Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Rettigheter ved seniordag ?


kenny28

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er jo avhengig av hva som står i arbeids-/tariffavtalen han er omfattet av.

 

Det er i utgangspunktet ikke noe i veien for at han har inngått en avtale som tilsier at han har så mye fri selv om han er registrert med 100% stilling.

 

En tilsvarende avtale som jeg vet noen selskaper i alle fall tilbydde før er en såkalt 80-90-100 avtale. Arbeide 80% av tiden for 90% av lønnen og med 100% pensjonsopptjening. For å relatere til din kollega kan en da si at han har en 80-100-100 avtale. (Forutsatt at han opptjener full pensjon.)

 

Den ekstra ferieuken er for øvrig noe alle over 60 har krav på etter ferieloven.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hvilken avtale han har inngått, men det er snakk om en kommunalt ansatt.

 

En annen ting jeg stusser over er :

 

Han sier han har seniordagen sin på fredager, noe som gjør at jeg ikke får tatt fri noen fredager fordi vi har samme stilling og en av oss må være på jobb(han har monopol på fredagene med andre ord).

 

De fredagen det har vært rød dag eller han har vært sykemeldt eller han har ferie så flytter han seniordagene sine, sånn at han ikke mister disse i disse situasjonene, er dette greit ?

Lenke til kommentar

For å ha klargjort en ting. Det er i utgangspunktet ikke noe spesielt med at en arbeidstaker har en fast dag i uken fri. Om dette er en eldre person med egen pensjonistavtale eller en vanlig arbeidstaker som bare arbeider 80% er for din del ikke av betydning.

 

For å prøve å forstå litt bedre; hvis det er slik at du må arbeide hver fredag siden en av dere må være på jobb, hvordan løses det når du skal ha ferie?

Lenke til kommentar

Når jeg tar ferie så "tvinges" han å jobbe disse 5 fredagene, ellers så har han monopol på disse.

 

Men det jeg lurer mest på er dette når han flytter seniordagen til uken etter når han er sykemeldt/ferie/rød dag på fredagen (da blir to seniordager/fridager uken etter, som oftest torsdag & fredag) ?

Lenke til kommentar

Da er du tilbake på hva han har i sin avtale. Det kan godt være at han har avtalefestet at hvis hans seniordag faller bort på grunn av et av de nevnte scenarioene dine så har han rett til å få den flyttet til en annen uke.

 

Hvis du er organisert i en fagforening som har tilitsvalgt ved din arbeidsplass så kan det jo være at denne personen har, eller kan skaffe, oversikt over hvilke avtaler som gjelder.

Lenke til kommentar

Dette er vel strengt tatt en sak mellom deg og arbeidsgiver, og han og arbeidsgiver. Hans rettigheter påvirkes ikke direkte av dine, og motsatt. Med andre ord: Når han tar fri, hva han får betalt, hvor mye han tar fri og lignende er ikke din sak.

 

Måten dette påvirker deg på kan derimot av en eller annen grunn være stridig med arbeidsmiljøloven eller din avtale. For eksempel dersom du må jobbe for mye overtid eller lignende. Dette er noe du må ta opp med arbeidsgiver uavhengig av grunnen. Hvordan arbeidsgiver fikser dette er da i svært liten grad din sak.

 

Du har ikke noe krav på å få ta fri på fredager, selv om andre gjør det. At han har "fast" fri på fredager gjør at arbeidsgiver ikke gir deg fri på fredager. Det er åpenbart helt greit.

 

Takk for svar.

Vil tro at avtalen hans er en "standard" avtale(hvis det er noe som heter det), da vi er ansatt av kommunen ?

Kommunen har anledning til å (i en viss grad) individualisere arbeidsavtalene sine, men det kan også være standard-ordninger for seniorer ja.

Lenke til kommentar

Hvor har jeg sagt at du ikke påvirkes av det? Jeg sa bare at det ikke var din sak, saklig forskjellsbehandling av ansatte mtp. arbeidstid og lønn er utvilsomt en del av arbeidsgivers styringsrett.

 

Igjen: Dersom fravær fører til lovstridig arbeidsmiljø så må det tas opp med arbeidsgiver, så får arbeidsgiver fikse det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...