Gå til innhold

Kan man skille mellom islam og muslimer når muslimer følger sunnaet?


Anbefalte innlegg

Jeg er en taus leser og skjønner godt hva du mener Geir når du sier at den jevne muslim i vesten "evolverer" til et mer vestelig leve sett enn de som fx bor i iran. Det jeg derimot ikke skjønner er hvordan Ergod kan unngå å se det samme....

 

For OM en muslim i norge, ansatt som, la oss si, software utvikler i et firma, skulle praktisere disse strenge reglene og påbudene de sikkert blir pålagt, ville det ikke ganske fort skjære seg med firmaet og resten av befolkningen i landet da? Jeg mener, be fem ganger om dagen også videre...

 

Det Geir (TWFA - Tom Waits for Alice) vil frem til er rett og slett at disse mulimene også mer og mer går vekk fra den strenge praksisen og tilegner seg både kultur og levesett nærmere det vi finner i div vestelige land. Altså en utvikling som går vekk fra den strenge praksisen men finner i en del rettninger, som kanskje på flere steder ikke er forenelig med vestelig kultur.

 

Vet ikke om det ble forståelig jeg.... :)

 

Den anti-islamske holdningen du gir uttrykk vil du neppe få mange norske muslimer til å vedkjenne seg offentlig. De muslimer som åpent bryter med de islamske tradisjonenene blir utfryst, trakassert og truet.

 

Faktum er at muslimer praktiserer sharia i sine privatliv. Dette er hellige og uforanderlige lover som de er pliktige til å underkaste seg.

 

Hypotesen om at muslimer i Vesten bryter med sin islamske røtter er ikke fundert i virkeligheten. Noen vil naturligvis innta en anti-islamsk holdning, men en like store andel vil søke til islam og legge sitt nye hjemland for hat.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147

 

 

Faktum er at muslimer praktiserer sharia i sine privatliv. Dette er hellige og uforanderlige lover som de er pliktige til å underkaste seg.

 

Hypotesen om at muslimer i Vesten bryter med sin islamske røtter er ikke fundert i virkeligheten. Noen vil naturligvis innta en anti-islamsk holdning, men en like store andel vil søke til islam og legge sitt nye hjemland for hat.

 

Jeg vet ikke om du har vært borti denne forskningen.

 

Hansen ser derfor lys i tunnelen.

Når eliten bestemmer seg for å gjøre noe med det uformelle kastesystemet, er det håp. Jeg tror også økt kunnskap om islam vil føre til mer sekularisering. Større kunnskap vil få folk til å skjønne at de kan bruke islam som et rammeverk for et bedre samfunn, for utjevning av sosial ulikhet. De vil se at de ikke trenger å gjemme seg bak sharia.
Lenke til kommentar

Når eliten bestemmer seg for å gjøre noe med det uformelle kastesystemet, er det håp. Jeg tror også økt kunnskap om islam vil føre til mer sekularisering. Større kunnskap vil få folk til å skjønne at de kan bruke islam som et rammeverk for et bedre samfunn, for utjevning av sosial ulikhet. De vil se at de ikke trenger å gjemme seg bak sharia.

 

Islam som rammeverk for et bedre samfunn kan kalles islamisme. Faktisk så var en av de ideologiske grunnleggerne for det muslimske brorskap i Egypt, Sayyid Qutb, en sosial kritiker og reformator som var sterkt imot sosial urettferdighet. Legg også merke til at man prøver å endre det pre-islamske kastesystemet i Pakistan. Det er ingen kritikk av islam i seg selv å kritisere kaster.

 

Muslimer følger sharia i sinde daglige gjøremål. Praktisk talt alle sunni-muslimer er tilhørere til en av de fire rettsvitenskapelige skolene innen islam. Disse madhabene utsteder lover, fatwaer, som muslimer blindt følger og retter seg etter. Å følge religiøse ordrer fra skolerte autoriteter uten å stille spørsmål kalles i islam taqlid.

 

Lovskolene har alle til felles at de har koranen og sunnaet som primærkilder for sin lovgivning, men de varierer i bruk av sekundære kilder, og hvor mye de bruker resonnement i sin lovtolkning.

 

En av lovskolene vektlegger tradisjonene etablert av befolkingen som levde sammen med Mohammed i Medina, mens en annen vektlegger de fire rettlede khalifers tradisjoner. Befolkningen som levde i Medina kalles i for øvrig "ansar".

 

De fire rettlede khalifer er også viktige for å forstå islam. I en periode på under 30 år etter Mohammeds død hadde de fire rettlede khalifer erobret Mesopotamia, Persia og to tredeler av det Bysantinske riket.

 

Disse khalifene var Abu Bakr, Mohammeds svigerfar, Mohammeds kompanjonger og nære allierte Umar og Uthman og til sist Mohammeds søskenbarn Ali.

 

De militære kampanjene gjennomført av disse tidlige sentrale personene understreker islams militaristiske helning, Jihadister prøver å modellere sin krigføring etter profeten Mohammed og hans følgere.

Endret av Ergod
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Når eliten bestemmer seg for å gjøre noe med det uformelle kastesystemet, er det håp. Jeg tror også økt kunnskap om islam vil føre til mer sekularisering. Større kunnskap vil få folk til å skjønne at de kan bruke islam som et rammeverk for et bedre samfunn, for utjevning av sosial ulikhet. De vil se at de ikke trenger å gjemme seg bak sharia.

 

Islam som rammeverk for et bedre samfunn kan kalles islamisme. Faktisk så var en av de ideologiske grunnleggerne for det muslimske brorskap i Egypt, Sayyid Qutb, en sosial kritiker og reformator som var sterkt imot sosial urettferdighet. Legg også merke til at man prøver å endre det pre-islamske kastesystemet i Pakistan. Det er ingen kritikk av islam i seg selv å kritisere kaster.

 

Muslimer følger sharia i sinde daglige gjøremål. Praktisk talt alle sunni-muslimer er tilhørere til en av de fire rettsvitenskapelige skolene innen islam. Disse madhabene utsteder lover, fatwaer, som muslimer blindt følger og retter seg etter. Å følge religiøse ordrer fra skolerte autoriteter uten å stille spørsmål kalles i islam taqlid.

 

Lovskolene har alle til felles at de har koranen og sunnaet som primærkilder for sin lovgivning, men de varierer i bruk av sekundære kilder, og hvor mye de bruker resonnement i sin lovtolkning.

 

En av lovskolene vektlegger tradisjonene etablert av befolkingen som levde sammen med Mohammed i Medina, mens en annen vektlegger de fire rettlede khalifers tradisjoner. Befolkningen som levde i Medina kalles i for øvrig "ansar".

 

De fire rettlede khalifer er også viktige for å forstå islam. I en periode på under 30 år etter Mohammeds død hadde de fire rettlede khalifer erobret Mesopotamia, Persia og to tredeler av det Bysantinske riket.

 

Disse khalifene var Abu Bakr, Mohammeds svigerfar, Mohammeds kompanjonger og nære allierte Umar og Uthman og til sist Mohammeds søskenbarn Ali.

 

De militære kampanjene gjennomført av disse tidlige sentrale personene understreker islams militaristiske helning, Jihadister prøver å modellere sin krigføring etter profeten Mohammed og hans følgere.

Stemmer det at Sharia faktisk var med på å "forbedre" vestens moraletiske standarder ifm. Korstogene (Saladin)?

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

Stemmer det at Sharia faktisk var med på å "forbedre" vestens moraletiske standarder ifm. Korstogene (Saladin)?

Mytene knyttet til Saladin og Richard Løvehjerte forteller mere om europeisk historie, ridderidealer og det romantiske bildet europeere hadde av Orienten. Det blir gode barnebøker av det, men har lite med realiteter å gjøre.

 

Hvis du leser biografien til Thomas Pellow, en engelsk slave i 1700-tallets Marokko, så gir det et bedre innblikk i hvordan en sultan virkelig hersket. Pellows beskrivelser er ansett som pålitelige.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Stemmer det at Sharia faktisk var med på å "forbedre" vestens moraletiske standarder ifm. Korstogene (Saladin)?

Mytene knyttet til Saladin og Richard Løvehjerte forteller mere om europeisk historie, ridderidealer og det romantiske bildet europeere hadde av Orienten. Det blir gode barnebøker av det, men har lite med realiteter å gjøre.

 

Hvis du leser biografien til Thomas Pellow, en engelsk slave i 1700-tallets Marokko, så gir det et bedre innblikk i hvordan en sultan virkelig hersket. Pellows beskrivelser er ansett som pålitelige.

 

Jeg bruker for det meste hukommelsen når jeg spør på den måten. Og fortsetter: med at Saladin gjennomførte befrielsen av Jerusalem, og lot sharia-lærde bestemme helt konkrete handlinger i selve krigføringen, og da bla. måten å behandle krigsfanger på. Disse opplysningene husker jeg fra ett program på N.G (og da stoler jeg så klart ikke helt på min nøyaktighet)

 

Men det de gjorde ett poeng av i det programmet, var at Sharia faktisk var med på å forme våre etiske standarder og normer ifm. krigføringer for ettertiden.

 

Jeg fant så klart ikke den linken jeg søkte mest etter, men fant noe som ligner

Although the Crusaders failed in their purpose, Richard the Lion heart gained Saladin's lifelong respect as a worthy opponent. Saladin's generosity and sense of honor in negotiating the peace treaty that ended the Crusade won him the lasting admiration and gratitude of the Christian world.
Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

Although the Crusaders failed in their purpose, Richard the Lion heart gained Saladin's lifelong respect as a worthy opponent. Saladin's generosity and sense of honor in negotiating the peace treaty that ended the Crusade won him the lasting admiration and gratitude of the Christian world.

 

Det er ingeting i veien for i islam å frigi slaver i bytte imot løsepenger. Islam er en politisk religion og det er gitt tid og sted hvordan man skal behandle kidnappede. Den danske familien som nylig ble kidnappet utenfor Somalia ble kjøpt fri.

 

Kaptein Riley, mannen som influerte Abraham Lincoln til å avskaffe slaveriet, ble frigitt i bytte imot løsepenger i 1815. Det var helt vanlig at slaver i den arabiske verden kunne kjøpes fri.

 

Hvordan Saladin inspirerte europeisk krigføring vet jeg lite om, annet enn at blodet så ut til å flyte like mye som før i Europa etter 1200-tallet.

Endret av Ergod
Lenke til kommentar

Da blir vel "sharia" å regne som ett politisk verktøy, og?

 

Det var profeten Mohammed som gav rom for stor variasjon med hensyn til å behandle krigsfanger og slaver.

 

Fra Sahih Bukhari:

 

Narrated by Abu Musa Al-Ash'ari:

 

The Prophet said, "Give food to the hungry, pay a visit to the sick and release (set free) the one in captivity (by paying his ransom"

 

Narrated by Nafi:

 

'Umar bin Al-Khattab said, "O Allah's Apostle! I vowed to observe Itikaf for one day during the Pre-lslamic period." The Prophet ordered him to fulfill his vow. 'Umar gained two lady captives from the war prisoners of Hunain and he left them in some of the houses at Mecca. When Allah's Apostle freed the captives of Hunain without ransom, they came out walking in the streets. 'Umar said (to his son), "O Abdullah! See what is the matter." 'Abdullah replied, "Allah's Apostle has freed the captives without ransom." He said (to him), "Go and set free those two slave girls." (Nafi added:) Allah's Apostle did not perform the 'Umra from Al-Jarana, and if he had performed the 'Umra, it would not have.

 

Narrated by Marwan and Al-Miswar bin Makhrama:

 

When the delegates of the tribe of Hawazin came to the Prophet and they requested him to return their properties and captives. The Prophet stood up and said to them, "I have other people with me in this matter (as you see) and the most beloved statement to me is the true one; you may choose either the properties or the prisoners as I have delayed their distribution." The Prophet had waited for them for more than ten days since his arrival from Ta'if. So, when it became evident to them that the Prophet was not going to return them except one of the two, they said, "We choose our prisoners." The Prophet got up amongst the people and glorified and praised Allah as He deserved and said, "Then after, these brethren of yours have come to us with repentance, and I see it logical to return them the captives. So, whoever amongst you likes to do that as a favor, then he can do it, and whoever of you likes to stick to his share till we recompense him from the very first war booty which Allah will give us, then he can do so (i.e. give up the present captives)." The people unanimously said, "We do that (return the captives) willingly." The Prophet said, "We do not know which of you has agreed to it and which have not, so go back and let your leaders forward us your decision." So, all the people then went back and discussed the matter with their leaders who returned and informed the Prophet that all the people had willingly given their consent to return the captives. This is what has reached us about the captives of Hawazin. Narrated Anas that 'Abbas said to the Prophet, "I paid for my ransom and Aqil's ransom."

 

Faktisk så forbyr en av de fire lovskolene, hanafi-skolen, å henrette mannlige krigsfanger. De tre øvrige skolene, tillater både henrettelse, løsepenger, slaveri eller frigiving. Generelt så anses det som en god dyd i islam å frigi slaver.

Endret av Ergod
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...