del. Tror bare det er en liten del av pengene som går til folket isåfall. Mye går sikkert til narkotika ja..

Lenke til kommentar

Hei

 

Jeg leste en artikkel på VG om to dansker som har blitt holdt fanget av somaliske pirater i 17 måneder. Piratene krever 50 millioner kroner, men skipsrederiet har "kun" tilbudt 37,3 millioner. Piratvirksomhet i Somalia har blitt ganske normalt med tiden, og i de aller fleste tilfellene får piratene løsesummen de ønsker.

 

Når jeg ser på videoer av disse piratene ser de ganske primitive ut. Dårlige klær, våpen etc. Det får meg til å undre. Hvis de tjener så sabla mange millioner, hvor i all verden blir det av pengene?

 

Ok, la oss si at det var meg som var pirat og hadde over en periode tjent inn 200 millioner kroner. Jeg ville først og fremst brukt de på å bedre omgivelsene til soldatene mine og meg selv i form av rent drikkevann og mat på bordet. Deretter ville jeg gått til inskaffelse av nye og bedre våpen, klær, sko osv..

 

Man ser ingenting av dette hos disse piratene. De lever i jungelen og flesker seg ikke akkurat i luksus. Kom med forslag. Tror dere bakmennene tar alt?

 

Så du mener de skulle tatt meg seg Rolex, Gucci, Armani og gullbelagte AK-47 ombord i gummibåtene sine for å plyndre skip? Det er en unødvendig risiko. Poenget er at piratene gjør det bra akkurat sånn som det er. De trenger for øvrig ikke sofistikerte våpen for å true noen folk på et skip - en rusten gammel AK-47 holder.

Lenke til kommentar

Så du mener de skulle tatt meg seg Rolex, Gucci, Armani og gullbelagte AK-47 ombord i gummibåtene sine for å plyndre skip? Det er en unødvendig risiko. Poenget er at piratene gjør det bra akkurat sånn som det er. De trenger for øvrig ikke sofistikerte våpen for å true noen folk på et skip - en rusten gammel AK-47 holder.

Jeg tror de fleste pirater som tjener 50 millioner kroner pensjonerer seg. De piratene vi ser, er de piratene som ikke har tjent penger.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det varierar vad pengarna går till. En del går till islamistisk melis. En del investeras i gannländerna (industri, åkerier, jordbruk etc), en del investeras till och med i Somalia!

Att köpa lyxartiklar i somalia är nog en dålig idé eftersom risken att bli mördad och någon annan tar godset är relativt stor. Precis som andra organiserade brottslingar så investerar man i såväl olagliga som helt legla verksamheter. Överallt där man kan tjäna pengar.

 

Dom som kidnappade danskarna lär enligt media ha åkt fast, minns inte var. Kan ha varit Kenya.

Lenke til kommentar

Kanskje de har et pensjonsfond de sylter pengene i? "Piratfondet" hvor de velger investeringsobjekt ut i fra nøye gjennomtenkte etiske prinsipper, typ våpenfabrikker, miljøsyndere og regnskogbrennere.

 

Viktig å ikke bruke all velstanden på befolkningen, en rik pirat er ikke så eventyrlysten som en fattig pirat.

Endret av mofomofo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...