Gå til innhold

Forsøkt svindlet av "Windows"


Hocki

Anbefalte innlegg

De siste 3 timene har jeg fått 3 samtaler fra et skjult nummer. Den første gangen la de på, men den andre gangen fikk jeg svar.

En indisk dame som påsto hun var fra Windows forklarte meg at jeg hadde et stort virus på pc'n kalt "9922156" som ville "crashe" pc'n innen den neste halvtimen. Jeg forstod fort at dette var svindel ettersom Windows aldri har vert kjent med å ringe forbrukere uannmeldt, men jeg la ikke på, fordi jeg ville se hva dette gikk ut på så jeg bare spilte dum og latet som jeg gjorde det hun sa, samtidig som jeg egentlig googlet alle stikkord hun snakket om.

 

Noe av det første hun ba meg gjøre var å gå inn på siden www.showmypc.com som er en side der du kan laste ned et program som tillater at andre maskiner kan fjernstyre din egen. Da begynte jeg og spørre om bevis på om hun var fra Windows. Hun forklarte at de ringte fra Windows kontorer i Australia. Hun forklarte at hun hadde snakket med min far på forhånd og at han sa hun skulle ringe meg. Jeg spurte hva faren min het og det skumle var at hun sa riktig. Litt forvirret ringte jeg min far etter å spurt om hun kunne ringe tilbake. Han forklarte at ingen hadde ringt han. Da hun ringte tilbake ba hun meg laste ned et nytt program som fjernet virus, som kostet "kun" kr3,726.4 (kr3,726.4 (kr3,726.4 (£400.))) Etter hun forklarte mer avbrøt jeg henne og sa "I'm running Linux". Etter dette la hun på og ringdte ikke tilbake. ;)

Edit: Endret tittel.

Ikke fall for sånne telefonsvindler!

Endret av Hocki
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De ringte igjen... Jeg forklarte dem at jeg ikke vil ha flere samtaler, men er usikker på om jeg vil få fler. Er det noen som har erfaring med dette? Eller noen som har blitt forsøkt lurt på samme måte?

 

Hei, jeg ble oppringt i går. Der var det en kar som ringte fra windows. Ettersom jeg jobber på telenor kundeservice skjønte jeg med en gang dette var. Så jeg løp bort og henta en annen telefon for og ta opp samtalen. Jeg satt på høytaleren og spilte "dum". Han mente datan ville crashe fordi et virus kalt "evil orm" drev og planla et angrep. For noe tull tenkte jeg.. Han ba meg holde windowsknappen nede i tillegg til en annen knapp. Etter at jeg sa jeg gjorde dette la han på. Tror han skjønte at jeg hadde på høytaler eller noe. Stakkars folk altså..

Lenke til kommentar

De ringte igjen... Jeg forklarte dem at jeg ikke vil ha flere samtaler, men er usikker på om jeg vil få fler. Er det noen som har erfaring med dette? Eller noen som har blitt forsøkt lurt på samme måte?

 

Hei, jeg ble oppringt i går. Der var det en kar som ringte fra windows. Ettersom jeg jobber på telenor kundeservice skjønte jeg med en gang dette var. Så jeg løp bort og henta en annen telefon for og ta opp samtalen. Jeg satt på høytaleren og spilte "dum". Han mente datan ville crashe fordi et virus kalt "evil orm" drev og planla et angrep. For noe tull tenkte jeg.. Han ba meg holde windowsknappen nede i tillegg til en annen knapp. Etter at jeg sa jeg gjorde dette la han på. Tror han skjønte at jeg hadde på høytaler eller noe. Stakkars folk altså..

Jeg har søkt litt rundt og har oppdaget at flere har opplevd nesten nøyaktig det samme. Nesten alltid en person med kraftig indisk aksent som sier du her et farlig virus og du må laste ned et program slik at de kan fjernstyre pc'en din.

Lenke til kommentar

Åhhh, hvorfor kan aldri sånne folk ringe til meg?

 

Jeg er en ensom og så smått pratesjuk datanerd som liker mindgames, mysterier og morsomheter, og som ville ha elsket å få pratet med slike tøysekopper - som også er ute etter å ha det morsomt.

 

Vel, det er lov å håpe... :blush:

 

EDIT: Nå skal jeg opprette en virtuell datamaskin så jeg er klar, om det skulle skje! :grin2:

Endret av droidy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...