Gå til innhold

[Løst] Kan 8 pin EATX12V og 2+6 pin 12V1 brukes om hverandre?


Anbefalte innlegg

Hovedkort: P8Z77-V (manual)

PSU: Mist 600w (MIST600BHE12V3)

 

Jeg holder på å bygge min første PC men fant ut at 8 pin EATX12V ledningen min ikke er lang nok til å rekke opp dit jeg tror den skal festes. Har sett at det finnes forlengningskabler men vil helst slippe å kjøpe det.

 

Er det mulig å bruke en av 2+6 pin 12V ledningene som jeg antar egentlig skal gå til grafikkortet i stedet? Disse er lange nok, men er litt usikker på om disse kan brukes om hverandre?

 

Ser ikke ut til at noen av dem passer perfekt med tanke på om pin-ene er firkantet eller 6-kantet, gjør det noe?

 

Bilder av HK og ledningene (PS: litt store bilder)

HK:

8-pin

2+6pin

 

P - pentagon

S - square

 

HK:

SPPS

PSSP

 

8-pin:

PPPS

PPSP

 

2+6pin:

PPPS

SSPP

 

Dersom ingen av disse passer, hva bør jeg eventuelt kjøpe for at det skal passe?

 

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, det går ikke. Hvis du ser på fargen på kabelen så er den motsatt. Det gir et hint om at polariteten er forskjellig. Hvis du plugger det inn så blir det full kortslutning.

http://www.playtool....connectors.html

 

Takk for den linken, mye god info der.

 

Slik ser HK og PSU ledningen ut:

eatx.png

 

Fysisk så passer de greit sammen siden 6-kantene passer inn i firkantede hull men ikke omvendt, men dersom de skulle matchet perfekt skulle de to pin-ene jeg har markert med rødt ha vært firkantet. Er dette vanlig eller kommer jeg til å ødelegge hovedkortet mitt?

 

De gule ledningene er på samme side som låsemekanismen på ledningen, slik som det står beskrevet i linken fra Hårek. Denne 8-pin ledningen kommer ut av PSU sammen med 24-pin ledningen, og er de eneste ledningene som ikke er modulære, jeg antar derfor at det er denne 8-pin ledningen som skal brukes på hovedkortet selv om den ikke "matcher" perfekt.

 

Høres dette greit ut eller er jeg helt på jordet?

Lenke til kommentar

Jeg ville ikke bry meg med formen på hull og plugg. Jeg antar de passer sammen, og da kun en vei?

Men jeg regner da med at de gule ledningene ikke kommer på samme side i forhold til hovedkortet hvis du bruker PCI kabel istedet for EPS/EATX kabel?

Bildet viser i alle fall at gul er på hver sin side av låsemekanismen.

Lenke til kommentar

Jeg ville ikke bry meg med formen på hull og plugg. Jeg antar de passer sammen, og da kun en vei?

Men jeg regner da med at de gule ledningene ikke kommer på samme side i forhold til hovedkortet hvis du bruker PCI kabel istedet for EPS/EATX kabel?

Bildet viser i alle fall at gul er på hver sin side av låsemekanismen.

 

Stemmer at de kun passer sammen en vei, og PCI kablene har omvendt gul/sort farge på ledningene. Mange takk for svarene, føler meg rimelig trygg på at det skal gå greit nå :)

Lenke til kommentar

Jeg ville ikke bry meg med formen på hull og plugg. Jeg antar de passer sammen, og da kun en vei?

Men jeg regner da med at de gule ledningene ikke kommer på samme side i forhold til hovedkortet hvis du bruker PCI kabel istedet for EPS/EATX kabel?

Bildet viser i alle fall at gul er på hver sin side av låsemekanismen.

 

Stemmer at de kun passer sammen en vei, og PCI kablene har omvendt gul/sort farge på ledningene. Mange takk for svarene, føler meg rimelig trygg på at det skal gå greit nå :)

Hårek har jo gjentatte ganger sagt at det ikke kommer til å gå greit å plugge en PCIe-plugg i en EPS12V-sokkel

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...